Gå til innhold

Smerter under fot

Anbefalte innlegg

Hei! I stor fortvilelse prøver jeg lykken her, da ingenting eller ingen andre ser ut til å kunne hjelpe...

Har siden våren i fjor hatt store smerter under føttene, da spesielt under høgre fot. Smertene kjennes mellom tåballene og hælen. Dette meget mulig etter tung jobbing med dårlig skobruk på hardt butikkgulv noen månder. Startet først med å bytte ut til gode sko og såler, og gikk til legen som ikke kunne hjelpe særlig mye annent enn å gi resept på betennelsedempende tabletter, intet av dette hjalp... Prøvde kiropraktor et par ganger som knakk og styrte om mente jeg måtte komme regelmessig (5-7 min hver behandling rundt 500 kr...) Liten forskjell gjorde dette. Flyttet til London for å jobbe nå i sommer, har frem til nå vert til 3 forskjellige ortopeder, som har kommet til at høgre fot et litt "skeiv" og trenger støtte, altså spesialsåle. Jeg kan selv ikke se noen forskjell på beina, og synest egentlig dette kjennes mer muskelrelatert ut, men hva vet jeg? Har nå prøvd to av disse spesialsålene, spesielt tilpasset mine føtter, kun brukt med riktig fottøy. Begge har jeg gått inn gradvis, som etter anbefalt, men det er likevel helt fryktelig vondt å gå, om ikke VERRE. Nå har smertene gått videre opp til kne, og kan kjenne ubehag når jeg går inne uten sko, uten å ha bevegd meg særlig i løpet av dagen. Jeg jobber forresten på et kontor og tilbringer mesteparten av dagen i en stol på telefonen. Dvs kan ikke si det overbelastes noe særlig, da jeg heller ikke kan trene, i alle fall ikke gå eller jogge lange distanser uten å få vondt. Min far har bestillt time hos klinikk for trykkstrålebehandling og akkupuntur til når jeg kommer hjem til påske, men klarer ikke vere så optimistisk lenger. Dette er så fryktelig fryktelig frustrerende og holder på å bli gal! Jeg vil bare vere aktiv og gla igjen. Er det noen som har noe tips, lignende erfaringer de vil dele evt hva som kan hjelpe eller hva min diagnose kan vere? Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høyres ut som plantar fasciopati. Dette er ingen betennelse, det er ein overbelastningsproblematikk knytt til senedraget under fotsålen med forandringar av vevets naturlige oppbygning og funksjon, på lik måte som achillesproblematikk.

Dette lar seg ofte ordne med kyndig hjelp altså, så ikkje stress deg ihjel. Du må vere tålmodig, det kan ta tid.

Shockwave kan vere nyttefullt for nokre.

Eg ville uansett gått til fysio/ manuellterapeut som er dyktig på fot/løpsrelaterte lidelsar. Tape og behandling + øvelsar er ofte nøkkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått noen diagnose ?

Det kan ligne litt på Plantar fasciitis som blir nevnt over her. Du kan jo søke litt på det på nett.

Jeg var plaget med det i fjor. meg hjalp det å strekke senene under foten , teipe foten ved trening og trykkbølge tok knekken på de siste symptomene.

Jeg fikk det sanns. ved feil belastning under løping pga. stramme hofteleddsbøyere og skjev rygg. Pga. det har jeg også skjev fordeling av styrke i beina.

Jeg var til behandling hos manuell ter. og fikk øvelser for å rette på dette over samt trykkbølge.

Hos meg gikk det heldigvis over. Hadde det vedvart ville jeg vel prøvd såler - men hos meg var det mest merkbart ved trening og da kunne jeg jo teipe foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de to over meg er inne på synes jeg det virker mest sannsynlig at det er relatert til plantarfascien, et slags bindevevsdrag som holder fotbuen oppe. Diagnosen er relativt enkel å stille, og burde vært plukket opp av alle behandlere du har vært oss (det kan det forsåvidt også ha blitt uten at de har sagt deg hva de mener det er).

Angående såler så er det veldig vanlig å få smerter av de, særlig i starten. Jeg synes også at sålene man får tilpasset av ortopediingeniør kan være litt for tøffe for en del, er ganske mange som får såpass drøye såler at de ikke klarer å bruke de. Det kan være aktuelt å ta tilpasningen mer gradvis å ikke rette opp alt på en gang, men da flyr jo fort tusenlappene om du går til ortoped for å få såler. At du ikke ser forskjellen på føttene dine skal du ikke tenke så mye på, dette ser vi mye bedre enn deg uansett da det er jobben vår å plukke opp slike ting ;)

Siden du har vært til såpass mange behandlere, og foten er et ekstremt komplekst system, tror jeg det er litt optimistisk å skulle gjette seg frem til så veldig mye over nett. Trykkbølgebehandling er ihvertfall ofte veldig effektivt på plager i plantarfacien.

Skulle gjerne hjulpet deg mer, men da måtte jeg hatt deg foran meg. Men IKKE mist håpet da, Tonje, de aller aller fleste blir bra av plagene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...