Gå til innhold

Metabolic damage og "kronisk stress"


Idina

Anbefalte innlegg

Så denne i en tråd her for en god stund siden, og syntes det var ganske interessant, og ikke bare overførbart til fitnessutøvere:

!

Vet ikke helt hvor ekstremt det må være for at metabolic damage kan inntreffe? (Og over hvor lang tid. Det vil kanskje være individuelt?) Vet heller ikke hvor utbredt dette er, men vil tro mange ligger farlig nær når man ser fokuset (spesielt unge) jenter har idag: mest mulig trening, minst mulig mat.

(Har tidligere lest et par blogger, der jentene har slitt big time etter endt diett, og til slutt slettet bloggen for å komme på rett kjøl igjen).

Klikket forøvrig videre fra den linken til denne:

Litt kleint navn, hehe. Men det med å gå på en smell etter for mye trening og for lite mat, og prøve å komme i balanse etterpå, treffer meg også, selv om jeg aldri har vært på vei mot noen konkurranse. Men å stresse kroppen på lite mat og mye trening, gå opp i vekt og bli småføkka i hodet har jeg klart likevel :p

Lurer samtidig på dette med kronisk forhøyede kortisolnivåer, som av og til har blitt nevnt her inne. Trodde kronisk vil si at man ikke blir kvitt det, men det er vel mulig å komme tilbake på normale verdier/nivåer? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest denne artikkelen? Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution

Den har truffet veldig mange jenter som har gått i nettopp den fella hvor det blir lite mat, mye trening, null overskudd og en jevnt over dårlig hverdag.

Det er absolutt mulig å komme tilbake til normale verdier, man må bare gi kroppen litt tid til å innstille seg. Du har behandlet den dårlig over lenger tid, da må man nesten forvente at den bruker litt tid på damage control ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest denne artikkelen? Hva du må gjøre når du ikke går ned i vekt på lite mat og mye trening - MyRevolution

Den har truffet veldig mange jenter som har gått i nettopp den fella hvor det blir lite mat, mye trening, null overskudd og en jevnt over dårlig hverdag.

Det er absolutt mulig å komme tilbake til normale verdier, man må bare gi kroppen litt tid til å innstille seg. Du har behandlet den dårlig over lenger tid, da må man nesten forvente at den bruker litt tid på damage control ;)

Har lest den, ja :)

Jeg mener ikke at jeg har metabolic damage, altså. Synes bare dette er interessant. Selv har jeg tatt tak i dette (siden før jul), så jeg er på rett vei igjen. Har det mye bedre nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest den, ja :)

Jeg mener ikke at jeg har metabolic damage, altså. Synes bare dette er interessant. Selv har jeg tatt tak i dette (siden før jul), så jeg er på rett vei igjen. Har det mye bedre nå ;)

Godt å høre! Og ja, det er veldig interessant :) Kanskje våre to ernæringseksperter har noen innspill? Vegard Lysne og Thomas O?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt så skjer det en rekke tilpasninger i kroppen dersom man spiser for lite over for lang tid. De fleste av disse er heldigvis reversible, og behandles ved å spise mer igjen. :)

Er det noen sikre tester av kortisolverdier?

Kroppen min var rimelig i ulage, men alle prøver hos legen var alltid like fine. Han sa han krysset av for kortisol også på blodprøvene.

Det er litt frustrerende når legen sier at du er tipptopp, mens du selv vet at du ikke er det...

Måtte fitnessbloggen og en dose selvgranskning til for å komme på rett spor, men merker at kroppen bruker lang tid på stabilisere seg. (Spiste ikke ekstremt lite, men feil + stresset kroppen med mye trening og en stressende jobb.ref tidl innlegg her inne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...