Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Knebøy må, som alle andre øvelser, til en viss grad tilpasses den enkeltes forutsetninger, bl.a. ift. biomekanikk. Om man er nybegynner eller verdensmester er en ting, men man må huske at vi også har ulike forutsetninger (ref. biomekanikk). Korte eller lange lårbein, mobilitet m.m. vil ha stor betydning på hva slags teknikk som er fordelaktig.

Videre er det, som nevnt ovenfor, forskjell på IPF-løfting (forbund hvor det blir tatt dopingtester, hvor walkout finnes, og hvor man må dypere ned i knebøy - toppen av kneet over toppen av hoftekammen), og WPC og tilsvarende forbund. Her regjerer monolift (ingen walkout), ganske grunn dybde og ikke minst annet utstyr. Stangplassering henger sammen med knebøystil og også hvilken forbund det er snakk om.

Poenget mitt er at man ikke ukritisk kan forholde seg til hva noen sier, uavhengig av om vedkommende er verdensmester eller ikke. Man må klare å trekke ut hva som gjelder for en selv, og forkaste resten.

Tor Herman Omland bøyer utrolig pent og har tilpasset teknikken til forutsetningene han måtte ha. Sitter meget oppreist, har trykket på mellomfot/hæl, og er meget stabil. Personlig holder jeg smalere grep (er jo også en del mindre), og får albuene mer fram. Dette for at jeg skal bli mer stabil i overkroppen.

Jørgen Hansen, samme vektklasse, gjør ting litt annerledes. Personlig bøyer jeg mer likt ham, men selvsagt på langt lavere vekter. Utrolig pent å se på Jørgen bøye!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...