Gå til innhold

Finnes det et godt alternativ for knebøy og markløft?


Outdoor

Anbefalte innlegg

Hei
:)
Helt ny her, og kun et par måneder trent "målrettet" styrketrening (tidligere har det vært stort sett kardio, med litt styrke nå og da). Forstår det slik at baseøvelsene nærmest er et must i treningsprogrammet. Dessverre fikk jeg bekkenløsning da jeg fikk barn for 16 år siden, og etter mange års trening bare på å "gå", har jeg de siste 4-5 åra kunnet øke trening i intensitet og bære vekt. Problemet mitt er at jeg pga hoftene ikke klarer ta markløft eller knebøy -
finnes det noe alternativ som er omtrent like bra?
De aller fleste øvelser der jeg sitter på rompa går helt fint, og der klarer jeg ganske tunge øvelser. Kanskje vil jeg med tiden kunne klare det bare jeg får bygget opp mer muskulatur?

Ellers må jeg bare si at jeg har lært veldig mye av å se her på forumet og lese bloggen, og det har virkelig gitt meg guts til å trene målrettet. Etter bare 2-3 måneder med styrketrening får jeg allerede kommentarer om at det vises godt jeg har trent
:)
Det er moro. Særlig når man for bare få år siden hadde nok med å gå og hente posten.

Håper på svar fra noen. Overkroppen går rimelig greit å trene med tyngre vekter, problemet er bena og rompa
:)

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liggende benpress, kan du gjøre det? Og sittende kabelroing for rygg? Det er ikke fullverdige erstatninger, og innebærer bruk av langt færre muskler og du får ikke brukt støttemuskulaturen på samme måte, men de er begge liggende/sittende. Klarer du å ta knebøy og utfall med kroppsvekt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liggende benpress er ypperlig - det lille jeg har prøvd, men dessverre bor jeg for øyeblikket på en liten plass der det bare er et lite utvalg av div treningsapparater. Har ligget på rygg med tung bag e.l. på beina, men blir aldri samme effekten :) Har romaskin hjemme som brukes hyppig - tar ikke så mye i ryggen, mest ved skulderbladene og beina. Knebøy og utfall med sekk med vekt i har jeg i "programmet" mitt. Også utfall (om det heter det; et ben på benk, andre på golvet, og bøyer ned - med tung sekk på ryggen), dog klarer jeg ikke gå så dypt som ved bulgarsk utfall. Føler det blir mye trening overkropp (og det vises etter bare knappe to måneder - morro), men lite på bena. Tar noen intensive økter nå og da stående på spinningsykkel med tung motstand, håper det er til hjelp for bein og rompe det også :) Er i hovedsak hø. hofte det er trøbbel med, venstre er ingen problem å gå helt ned i bulgarsk utfall, men prøver gjøre det likt på begge bena - ikke lyst å se helt "skjeiv" ut :)

Takk for svar, veldig lærerikt å følge denne bloggen og forumet! Og veldig moro å merke framgang - sakte, men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt herpa hofter, men jeg har trent meg opp til å kunne ta markløft. Begynte vel med 15 kilo tror jeg, og så har jeg gradvis økt på og tatt meg god tid med teknikk. Er det mulig for deg eller tåler du ingen belastning?

(Har perioder med betennelser, og da trener jeg bare overkropp. Tåler null belastning på hoftene, knapt vanlig gange. Jeg vet hvor kjipt det er :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester ut markløft nå og da på slutten av treningene, men ender oftest med at jeg ikke kan gå på hø fot etter det - og det er uansett om jeg bruker bare stanga eller har på mange kilo. Satser på det blir bedre etterhvert. Nedtrekk gjorde også vondt i starten, men der klarer jeg nå like mye som min egen vekt :) Og klarer nå 3 pullups fra jeg starta i januar. Satser på det går seg til, men er redd eg kanskje starta for hardt på hofta i januar - har vært ekstra vondt siden (hatt kronisk betennelse siden svangerskap for x antall år siden...). Men satser på at med mer muskulatur går det seg til etterhvert, for det er så innmari moro å trene og se framgang!

Utfall uten å gå for dypt går greit med 10 - 12 kilo i sekk, hiptrust går ikke bra enda. Så lenge jeg har bena samlet, og ikke løfter noe OPP/UT fra kroppen går det greit. Er "egenvektsøvelser" nok til å bygge muskler (i tillegg til de øvelsene jeg kan gjøre med vekter)? Hovedsak overkropp med vekter, underkroppen egenvekt.

Tusen takk for svar, prøver meg mer fram. Satser på et treningssenter med PT når jeg flytter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...