Gå til innhold

Spørsmål ang. å løfte tyngre


Mech

Anbefalte innlegg

Leser ofte at man skal "Ha en repetisjon ekstra på lager." når man trener. Altså hvis jeg tar 8 reps kunne jeg tatt 9. Men hvordan skal man da kunne fortsette å bli sterkere? Eneste måten jeg klarer å løfte tyngre etter hver treningsøkt er hvis jeg presser meg til det ytterste på grensen til at jeg nesten får f. eks benkpress-stanga most over brystet fordi jeg ikke klarer løftet.

Er kanskje noen som synes jeg er veldig dum som trener sånn men det er den måten jeg utvikler styrke kjappest på, men det er veldig irriterende at jeg har det i bakhodet hele tiden. Da spesielt benk siden jeg trener alene og ser ut som verdens største idiot som har tatt på for mye. Pleier å spørre fremmede på gymmet om de kan spotte for meg, men jeg liker ikke å avbryte folk som er midt i sin egen økt.

I benk (som jeg har mest problemer med) trener jeg 3 reps 3-4 sett.

Help me out please. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dag 1: Benkpress 3x3, fremoverbøyd enhåndsroing med manualer 8x3 og knebøy 5x5. Chins kvx3.

Dag 2: Markløft 5x5, knebøy 5x5 (20% mindre vekt enn dag 1), skulderpress 5x3 og nedtrekk 5x5.

Dag 3: Benkpress toppsett 3x1, roing toppsett 8x1, knebøy toppsett 1x5.

Jeg begynte ganske dumt med å trene mye overkropp i starten da jeg var i militæret og det var mye gåing med tung sekk så kunne ikke trene knebøy uten å henge etter alle hele tiden. Trener mye knebøy nå! (så fort kneet blir bra etter en liten kampsport skade).

Benkpress: 88KG 3 reps. Fremoverbøyd enhåndsroing: 42 kg 8 reps. Knebøy 75 kg 5 reps. Markløft 110 kg 5 reps. Skulderpress 28 kg med manualer 5 reps. Nedtrekk: 85 kg 5 reps. Curl: 40 kg 8 reps. Chins: 12 reps, 10 reps og 8 reps (fail).

Har vel trent såvidt over et halvt år men har vært mye pauser pga øvelser i militæret nesten uten mat i opp til 10 dager osv + mye sykdom... Vet ikke helt hvordan jeg ligger an.

Kostholdet mitt: Jeg spiser fett på morningen og litt mer carbs utover kvelden, prøver å få i meg mye protein men ligger på rundt 200kcal underskudd hver dag fordi jeg vil ned i fettprosent. Er mye grønnsaker, egg, kjøtt og proteinpulver. Tar også kreatin. Har en "spisedag" i uka hvor jeg kjøper sjokolade eller potetgull men prøver å ikke ha mye overskudd på spisedagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah jeg pleier ikke å faile hver gang altså! Det skjer veldig sjeldent men det er liksom såvidt det går hver gang... Har driti meg ut 2-3 ganger før og vil helst slippe det bare. Takk for svar så langt!

Angående den artikkelen om mengdetrening, er dette like effektivt som å gjøre pedal to the metal med de øvelsene jeg har nå? Jeg kjører som sagt ikke til fail i øvelsene mine med vilje utenom chins.

Står det er for folk som tenker langsiktig, skal være ærlig og si jeg er en veldig utålmodig person som blir lett demotivert når jeg ikke ser noen resultater på lenge. Virker litt kjipt med 3 øvelser iløpet av 3 økter for hele uka også? Er veldig fornøyd med programmet jeg har nå hvis det ikke ser helt håpløst ut. :dry:

En ting alle må vite er at jeg ikke går beyond failure ever! Det er kun hvis jeg prøver meg på en ny vekt og jeg ikke har blitt sterk nok fra forrige økt til å klare det haha.

Har endelig begynt å kunne legge på mer vekt etter hver økt, noe som er awesome! Men ifølge dere skal jeg ikke løfte så mye som menneskelig mulig (for meg) hver økt? Mer vekt = musklene må tilpasse seg = større muskler? Er bare redd jeg ikke skal få framgang av å løfte 82 kg i benk 3x3 når jeg kan løfte 88 kg istedenfor... (er veldig lett for meg å bruke benk som eksempel da det er en øvelse jeg har gjort mye og liker.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel hvis dere, som åpenbart kan mer enn meg, mener at jeg får bedre resultater ved å følge programmet "mengdetrening" så er jeg villig til å begynne med det på mandag. Jeg vil bare ha best mulig framgang og minst mulig skader så ifølge artikkelen er dette måten å trene på? (jeg leste forresten hele artikkelen forrige gang, virker bare ikke så interessant)

Jeg vil jo bare bli sterkere og se bra ut så, hvis dette er en bra måte å gjøre det på kan jeg endre programmet mitt til det som står skrevet i artikkelen til fitnessbloggen. - Programmet med støtteøvelser og oppvarming, er det her en oppskrift på success? Hvis jeg gjør det riktig så klart :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...