Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er mitt utgangspunkt:

- Jente, 17 år, 168 cm høy, 52 kg

- Kostholdet mitt:

* Frokost: 1 tykk, supergrov (hjemmebakt) brødskive med 1/2 boks makrell i tomat, kålrabi og melk

* Mellommåltid: F.eks et rugsprø med pålegg eller en liten neve mandler

* Lunsj: 2 grove kjøpe brødskiver med kylling- eller skinkepålegg og diverse grønnsaker

* Mellommåltid før trening: 1 banan og 4-5 valnøtter

* Middag: Det som blir servert, f.eks 1 laksefilé/ kylingfilé med 2 poteter/litt ris/pasta og ubegrenset mengde salat og grønnsaker

* Kveldsmat: Skyr eller yoghurt naturell med tranebær, 1-2 dl usukret müsli og litt nøtter/frukt

Jeg spiser minst mulig av produkter med mye tilsatt sukker eller mye mettet fett. I helgene spiser jeg litt mer usunt, f.eks pizza med masse ost og helt lys bunn eller fritert mat. Jeg spiser ikke alltid sjokolade/chips, men koser meg heller med større mengder hjemmelaget og deilig müsli med masse nøtter, bær og "sunn" snacks som jeg liker.

- Treningen min:

* Mandag og torsdag: Varmer opp med 10 min rolig jogg på mølla og trapper ned med 10-15 min powerwalk eller rolig jogg på mølla etter endt styrkeøkt. Styrke på bein, rumpe og mage. Kjører cirka 3-4 øvelser på hver muskelgruppe, varierer mellom vanlige sett og supersett. Kjører som oftest 12x3 med akkurat den belastningen jeg klarer. Prøver å øke vekter hver 1-2 uke.

* Tirsdag og fredag: Varmer opp med 10 min rolig jogg på mølla og avslutter styrkeøkten med gerilja-intervaller når jeg orker og har lyst. Styrke på rygg, bryst, skuldre og armer. Kjører samme opplegg som over, med 12x3 o.s.v

* De resterende dagene: Går turer, skiturer, deltar på Zumba-timer, yoga og lignende når jeg har lyst

- Målet mitt: (Det er her jeg trenger deres hjelp!)Jeg veier som sagt 52 kilo og det er for lite til mine 168 cm. Det er flere grunner til at jeg gikk ned for mye i vekt, men jeg vil nå gå opp 3-4 kg for å gjøre både hodet og kroppen godt. Siden fettprosenten min er såpass lav så synes musklene mine veldig lett og jeg har fått antydning til mageruter og store muskler på lårene etter at jeg begynte å trene mer styrke. Problemet mitt er at når jeg legger på meg (muskler eller fett?) så legges alt på øvre delene av lårene, mens jeg fortsatt har antydning til bein mellom puppene og litt "knoklete" overkropp. Det er ikke veldig pent. Jeg vet at det ikke er mulig å punktslanke, men burde jeg endret noe i forhold til kosthold/trening for å oppnå et mer "balansert" forhold mellom overkropp og underkropp? Store lår har alltid vært mitt problemområde, men bør jeg da la være å trene styrke på beina? Jeg trener øvelser som utfall, knebøy, strake markløft, glute bridge o.s.v egentlig mest for å løfte opp rumpa, men da kommer jo beina med i samme slengen..

Målet mitt er enkelt og greit å bli den beste versjonen av meg. Både utseendemessig og følelsesmessig. Kroppen min ser ikke bra ut med for få kg og hodet mitt trives heller ikke med å veie for lite. Jeg lurer egentlig bare på om dere har noen innspill til kosthold/treningen min iforhold til målet? Jeg higer altså ikke etter denne "fitness-kroppen" med muskuløse lår og sixpack, men en helt normal, sunn, sterk, sporty og fin jentekropp :-)

Spent på å lese deres tilbakemeldinger!:)

Fortsetter under...

Jeg stengte den forrige tråden pga hvordan du forklarer kroppen din, og synet på den. Men skal prøve å la denne stå litt om du:

a) leser denne: Jenter, slik når dere målene deres - Fitnessbloggen og så Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

B) trener skikkelig

c) spiser mer

Da blir du fornøyd, det du trenger er styrketrening og mat.

Ikke for å være krass, men det er ikke antydning til store muskler du har på lårene, rett og slett fordi det kan du ikke ha. Spesielt siden du veier så lite, og har ligget i underskudd i x antall tidsenheter. Det du ser er nok bare en kombinasjon av lav fettprosent og det lille du måtte ha igjen.

Mer mat og bedre styrketrening vil fylle ut og gi deg en normal, sunn og frisk kropp som både fungerer og du kan være stolt av.

Det er dessverre ikke noe du kan gjøre med kostholdet for å styre hvor fettet lagres. Det beste du kan gjøre er å spise mer så vil du nok få litt mer på hele kroppen. Du trenger ikke være redd for litt usunn mat når du skal opp i vekt. Så lenge mesteparten av maten du spiser er sunn og næringsrik så gjør det ingenting om noe er mer "usunn" mat.

Det med beina tror jeg nok er noe du er den eneste som ser også. Man har lett for å finne små ting med seg selv som ingen andre ser. Sterke bein er det beste du kan gjøre for kroppen din så vil ikke anbefale deg å kutte beintrening.

Hei Lina Jeana.

Jeg forstår at du ønsker visse resultater - som skal vises på kroppen - og som du ønsker å oppnå ved "korrekt" kosthold og styrketrening. MEN -

1. Du er undervektig, og må først og fremst spise i OVERSKUDD fordi du trenger å gå opp i vekt - uansett hva vektoppgangen består av (fett/muskler)

2. Du ønsker å bygge muskler - da må du spise ENDA MER! Du, som undervektig, kan ikke forvente å bygge muskler selv om du trener styrke (da vil du i så fall stagnere relativt raskt) om du ikke spiser nok. Derfor: Du må spise i overskudd, altså mer kalorier enn du forbruker, for å ha progresjon på trening. Klarer du det vil du etter hvert kunne få en stram, sterk, sunn og flott jentekropp; i tråd med målene dine.

3. Kostholdet ditt henger ikke på greip i forhold til målene dine. Det er forsåvidt ikke noe galt med matvarevalget. Men du må spise MER! Og for å ha en sunn innstilling til det hele, er det særs viktig at du også takler å være litt såkalt "usunn" til tider. Mer mat, bra mat, klare å spise mindre sunt innimellom, droppe lettprodukter, spise fett og karber og proteiner i skjønn forening... Noe å jobbe mot.

Fortsett bare med styrketrening; det styrker ikke bare muskler, men også skjelettet. Det er bare bra for deg; undervektige jenter har større risiko for benskjørhet etterhvert, og det vil du ikke ha noe av. Ikke tenk på om du former den ene kroppsdelen for mye, og at det ene ikke er så pent i forhold til det andre. Tren hele kroppen, ha omsorg for hele kroppen, og tenk styrkeøkning i stedet for vektøkning / økning i cm her og der. Tenk på at du om noen år ikke vil være like ung lenger; og tenk etter om du da vil angre om du en dag i fremtiden er blitt en superskinny halvgammel dame, kanskje med benskjørhet, og kun slapp hud rundt knoklene (skremselsbilde - jeg vet - men det er realiteten for flere enn du tror). Og en ting til; du kommer ikke til å bygge så mye muskler at du blir schvæææær, da må det mye mer enn litt ekstra mat og trening til i alle fall...

Nyt at du er ung og frisk, spis og kos deg med mer mat, nyt at kroppen din virker og gir deg treningsglede - ikke ta noe for gitt. Hvis du virkelig vil dette - ja da kan du få det til. Men du må gjøre det selv - stole på deg selv- være trygg på å spise mer mat og trene passe mye. Her på FB kan vi bare gi deg råd. Men i realiteten må du selv finne ut av hva du virkelig vil... og gjøre det selv!

Ønsker deg all mulig lykke til fremover:)

Tusen takk for svar, dere er bra. Og dere har nok rett i at det er i mine øyne at lårene er store. Jeg prøver å jobbe med å akseptere at jeg har litt større lår enn resten av kroppen og det er helt greit. Det er sånn jeg er født, og det er en del av meg.

Leser at dere skriver at jeg skal spise mer mat og det har dere nok rett i. Jeg har gått fra 1 knekkebrød til lunsj og ingen kveldsmat, til dette. Så litt fremgang er det dog? Jeg føler meg friskere og bedre nå. Jeg ønsker å holde det sunt i hverdagen, men dere har helt rett i at jeg kan unne meg noe usunt i helgene uten dårlig samvittighet. Er det noe jeg kan spise mer av i hverdagen for å gå i overskudd? Proteinshake er utelukket, men f.eks mer nøtter? Ernæringsfysiologen min sier jeg trenger mer fett i kostholdet for å få normale kroppsfunksjoner igjen.

Annonse

Gjest Slettet
Tusen takk for svar, dere er bra. Og dere har nok rett i at det er i mine øyne at lårene er store. Jeg prøver å jobbe med å akseptere at jeg har litt større lår enn resten av kroppen og det er helt greit. Det er sånn jeg er født, og det er en del av meg.

Leser at dere skriver at jeg skal spise mer mat og det har dere nok rett i. Jeg har gått fra 1 knekkebrød til lunsj og ingen kveldsmat, til dette. Så litt fremgang er det dog? Jeg føler meg friskere og bedre nå. Jeg ønsker å holde det sunt i hverdagen, men dere har helt rett i at jeg kan unne meg noe usunt i helgene uten dårlig samvittighet. Er det noe jeg kan spise mer av i hverdagen for å gå i overskudd? Proteinshake er utelukket, men f.eks mer nøtter? Ernæringsfysiologen min sier jeg trenger mer fett i kostholdet for å få normale kroppsfunksjoner igjen.

Hvis ernæringsfysiologen din sier at du trenger mer fett i kostholdet. Så spiser du mer fett!

Bacon<3 halleluja!

Nøtter--> valnøtter og mandler er gode her ;)

Egg--> protein+fett nomnom!

Ta litt tilskudd om morningen med f.eks 1ss tran :) Vitaminer+fett nomnom!

Ost på diverse nomnom :D lage polarbrød pizza til kvelds <3 eller frokost :D

Laks er jo godt! Spise mer laks :)

Nøtter er glimrende. Også fett fra meieriprodukter er kjempefine for å øke kaloriinntaket. Egg er også en veldig fin kilde til fett og har en god sammensetning av mettet og umettet fett. I tillegg er jo fet fisk veldig bra. I praksis er det beste å få i deg fett fra mest mulig varierte naturlige kilder.

Ikke for å være festbrems, men dette er jo akkurat hva ernæringsfysiologen din skal hjelpe deg med og ikke et internettforum med velmendene amatører.

Følg fagpersonens profesjonelle råd, det er jo denne personen som skal få deg på rett spor. Ser her du sier det anbefales mer fett, så sørg for det. De vil også kunne komme med råd om kilder til dette.

Går utifra det kanskje ligger noen andre ting bak mht kroppsynet og fagpersonell så anbefaler at du tar disse tingene med de og at vi stopper diskusjonen her jf. Spiseforstyrrelser på forumet - informasjon | Fitnessbloggen Forum

Og da særskilt:

Å hjelpe over internett

Hovedproblemene med å hjelpe over internett går begge veier:

• Den spiseforstyrrede vet ingenting om personene som svarer, og kan derfor ikke vurdere hvem som har kompetanse og hvem som bare synser. Kognitiv dissonans, altså trangen til å rettferdiggjøre egne handlinger, står ofte sterkt hos spiseforstyrrede, og det er lett for å plukke ut de svarene som samsvarer best med egne tanker og følelser.
  • De som prøver å hjelpe har heller ingen garanti for at svarene blir tolket slik som de er ment. Et velment og godt råd som blir tolket og oppfattet feil kan fort gjøre situasjonen verre, og så lenge du ikke har noen mulighet til å følge denne personen opp er det et sjansespill å prøve å hjelpe over internett.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...