Gå til innhold

"kraftløs"; feil kosthold eller behov for deload?


vsand

Anbefalte innlegg

Vet ikke om tråden legges under rett overskrift siden det er et litt "to i ett" spørsmål. Men prøver meg her...

Jeg begynte med vekttrening for ca 2 mnd siden. Har tidligere kun trent cardio.

Siste 5-6 dagene har jeg følt meg utrolig sliten i kroppen. Er rastløs og har lyst å trene, men kroppen vil liksom ikke helt likevel. Føler musklene er slitne og kraftløse. Kroppen har mest lyst å smelte sammen med sofaen kjennes det ut som.

Så da lurer jeg på om det kan ha noe med kostholdet å gjøre eller er det en naturlig reaksjon på uvant aktivitet? Og så har jeg sett at mange kjører en deload uke med faste mellomrom. Har en fersking som meg behov for dette? (dumt spørsmål kanskje?? vet lite om prinsippet om deload, så forklaring på prinsippet om dette mottas også med takk :) )

Har ikke stålkontroll på kostholdet, da jeg synes det er litt pes og telle kalorier. Men gjør jeg et kjapt oversalg på inntak de siste dagene, vil jeg tro jeg ligger mellom 1700 og 2200 kcal om dagen. Det går i stort sett i mye grønnsaker, mager cottage cheese, egg, nøtter, bær, par frukt om dagen og kylling eller laks til middag. Så vil si jeg spiser relativt sunt. Har siden jeg begynte å trene vekter forsøkt å være mer bevist på å få i meg mer proteiner. Spiste nok mye mer karbohydrater tidligere, men prøver nå å bytte mye av de ut med mer protein.

Legger link til "loggboka" mi; http://forum.fitnessbloggen.no/threads/fersking.18132/

Så om noen har mulighet til å gi meg tilbakemelding på spørsmålet basert på treninga jeg bedriver, setter jeg veldig pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet

Spørsmål: Hvor mange kondisjons og styrketreningsøkter har du hatt i denne perioden? Hvordan har du trent? Trent tungt med 5x5 eller høy repitisjoner og til failure ? Samme med kondisjonen! Hvordan er ellers "Livet" for tiden? Kan det være noen annen stress faktor evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Hvor mange kondisjons og styrketreningsøkter har du hatt i denne perioden? Hvordan har du trent? Trent tungt med 5x5 eller høy repitisjoner og til failure ? Samme med kondisjonen! Hvordan er ellers "Livet" for tiden? Kan det være noen annen stress faktor evt?

Siden første styrkeøkta medio januar har jeg til sammen hatt 18 styrkeøkter og 14 carido-økter. Når jeg trener vekter trener jeg så stort sett så tungt jeg klarer hver gang, mange øvelser ender i failure. Dette med unntak av knebøy og markløft, hvor jeg fokuserer mer på å få inn rett teknikk siden jeg er nybegynner. For detaljer om set og reps se gjerne linken til loggboka lagt ved over.

Når det gjelder kondisøktene, har det gått mest i rolige økter for tiden, da jeg ikke er så flink med intervalltrening på ski.

Liver ellers; skriver på en masteroppgave som jeg nok stresser litt for lite med ;), og ellers er det ikke livet så stressfullt :) Så tror ikke det ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Siden første styrkeøkta medio januar har jeg til sammen hatt 18 styrkeøkter og 14 carido-økter. Når jeg trener vekter trener jeg så stort sett så tungt jeg klarer hver gang, mange øvelser ender i failure. Dette med unntak av knebøy og markløft, hvor jeg fokuserer mer på å få inn rett teknikk siden jeg er nybegynner. For detaljer om set og reps se gjerne linken til loggboka lagt ved over.

Når det gjelder kondisøktene, har det gått mest i rolige økter for tiden, da jeg ikke er så flink med intervalltrening på ski.

Liver ellers; skriver på en masteroppgave som jeg nok stresser litt for lite med ;), og ellers er det ikke livet så stressfullt :) Så tror ikke det ligger der.

Jeg ville trodde du spiser for lite i forhold til aktivitetsnivået. Hvis man legger info inn på kcal kalkulator og 6-7 treninger per uke. Så trenger du 2555kcal for å beholde kroppen akkurat som den er(vedlikehold). Dvs. Jeg ville lagt meg på 2600kcal hvis jeg var deg. (går utifra du er dame utifra profilbildet)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loggedatoene dine er som følger: 19/2, 20/2, 21/2, 22/2, 23/2, 24/2, 25/2, 26/7,27/7.

ski- og kardioøktene dine er også fra 1,5 til fire timer lange.

trener du til du er helt tom, eller gir du deg mens du fortsatt har en rep igjen i kroppen?

sover du nok pr natt?

1700 til 2000 kcals pr dag er ganske lite mat med den aktivitetsmengden du oppgir?

du skriver selv i loggen din at du ikke føler behov for å gå ned i vekt, så du har ingen grunn til å holde deg så lavt på kaloriene dine, og hvertfall ikke med den aktivitetsmengden der.

færre karbohydrater er også noe som gjør at man blir slappere og seigere. uten å vite hvor mye/lite karb og kalorier du spiser tenker jeg i alle fall at det er her du har anledning til å justere og få mer energi igjen.

uten å vite mer enn det du har oppgitt her av info er det disse tingen jeg hadde gjort noe med først.

Takk for svar ! :)

- Jeg skrev et innlegg hvor jeg loggførte alle treninger fom 16/1 - 27/2, vises ikke alle?

- Når jeg trener styrke, ender det ofte med at musklene jeg har brukt skjelver/rister. Noe jeg antar er naturlig i begynnelsen siden kroppen sikkert gjennomgår et sjokk siden det er uvant aktivitet?

- Jeg sover nok - 7-8 timer.

- Om jeg ligger på for lite kcal, hvor mye antar du jeg bør innta for å oppnå mål om å endre kroppssammensetning (midre fett, mer muskler)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om du enkelt og greit spiser for lite :) Jeg ville prøvd å legge meg på 2200-2500 kcal om dagen en periode og se om det hjelper på. Sørg også for å få i deg nok karbohydrater etter trening.

Takk for svar:) skal forsøke å øke på inntaket. kanskje jeg har kuttet for strengt på karbohydratene, da jeg har hatt fokus på å få i meg nok protein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trodde du spiser for lite i forhold til aktivitetsnivået. Hvis man legger info inn på kcal kalkulator og 6-7 treninger per uke. Så trenger du 2555kcal for å beholde kroppen akkurat som den er(vedlikehold). Dvs. Jeg ville lagt meg på 2600kcal hvis jeg var deg. (går utifra du er dame utifra profilbildet)!

supert! Takk for svar:) Da forsøker jeg å skru opp inntaket (kanskje jeg til og med kan unne meg min guilty-pleasure innimellom; salt potetgull;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
noen som kan si noe om hvordan kcal fordelinga bør være sånn ca (fett, karbo, protein) ut fra slik som jeg trener?

Sats på alt fra 1,5g-2,5g protein

ca 1g fett og fordel resten på karbs. Da har du en fin "generel" fordeling etter min mening. Hvis du er i overskudd, så trenger du ikke like høyt protein inntak som om du hadde vært på diett :)Så overskudd satse på 1,5-2g etter min mening og underskudd 1,8-2,5g protein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...