Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Lenge siden jeg har vært innpå her nå. Som kanskje noen av dere vet fulgte og trente jeg fyrstikkprogrammet av Kjetil. Helt knall program, og trente hardt og godt. Men en av de første gangene jeg skulle ta knebøy, til og med før jeg begynte på fyrstikkprogrammet, tror jeg at jeg greide å strekke lysken. Jeg kjente ikke så mye til det da og tenkte ikke så mye over det, men etter hvert ble det værre og jeg gikk til legen. Han sa strekken satt så dypt at han ikke kunne gjøre noe, men jeg trodde han ikke. Uansett ventet jeg noen mnd, og sammen med gym på skolen så har det fungert ekstremt dårlig.

Nå er det så gale at det skal ikke mer til enn at jeg løfter foten mens jeg sitter på en stol før det gjør vondt. Bare jeg spiller volleyball får jeg faktisk vondt (når jeg skal gripe etter ball). Jeg har hatt denne strekken i minst over 1 år nå, og er fryktelig lei.

Ikke nok med det, når jeg trente fyrstikkprogrammet så begynte jeg etter noen mnd å kjenne smerter i albuer under pressøvelser. Jeg har aldri presset meg med disse smertene, men gått ned i vekt på stangen for å ikke gjøre det værre. Uansett, har dette bare blitt værrre og værre. Dette var vel i mai en gang i fjor, og har hatt det siden. Legen sa til meg at dette var voksesmerter. Men ikke f***. Har gått til kiropraktor og akupunktur i det siste, og har egentlig betennelse i hele albuen, men i hovedsak i triceps forbindelsen. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Har gått på en ibuprofen kur nå i 1-2 uker uten noe særlig hell.

Det eneste jeg kan gjøre på treningene er å gå rundt å ta litt lat-pulls, armhevinger mot vegg eller ribbevegg, prøve å varme opp albuene. Det samme gjør jeg med lysken, prøver å massere å varme skikkelig opp, og deretter løfte foten opp i serier. Prøver med strikk, men når det gjør vondt å bare løfte foten alene opp så vil jeg ikke gjøre det.

Ord kan ikke beskrive hvor fryktelig lei jeg er dette!! Har ikke kunne trent skikkelig siden før sommeren i fjor!! :( Skylder ikke på programmet, dette er min egen feil.. Dumt å måtte lære på denne måten..

Derfor trenger jeg hjelp. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å bli bedre, og frykter faktisk på dette tidspunkt at jeg aldri kommer til å bli bra igjen, selvom jeg er sikkert bare for lite optimistisk. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17543-lyskestrekk-og-albuebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt å se deg poste igjen Ørjan :)

Først av alt så kan jeg si at NSAIDs(ibuprofen) ikke vil gjøre mer enn å lindre problemet midlertidlig, så hvis det ikke hjelper osm du sier- -> Slutt å bruk preparatet.

Du har vært hos kiropraktor og akupunktur, hvordan gikk det og ble ting bedre? Det virket for øvrig som du oppsøkte de grunnet albuen din?

Har du vært hos en naprapat eller fysioterapeut for å forsøke å behandle lysken der? Hvis ikke kan det nok anbefales på det sterkeste.

Takk takk! Godt å være tilbake, og håper etterhvert det kan være i form av logging av gode økter.. men er nok et stykke til enda :)

Ok, kuren er ferdig så den går jeg ikke noe mer på.

Jeg gikk først og fremst til kiropraktor for noen uker siden pga voldsomme nakkesmerter. Den andre gangen hos kiropraktoren (som forøvrig også er utdannet fysioterapeut), nevnte jeg lyske og albuer. Da diagnotiserte han albuene med betennelse, og gjorde en øvelse på lysken, der jeg lå på rygg, holdt foten med strekk opp og vridde foten litt til høyre. Da tok han å presset ned på strekken, samtidig som han holdt motstand i foten som jeg skulle presse helt ned. Helt ubeskrivelig vondt. Men etter han gjorde denne gjorde det ikke vondt når han presset på foten min igjen. Men dette var jo bare kortvarig.

Så sendte han meg videre til akupunktur. Han stakk nåler og det gjorde vondt.. Men jeg vet ikke helt om jeg ble bedre i albuer. Jeg har liksom fortsatt samme smertene, og sliter med å strekke høyre armen helt ut. Venstrearmen er forøvrig bedre enn høyrearmen. Når jeg tar armhevinger mot vegg så er det helt fint i venstre, men jeg kjenner det i forbindelsen mellom albue og triceps på høyreside.

Akupunktøren satt forøvrig kun nåler i forbindelse med lysken én gang, og dette var ikke i selve lysken, men i slike triggerpunkter som han kalte det. Det som er tingen er at det skal SÅ lite til før smerten blir aktivert, derfor er dette vanskelig..

Vi ble forøvrig enig om at lysken må trenes opp og at vi skulle bruke tiden på albuer og nakke. Nakken er helt sinnsyk, men denne har ikke så mye med treningen å gjøre.

Det gjer meg virkelig vondt å lesa om plagene dine :( Veit ikkje ke eg skulle ha gjort om eg satt i samma båt, og føle meg skikkelig hjelpeslaus atm. Håpa virkelig nokon dyktige fra forumet kan gi deg den hjelpen du er ute etter. Utrulig godt å ha deg tilbake, sjølv om eg helst hadde håpa på ein frisk Ørjan :) Ska holda meg oppdatert. Fingers crossed!

Takk takk! Godt å være tilbake, og håper etterhvert det kan være i form av logging av gode økter.. men er nok et stykke til enda :)

Ok, kuren er ferdig så den går jeg ikke noe mer på.

Jeg gikk først og fremst til kiropraktor for noen uker siden pga voldsomme nakkesmerter. Den andre gangen hos kiropraktoren (som forøvrig også er utdannet fysioterapeut), nevnte jeg lyske og albuer. Da diagnotiserte han albuene med betennelse, og gjorde en øvelse på lysken, der jeg lå på rygg, holdt foten med strekk opp og vridde foten litt til høyre. Da tok han å presset ned på strekken, samtidig som han holdt motstand i foten som jeg skulle presse helt ned. Helt ubeskrivelig vondt. Men etter han gjorde denne gjorde det ikke vondt når han presset på foten min igjen. Men dette var jo bare kortvarig.

Så sendte han meg videre til akupunktur. Han stakk nåler og det gjorde vondt.. Men jeg vet ikke helt om jeg ble bedre i albuer. Jeg har liksom fortsatt samme smertene, og sliter med å strekke høyre armen helt ut. Venstrearmen er forøvrig bedre enn høyrearmen. Når jeg tar armhevinger mot vegg så er det helt fint i venstre, men jeg kjenner det i forbindelsen mellom albue og triceps på høyreside.

Akupunktøren satt forøvrig kun nåler i forbindelse med lysken én gang, og dette var ikke i selve lysken, men i slike triggerpunkter som han kalte det. Det som er tingen er at det skal SÅ lite til før smerten blir aktivert, derfor er dette vanskelig..

Vi ble forøvrig enig om at lysken må trenes opp og at vi skulle bruke tiden på albuer og nakke. Nakken er helt sinnsyk, men denne har ikke så mye med treningen å gjøre.

Hvorfor ble dere enig om å bruke tiden på albuer og nakke når det virker som du er plaget mest med lysken og nakken? Jeg er usikker på hva du holder på meg i hverdagen, men hvis jeg husker riktig så er det mekaniker, så jeg forstår godt at nakke og albuer kommer foran lysk i det tilfelle, men kan det også være grunnen til at du i det hele tatt er plaget med problemene der?

Fortalte du kiropraktor/fysiot. at lysken ble bedre etter han gjorde det?

Det gjer meg virkelig vondt å lesa om plagene dine :( Veit ikkje ke eg skulle ha gjort om eg satt i samma båt, og føle meg skikkelig hjelpeslaus atm. Håpa virkelig nokon dyktige fra forumet kan gi deg den hjelpen du er ute etter. Utrulig godt å ha deg tilbake, sjølv om eg helst hadde håpa på ein frisk Ørjan :) Ska holda meg oppdatert. Fingers crossed!

Tusen takk for varme ord Natalie!! :happy: Det setter jeg pris på! Godt å være tilbake, men synd at treningen skulle gå denne veien :/

Hvorfor ble dere enig om å bruke tiden på albuer og nakke når det virker som du er plaget mest med lysken og nakken? Jeg er usikker på hva du holder på meg i hverdagen, men hvis jeg husker riktig så er det mekaniker, så jeg forstår godt at nakke og albuer kommer foran lysk i det tilfelle, men kan det også være grunnen til at du i det hele tatt er plaget med problemene der?

Fortalte du kiropraktor/fysiot. at lysken ble bedre etter han gjorde det?

Fordi han sa strekken var noe som måtte bygges opp. Går på skole, men jobber som dekkmontør annen hver helg, og når det trengs. Dette er det en del løfting/pressing og bevegelse på. Jeg fikk vondt i albue før jeg begynte å jobbe, og nakken er helt andre årsaker..

Det gjorde jeg. Fikk beskjed av han om å ta fothevninger med strikk rundt foten, under smertenivået. Saken er jo den også at nå har jeg brukt masse penger på dette, og jeg har faktisk ikke råd til flere timer. Får 1 til time av mamma nå neste uke, etter det må jeg vente til høst/vinter for å få råd til timer igjen, da jeg driver med en ekstremt dyr hobby.. Hvis du skjønner er det et veldig dilemma.. hehe :p

Men jeg vil vite konkret hvem som hjelper å gå til og hva jeg kan gjøre selv for å gjøre dette bedre, evt. hva jeg ikke bør gjøre. Vi har en ganske streng gymlærer som kun vurderer etter ferdigheter i div. øvelser, så derfor føler jeg egentlig at jeg må delta på det meste..

Og mest av alt lurer jeg på; vil jeg noengang bli kvitt dette? :p

Annonse

Tusen takk for varme ord Natalie!! :happy: Det setter jeg pris på! Godt å være tilbake, men synd at treningen skulle gå denne veien :/

Fordi han sa strekken var noe som måtte bygges opp. Går på skole, men jobber som dekkmontør annen hver helg, og når det trengs. Dette er det en del løfting/pressing og bevegelse på. Jeg fikk vondt i albue før jeg begynte å jobbe, og nakken er helt andre årsaker..

Det gjorde jeg. Fikk beskjed av han om å ta fothevninger med strikk rundt foten, under smertenivået. Saken er jo den også at nå har jeg brukt masse penger på dette, og jeg har faktisk ikke råd til flere timer. Får 1 til time av mamma nå neste uke, etter det må jeg vente til høst/vinter for å få råd til timer igjen, da jeg driver med en ekstremt dyr hobby.. Hvis du skjønner er det et veldig dilemma.. hehe :p

Men jeg vil vite konkret hvem som hjelper å gå til og hva jeg kan gjøre selv for å gjøre dette bedre, evt. hva jeg ikke bør gjøre. Vi har en ganske streng gymlærer som kun vurderer etter ferdigheter i div. øvelser, så derfor føler jeg egentlig at jeg må delta på det meste..

Og mest av alt lurer jeg på; vil jeg noengang bli kvitt dette? :p

Vi får høre med Ole-Mats Moskvil. Jeg vil uansett si at du må gå til noe helsepersonell som fysioterapeuter eller naprapater og få beskjed om øvelser du kan gjøre hjemme, samtidig som de hjelper deg med massering/knekking/osv.

Ja, vet du driver på med gatebiler, men hvis du virkelig setter det foran noe som tydelig går utover hverdagen din, helsen og kanskje karakteren din, så får det være opp til deg. Dette er selvsagt noe jeg fint hadde omprioritert, men utredning, behandling og spesifikke øvelser(slik som du fikk) som hjelper, kommer man ganske langtmed.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å bli bedre, og frykter faktisk på dette tidspunkt at jeg aldri kommer til å bli bra igjen, selvom jeg er sikkert bare for lite optimistisk. Noen som kan hjelpe?

Aller først: dropp frykten for å ikke bli bra. Det gjør bare ting vanskeligere og de aller aller fleste blir bra av slike plager. Når det er sagt, så er du ganske så plaget og har vært det i lang tid. Problemet virker sammensatt og det er ikke sikkert at generelle råd over et nettforum er veien å gå for å komme i mål med dette. Lyskeproblematikk og kompliserte greier med mange muskler og korsrygg, bekken, hofter og knær kan spille inn. Det er flere muskler som kan være affisert, og å pinpointe akkurat hvilken muskel det er snakk om er nødvendig for å kunne gi et optimalt rehabiliteringsprogram. Når det først er en slik situasjon at du har begrensede midler å bruke på behandling, får vi bare gjøre det beste ut av det. Siden Stapedius linker til virker bra, ellers har vi en norsk variant i klokavskade.no som er grei, men den er mer generell.

Har å hatt litt problemer med albuen, sliter veldig med triceps øvelser hvor det er stor strekk i muskelen og pronert bicepscurl. Har byttet ut frankspress med pushdowns med tau, og tar bicepscurl med nøytralt grep. Merker ingenting nå lenger :)

Ettersom jeg har blitt forklart det, kan ulnar-nerven komme i klem om man er veldig tight i skulderområdet.

Vet du i hvilken muskel/muskelgruppe lyskestrekken sitter?. Regner kanskje med det er i adduktorene?

Lyske - SportNetDoc linker til en side hvor ulike typer lyskesmerter/diagnoser er omtalt og det gis eksempler på trinnvise opptreningsprogrammer for den enkelte diagnose. Håper det kan være til hjelp.

Når det gjelder albue er det vanskelig å si noe mer vettugt enn de som allerede har undersøkt deg. Hvis du har en betennelse i selve albueleddet er det vel avlastning og eventuelt nssaids som vil være det beste å starte med, deretter gradvis opptrening. Er det feste på triceps ned mot albuen, så er avlastning og øvelser, eksentriske til å begynne med, innenfor smertegrensen ,et sted å starte. Ellers kan smerter i albueregionen også være relatert til nakke- og skulderproblematikk.

Ja, ut i fra det jeg prøvde å google er det i adduktorene. Det er nå jeg presser knærne sammen, løfter låret opp, når jeg kommer ned i bøy og skal presse meg opp igjen.. etc. Må manuelt løfte foten med armen for å komme meg ut av driftebilen, hehe ;)

Takk for siden. Skal se litt mer på den! :)

Her er litt hjemmemekket foto av stedene i albuen jeg får utstråling/vondt i når jeg presser. Bildet hvor jeg presser bak på triceps er den som gir størst utstråling, men samtidig de 3 andre.. uffa meg. Håper disse bildene er til hjelp!

post-2044-14440924085034_thumb.png

[ATTACH]89507[/ATTACH]

Det er forøvrig høyrearmen som er værst, og det tror jeg man kan se tydelig på dette bildet. Sliter med å strekke høyrearmen helt ut.

Aller først: dropp frykten for å ikke bli bra. Det gjør bare ting vanskeligere og de aller aller fleste blir bra av slike plager. Når det er sagt, så er du ganske så plaget og har vært det i lang tid. Problemet virker sammensatt og det er ikke sikkert at generelle råd over et nettforum er veien å gå for å komme i mål med dette. Lyskeproblematikk og kompliserte greier med mange muskler og korsrygg, bekken, hofter og knær kan spille inn. Det er flere muskler som kan være affisert, og å pinpointe akkurat hvilken muskel det er snakk om er nødvendig for å kunne gi et optimalt rehabiliteringsprogram. Når det først er en slik situasjon at du har begrensede midler å bruke på behandling, får vi bare gjøre det beste ut av det. Siden Stapedius linker til virker bra, ellers har vi en norsk variant i klokavskade.no som er grei, men den er mer generell.

Ok, det er veldig godt å høre. Frykten er allerede vekke. :) Ja, det har jeg. Og jeg lurer på om de har blitt kroniske? er lyskestrekken f. eks blitt en kronisk lyskestrekk, og det samme med betennelsen? Eller hva kjennetegner kronisk?

Ja, forstår veldig godt at det er vanskelig over nett, og får vel bare gjøre det beste utav det. Uansett så begynner jeg i lære i høst og vil da ha råd til 1-2 behandlinger i mnd. :)

Fikk beskjed av min gymlærer i dag om å bruke hårføner for å varme opp lysken og albuene. Er dette noe som er aktuelt? Akupunktøren (som jeg faktisk fant ut i går også er fysioterapeut), varmet opp nålene han stakk i nakken på meg.

post-2044-14440924082103_thumb.png

post-2044-14440924082966_thumb.png

post-2044-14440924084088_thumb.png

post-2044-14440924085845_thumb.png

Ok, det er veldig godt å høre. Frykten er allerede vekke. :) Ja, det har jeg. Og jeg lurer på om de har blitt kroniske? er lyskestrekken f. eks blitt en kronisk lyskestrekk, og det samme med betennelsen? Eller hva kjennetegner kronisk?

Ja, forstår veldig godt at det er vanskelig over nett, og får vel bare gjøre det beste utav det. Uansett så begynner jeg i lære i høst og vil da ha råd til 1-2 behandlinger i mnd. :)

Fikk beskjed av min gymlærer i dag om å bruke hårføner for å varme opp lysken og albuene. Er dette noe som er aktuelt? Akupunktøren (som jeg faktisk fant ut i går også er fysioterapeut), varmet opp nålene han stakk i nakken på meg.

Jeg liker ikke ordet kronisk, da det ligger i ordet at det aldri blir bra. Tilstanden har gått over i en annen fase, men den er ikke kronisk i den forstand at den ikke blir bra. Når det gjelder betennelse, så er det litt av samme greia. Ingen har en senebetennelse i et år. Man kan kan ha en akutt betennelse, men om tilstanden står noen uker ser vi ikke lengre noen tegn på betennelse om man tar vevsprøver. Det man ser er at senekvaliteten er dårligere med innvekst av blodkar og nerver, som er veldig følsomme for strekk og trykk og gir smerter. Behandlingen går på å tilbakedanne disse årene og nervene og stimulere kroppen til å bygge nytt og sterkt senevev. Ofte må man da prøve å skape en ny rekasjon (typisk med trykkbølgebehandling eller tverrfriksjoner) samt å legge opp trening som stimulerer til å bygge senevevet. Siden vi vet at eksentrisk trening er svært belastende for senevevet er ofte det gullstandarden.

Når det gjelder strekker som blir langvarige er ofte problemet sammensatt. For det første så erstattes det opprinnelige muskelvevet med arrvev. Dette arrvevet dannes med fibrene på kryss og tvers, og er lite motstandsdyktig mot strekk. Rett rehabilitering av en strekk tar sikte på, blant annet, å stimulere dette til å bli dannet i lengderetningen til muskelen ved graderte tøyninger og styrkeøvelser. Om dette har stått lenge ser vi nesten alltid feilbelastninger og kompensasjoner for å omgå den skadde muskulaturen og man må rette treningen også mot å normalisere muskelrekrutteringen, i tillegg til å jobbe spesifikt med skadestedet. Dette er litt vanskelig å skulle gjøre over nett.

Det med hårføneren tror jeg vil ha minimal til ingen effekt. Huden vil bli dritvarm, men det vil ikke trenge veldig dypt inn. Varmepakker eller varme dusjer vil gå dypere, men trolig vil heller ikke dette gjøre særlig store utslag når du er såpass plaget som du er.

Jeg holder tennisalbuen min i sjakk med litt ekstra doser omega3. Kuttet også ut press øvelser med stang i 4mndr til fordel for manualer. Det hjalp meg mye.. Nå som jeg går litt ned i vekt kjenner jeg at det fort kan verke litt i albuen igjen, så har gått til innkjøp albuevarmer/rehab band når jeg trener og det virker relativt bra.

Jeg liker ikke ordet kronisk, da det ligger i ordet at det aldri blir bra. Tilstanden har gått over i en annen fase, men den er ikke kronisk i den forstand at den ikke blir bra. Når det gjelder betennelse, så er det litt av samme greia. Ingen har en senebetennelse i et år. Man kan kan ha en akutt betennelse, men om tilstanden står noen uker ser vi ikke lengre noen tegn på betennelse om man tar vevsprøver. Det man ser er at senekvaliteten er dårligere med innvekst av blodkar og nerver, som er veldig følsomme for strekk og trykk og gir smerter. Behandlingen går på å tilbakedanne disse årene og nervene og stimulere kroppen til å bygge nytt og sterkt senevev. Ofte må man da prøve å skape en ny rekasjon (typisk med trykkbølgebehandling eller tverrfriksjoner) samt å legge opp trening som stimulerer til å bygge senevevet. Siden vi vet at eksentrisk trening er svært belastende for senevevet er ofte det gullstandarden.

Når det gjelder strekker som blir langvarige er ofte problemet sammensatt. For det første så erstattes det opprinnelige muskelvevet med arrvev. Dette arrvevet dannes med fibrene på kryss og tvers, og er lite motstandsdyktig mot strekk. Rett rehabilitering av en strekk tar sikte på, blant annet, å stimulere dette til å bli dannet i lengderetningen til muskelen ved graderte tøyninger og styrkeøvelser. Om dette har stått lenge ser vi nesten alltid feilbelastninger og kompensasjoner for å omgå den skadde muskulaturen og man må rette treningen også mot å normalisere muskelrekrutteringen, i tillegg til å jobbe spesifikt med skadestedet. Dette er litt vanskelig å skulle gjøre over nett.

Det med hårføneren tror jeg vil ha minimal til ingen effekt. Huden vil bli dritvarm, men det vil ikke trenge veldig dypt inn. Varmepakker eller varme dusjer vil gå dypere, men trolig vil heller ikke dette gjøre særlig store utslag når du er såpass plaget som du er.

Jeg skjønner. Hva skal jeg da be akupunktøren/fysioterapeuten gjøre på siste timen nå neste uke?

Hva anbefaler du å gjøre frem til jeg har råd til å gå på regelmessige behandlinger?

Jeg prøver å få gått å trent hvertfall 2 ganger per uke, og da kjører jeg noen minutter på ellipsemaskin, prøver å massere/varme opp albuer og ta veldig lette manualer for insiden, og eksentrisk for baksiden. Deretter kjører jeg litt lette øvelser for rygg/nakke.

I tillegg prøver jeg å trene lysken.. først varme og massere godt først, og så begynne å løfte foten og gjøre litt øvelser for lysken..

Grommiz: Jeg tar omega3 multivitamin samt. D-vitamin tilskudd hver dag. For meg var det pressøvelsene med manualer som var værst, da jeg fikk størst smerter da jeg skulle få manualene opp i stilling.

• 1 måned senere...

Annonse

Hei!

Nei, har ikke strålinger så langt nedover armen... Det er vel heller vonde punkter på senene i albuen som stråler ut i albuen.. De vondeste er utvendig på armen (tennisalbue i think), også er det et punkt bak som forbinder triceps..

• 1 måned senere...

Sliter fortsatt like mye om ikke mer.

Nå har jeg fått time hos ''mirakelmannen'', Magne Brakstad (muskelterapeut og spesialist i idrettsskader) som holder til i Knarvik utenfor Bergen. Har lest over alt på internettet om han, og det er visst ingen ting denne manne ikke greier å fikse.. Folk som har vært flere ganger hos fysio, akupunktur, kiropraktor, lege osv som ikke har hatt nytte av det, som deretter har gått til Magne og blitt fin igjen etter 1-2 behandlinger på 10-15 min hver.. Timene hans skal visst være noe av det mest smertefulle som finnes. En fyr sa Magne fant spente muskler i kjeven hans, og løste de opp ved å slå/trykke på et punkt i siden på magen.. ;)

Han er faktisk mitt eneste håp igjen nå, så jeg håper på det beste. Time neste mandag, så får vi se hvordan det går fremover! Har troen og er motivert hvertfall, selvom jeg ikke vil ha de største forventninger til det.. Gleden blir mye større hvis det da blir bedre :)

Oppdateringer kommer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...