Gå til innhold

Skulder-impingement (?), rehabilitering


Mehe

Anbefalte innlegg

Jeg har i lang tid vært plaget av ganske vage smerter i venstre skulder. Ubehaget oppstår ved press og støt over hodet, dette er den eneste bevegelsen som utløser smertene, MEN om smertene først har oppstått gjør de fleste øvelser som involverer armer/skuldre litt vondt, spesielt benkpress, dips og også rykk og delvis markløft. Hvis smertene først har oppstått gjør det litt vondt å heve armen resten av dagen, men etter et par dager hvile er smertene HELT borte, og da kan jeg gjøre f.eks benkpress problemfritt. Ofte har jeg holdt meg unna skulderpress/støt i flere uker, og hatt null smerter, men når jeg prøver igjen kommer det tilbake. Det blir aldri mer enn middels vondt, og forsvinner alltid etter et par dager.

Manuellterapeuten jeg har vært hos mener dette er impingement, uten at jeg egentlig responderte noe særlig på noen av testene han gjorde, antageligvis mest fordi det ikke var noe problem akkurat den dagen. Jeg tror likevel han har rett, spesielt ettersom det er ubehagelig å heve armen når det er på sitt verste. Jeg har et snev av samme type smerter også i høyre skulder, men i mye mindre grad. Er det normalt at dette oppstår i begge armer? Av en eller annen grunn er bevegeligheten min bedre i venstre enn i høyre skulder.

Den enkle løsningen her er jo åpenbart å kutte ut øvelsene som trigger det, men jeg har veldig lyst til å fortsette med vektløfting, og vil derfor prøve alt jeg kan for å bli kvitt problemet. Jeg prøver derfor å lage en slags plan for å bli helt bra, sånn at jeg kan begynne å øve ordentlig på overstøtet. Jeg skjønt at man må tøye, styrke rotatorcuff og nedre trapezius bl.a, og her er omtrent det jeg tenker å gjøre:

- Kutte ut ALLE pressøvelser i 2-3 uker (lenger?)

- Gjøre rotatorcuff-øvelser to (tre?) ganger i uken

- Gjøre pass-throughs med strikk/kosteskaft hver dag

- Tøye skuldre/bryst hver dag (dette gjør jeg allerede)

- Gjøre en del roøvelser, helst kabelroing da det er enklere å ikke "jukse" og nedtrekk

Så til det jeg lurer på, hvordan ser denne planen ut? Har noen erfaring med å bli kvitt denne typen plager, kan jeg håpe på at det går helt vekk? Er det noe jeg mangler i planen min?

Edit: Til de som evt leste tråden min om nummenhet i arm ved rykkbøy - dette er den andre arma, antar at det ikke har noen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skyldes plagene dine impingement, høres planen din fornuftig nok ut den. Når det gjelder vektløfting er jo teknikk alfa og omega, så jeg går utifra at du har peiling på det du driver med der. Ellers kan jo nevnes at formen på acromion kan ha noe si mht. forutsetningene for press etc. over hodet. Acromion Classifications hvor en krokete acromion gjør det subacromiale rommet naturlig mindre og medfører at strukturer lettere kommer i klem der=impingement.

Ellers kan jeg anbefale boka om skuldersmerter av E. Sandvik.

Jeg går på kurs i vektløfting, så jeg får instrukser. Holder kun på med relativt lette løft foreløpig.

Har sett den boka, men synes den er litt dyr. Er litt redd for at det stort sett står ting i den som jeg allerede vet, men jeg skal vurdere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jeg ikke får helt til å stemme er at smerten sitter litt lenger ned mot bicepsfestet. Men samtidig er smerten såpass diffus at det er vanskelig å si nøyaktig hvor det gjør vondt.

En øvelse som gjør veldig vondt er good mornings, da får jeg en kraftig, stikkende smerte med en gang jeg begynner å lene meg framover, kanskje det kan fortelle noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet noe som definitivt trigger smertene:

Hvis jeg gjør scapular wall slides, kjenner jeg ganske sterk smerte når armene er på vei ned, akkurat på det tidspunktet hvor overarmen er horisontal. Jeg kjenner det samme hvis jeg gjør dette i "løse lufta", og det forverres jo mer jeg trekker skulder og albue bakover.

Er det noen som ut fra dette kan gjette noe om problemet ligger, og hva jeg bør gjøre? Ole-Mats Moskvil (ser alle maser på deg, regner med du lar være å svare hvis det er plagsomt)? Jeg har ingen smerter hvis jeg gjør det samme med armen noen centimeter foran kroppen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

klikker og klakker det noe jævlig i leddet som gjør vondt?

Det varierer fra dag til dag, jeg har alltid hatt mye knekking i begge skuldrene når jeg roterer armene, men i den vonde skuldra er det i tillegg en del "knasing". Jeg tror ikke egentlig det er leddet som gjør vondt, det kjennes mer ut som sener/muskulatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den stillingen av armen du får under wall-slides, innbefatter abduksjon, extensjon og ekstern/utover rotasjon i skulderen. Potensielt mange strukturer (muskler, sener og kapsel) som kan vær involvert i smertene. Kan være en stram innadrotator som skaper trøbbel blant annet, f.eks subscapularis eller lats`en. Hvordan er smerten hvis du ikke tvinger armen i så mye utoverrotasjon på vei ned, dvs. albue er fortsatt inntil veggen, men ikke resten av underarm og hånd?

Smerten er der fortsatt hvis jeg flytter underarm bare litt vekk fra veggen, men forsvinner hvis jeg gjør det mye (peker underarm fremover), men da er jo overarmen også i en annen posisjon. Det skal sies at jeg sliter veldig med selve wall slide-bevegelsen i utgangspunktet, jeg klarer ikke å holde albuen inntil veggen hele veien.

En ting jeg merker meg er at jeg ikke får vondt av å strekke på denne måten (annet enn normal strekkfølelse):

images?q=tbn:ANd9GcQJ8_IAQZg13LSMborKQ6Qzn7VwoSMU27xkdhEpTDtWn_CRQJxw

Men hvis jeg tvinger armen i samme posisjon med muskelkraft gjør det vondt, men bare hvis jeg samtidig drar skuldra litt ned.

Vet egentlig at jeg har nedsatt innoverrotasjon, men dette er MYE verre i den armen som ikke gjør vondt, men det kan jo bare være tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være skulderinstabilitet også, i og med at du har mer bevegelighet i den vonde skuldra enn i den ikke/mindre vonde...

: en test for bl.a. skulderinstabilitet - ble denne gjort hos manuellterapeuten?

Jeg TROR ikke han gjorde den testen, men jeg skal ikke si det for sikkert, da han gjorde en mengde tester på rappen uten at jeg hang helt med. Men selv om den vonde skuldra er mer bevegelig enn den andre er det fortsatt ganske dårlig bevegelighet i den. Manuellterapeuten trodde forskjellene kom av at jeg bruker den høyre armen mye mer (foran kroppen).

Hvilke andre symptomer er det på instabilitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomer på instabilitet kan være så mangt, men impingementsymptomer kan være ett. Her står det litt mer om det (så slipper jeg og skrive så mye...:)) Skulderinstabilitet — Legesiden.no

Jeg fant den siden selv, men synes den var litt vanskelig og uoversiktlig. Jeg har aldri opplevd å få skulderen ute av ledd (tror jeg? Det merkes vel?), men det er kanskje ikke nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke nødvendig. Man kan være født sånn. Eller man kan ha hatt andre traumer mot skulder, uten at den nødvendigvis har gått ut av ledd. Uheldige belastninger over tid (svømmere og kaste-idretter nevnes ofte i den sammenheng) andre lidelser i skulder, som har ført til endret biomekanikk, smerteinihibering ol. eller rett og slett ukjent årsak.

Som nevnt tidligere blir dette bare gjetninger fra min side. Er nok vanskelig å si noe mer vettugt enn en som faktisk har undersøkt deg.....

Ja, forstår det. Setter pris på at du tar deg tid til å svare i alle fall, og jeg ser jo nå at det er flere muligheter som jeg kan undersøke nærmere. Jeg regner meg at terapeuten hadde plukket det opp om det var snakk om instabilitet. Problemet er jo at vi ikke klarte å trigge smerten da jeg var på undersøkelse, jeg ble derfor litt "ivrig" nå når jeg fant en bevegelse som definitivt fremprovoserer smertene. Får kanskje ta meg enda en tur til en behandler. Kanskje en annen en han jeg var hos, ettersom jeg synes han var litt kjapp til å si "impingement", uten noe mer spesifikasjon, på tross av at han egentlig ikke fant noe konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

La merke til at du har nesten helt samme problem som meg, jeg sliter også med skuldra for tiden.

En tøye øvelse som ser ut til å hjelpe meg VELDIG godt kan du se her:

- De 2 siste øvelsene han gjør der, spesielt den første av de 2, gjør veldig vondt for meg å tøye, men etterpå kjennes skuldra bedre ut. Spol til 2:12.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

La merke til at du har nesten helt samme problem som meg, jeg sliter også med skuldra for tiden.

En tøye øvelse som ser ut til å hjelpe meg VELDIG godt kan du se her:

- De 2 siste øvelsene han gjør der, spesielt den første av de 2, gjør veldig vondt for meg å tøye, men etterpå kjennes skuldra bedre ut. Spol til 2:12.

Tusen takk, skal prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter selv med vond skulder, med lignende symptomer som deg.

Jeg har selv begynt å lette etter øvelser for å se om det kan bli bedre, og kom over denne på MobiltiyWOD. Har ikke fått testet den selv:

Samme øvelsen med hjelp av strikk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...