Gå til innhold

Beiner i bakker, men suger i knebøy


Torskedatter

Anbefalte innlegg

Jeg er ei dame på 32 år, og jeg er helt ny i forhold til frivekter, men har nettopp fått et program fra PT som jeg jobbe rmed på egenhånd. Jeg løper fra før av en del, og har en spesiell forkjærlighet for motbakker. I jobben sitter jeg stille og beveger fingrene på tastaturet.

Det kom derfor ikke som noen overraskelse at jeg er supersvak i overkroppen. At jeg er overraskende sterk i kjernemuskulaturen tilskriver jeg jogginga, jeg er bevisst på å aktivere "magelåsen" (som det heter i pilates) når jeg løper.

Men jeg synes det er litt pussig at jeg er så svak i låra etter alle den løpinga oppover i bakker, jeg trodde det bygde muskler i låra? Jeg harsåvidt begynt, (dvs. har bare trent programmet mitt 2-3 ganger,) men allikevel synes jeg det er litt skuffende at jeg ikke klarer mer enn stanga på 20 kilo! Da tar jeg 4 set. Starter på 9 rep, så 8, 6 og 5 på siste set. Så jeg tar meg heeeeeelt ut! Har perfekt teknikk (merkelig nok, i følge PT) og går helt ned, så det er da enda noe.

Jeg er ikke demotivert, egentlig, det er helt greit å begynne på bånn. Jeg er mer nysgjerrig: Kan noen forklare hvorfor jeg er så pinglete på tross av løping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg vil påstå at det har overføringsverdi den andre veien.

Sterk i knebøy = sterk til å klyve de bratteste hengene.

Muskulaturen tåler mer juling når den blir sterkere.

:)

Ellers så tror jeg din perfekte teknikk er et resultat av god mobilitet og kjernestyrke. Den har ikke kommet gjennom tastingen på jobb ihvertfall! Stå på. For de fleste er det teknikken som er hodepinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt pinlig tankerekke:

Når jeg tenker etter, har jeg jo hørt fra pålitelige kilder at løping ikke engang bygger nok styrke til å løpe. (Skadefritt, altså. ) Så hvorfor trodde jeg at jeg skulle ha blitt sterk av bakkeløp? Jeg har jo lest det mange ganger....åja...i "iForm" og "Shape-up" og sånt ja.

Godt jeg veit bedre nå! Gleder meg til å bli sterke-sterk og løpe enda raskere og uten fare for skade opp bakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...