Gå til innhold

Fettforbrenning - ikke kcal underskudd


Lask

Anbefalte innlegg

Heisann. Har lest litt om at det er mulig å forbrenne fett, selv om man ikke er på kaloriunderskudd. Går nå selv på underskudd, men når jeg begynner å nærme meg det som er målet mitt, tenker jeg derfor å øke inntaket over tid igjen. Og jeg lurer da på hvor mye man faktisk kan forbrenne av fett uten å være på underskudd? Tenker da at man ligger på samme inntak som forbrenning ca. og ikke overskudd igjen såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann. Har lest litt om at det er mulig å forbrenne fett, selv om man ikke er på kaloriunderskudd. Går nå selv på underskudd, men når jeg begynner å nærme meg det som er målet mitt, tenker jeg derfor å øke inntaket over tid igjen. Og jeg lurer da på hvor mye man faktisk kan forbrenne av fett uten å være på underskudd? Tenker da at man ligger på samme inntak som forbrenning ca. og ikke overskudd igjen såklart.

Det er umulig å forbrenne fett om man ikke er i underskudd. La oss si at du forbrenner 2000kcal av å ligge i senga hele dagen.

trener du 3dager i uken, så forbrenner du nok rundt 2800kcal. Ligger du på 2800kcal, og tar en joggetur, så vil du dermed ligge i underskudd. Så hvor du har det er fra, er for meg helt utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å forbrenne fett om man ikke er i underskudd. La oss si at du forbrenner 2000kcal av å ligge i senga hele dagen.

trener du 3dager i uken, så forbrenner du nok rundt 2800kcal. Ligger du på 2800kcal, og tar en joggetur, så vil du dermed ligge i underskudd. Så hvor du har det er fra, er for meg helt utrolig!

Enig her! Er ingen lege, så vet ikke om man kan "omdanne" fett enkelte steder på kroppen til muskler, uten å være i underskudd, men det er nok ganske enkelt: minus gir minus og pluss (kan) gi pluss.

Selv har jeg en jævlig tendens til å legge på meg fort på sidene, og her er det jo også vanskelig å få noe særlig muskelmasse. Har hatt 3 runder med stort vekttap i løpet av 5 år, og det eneste som funker da, er å enkelt ha mindre inntak enn uttak. Jeg har da hatt mye mindre inntak enn uttak, og derfor gått ned fort... Og det har fungert bra om man begynner sakte men sikkert å spise igjen, fordi forbrenningen blir også forbedret.

Men om kroppen forbrenner fett når den går i overskudd, så tror jeg det er tarmene og opptaket i kroppen som det er noe feil ved :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: En av plassene jeg har lest det er nyheten skrevet av Robert Eilertsen "Pizza er greit på diett"

"

Energibalansen er viktigst

For å gå ned i vekt må energibalansen være negativ.

Du må ha et energiforbruk som er høyere enn energiinntaket. En negativ energibalanse er ensbetydende med en reduksjon i kroppsvekten. Merk deg at selv om du ikke er i negativ energibalanse, kan du fortsatt forbrenne fett. Det er derimot enklere om du er i energiunderskudd."

Og det er ikke snakk om fettforbrenning i energioverskudd, men energibalanse. Noe som jeg skriver i hovedinnlegget mitt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ikke bare kan, men vil forbrenne fett om du er i underskudd, overskudd eller balanse. Du gjør det faktisk hver natt, enten du vil eller ikke. Du kan selvfølgelig oppnå reduksjon av kroppsfett selv i energibalanse, Periodisk Faste eller Børges Biorytmediett er to gode protokoller du kan kikke på.

Se sånn på det: Over tid er det bare i energioverskudd at netto lagring av fett kan forekomme. Mye enklere å forholde seg til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Heisann. Har lest litt om at det er mulig å forbrenne fett, selv om man ikke er på kaloriunderskudd. Går nå selv på underskudd, men når jeg begynner å nærme meg det som er målet mitt, tenker jeg derfor å øke inntaket over tid igjen. Og jeg lurer da på hvor mye man faktisk kan forbrenne av fett uten å være på underskudd? Tenker da at man ligger på samme inntak som forbrenning ca. og ikke overskudd igjen såklart.

For å si det enkelt og legge sammen hva alle har sagt:

Nei, det kan du ikke.

MEN!!! Er du i overskudd osv, så kan du f.eks øke mer i muskelmasse enn fett%! Og da vil den totale andelen fett gå ned. Og da får du en lavere total fett % :)

Er derfor mange sier at "jeg økte i muskelmasse, og senket fett% samtidig". Dette er mest vanlig hos "Nybegynnere", mens senere etter masse god og hard trening. Er det heller vanskelig, og da satser de som vil dette på "Leangains". Altså: spis bare litt i overskudd og ha en veldig lav vektøkning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...