Gå til innhold

Dårlig søvn!


Johanne22

Anbefalte innlegg

Hei!

Har du noen gode råd til meg? Jeg har i utgangspunktet et godt sovehjertet. Jeg har gode rutiner, legger meg og står opp til omtrent samme tid hver dag. I tillegg prøver jeg å stresse ned i hverdagen - så godt jeg kan:) I januar la jeg om kostholdet - dvs jeg økte betraktelig mengden per dag, og har lagt til en del nye matvarer jeg ikke har spist på en stund. Det er ikke uvanlige matverer, helt vanlig kjøtt, melk, fisk og havre, bare så det er nevnt;) Jeg begynte på zma for tre uker siden.

Tidligere når jeg har latt stress overta i hverdagen har jeg hatt problemer med at jeg våkner i løpet av natten - men aldri sånn som det er nå, og ikke hver eneste bidige natt.

Den siste mnd derimot har jeg slitt veldig med søvnen. Selve innsovningsprosessen går helt fint, jeg legger hodet på puten og vips er jeg i drømmeland - eller skal jeg si mareritt? Jeg har noen vanvittige mareritt, er helt utslitt. I tillegg sover jeg svært urolig, kaster meg hit og dit i tillegg til at jeg svetter så mye at jeg må bytte pysjamas til tider. Jeg kan våkne alt fra hver time til et par ganger i løpet av natten, men som regel går det 1-2 timer før jeg våkner første gang! Jeg blir snart litt gal. Som i natt - jeg la meg 21.45 og våknet;

00.30

01.30

02.15

03.00

03.45

04.00

05.00 - her stod jeg opp, like greit.

Jeg drikker ikke kaffe/te på kvelden

Jeg trener svært sjeldent sent på kvelden, før jeg skal sove

Jeg tar zma+kasein prot ca 1/2-1 time før jeg legger meg

Har du noen gode råd på lur tar jeg de imot med stor takk:happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har problemene startet etter at du begynte med ZMA? For mareritt/ekstremt virkelige drømmer er noe ganske mange opplever når de bruker det tilskuddet :)

Ja jeg har lest litt om det - hvis det ikke er bedre i natt prøver jeg noen netter uten :)

Men problemet er at jeg har hatt dårlig søvn også tidligere, uten bruk av ZMA, men da har drømmene vært litt mildere. Jeg tror og at det 02-snapper nevner under her også er noe som må vurderes - kanskje legge opp treningsuken litt annerledes. Drømmene kan jeg forsåvidt leve med, det er dyp søvn jeg er i manko på og det merkes veldig godt i løpet av dagen.

Så du kan vil si at problemne har forverret seg etter at jeg begynte på ZMA - men jeg vet ikke om det er årsaken i bunn. Hvis du forstår hva jeg mener? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet jo ikke om dette er tilfellet - men ville nevne det just in case.Jeg slet nemlig med hyppig våkning, mye nattesvette ogbehovfor å tisse 2-3 ganger ilp av hver eneste natt.. Hos meg var det alvorlig overtrening som viste seg å være årsaken

Jeg kjører cardiofri mnd nå - så får jeg se om det hjelper :) Som jeg nevnte i starten prøver jeg så godt jeg kan å forhindre stress i hverdagen - da er det lurt å starte der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører cardiofri mnd nå - så får jeg se om det hjelper :) Som jeg nevnte i starten prøver jeg så godt jeg kan å forhindre stress i hverdagen - da er det lurt å starte der ;)

jeg tok noen uker med totalt treningsfri... lå ikke bare på sofaen altså - men gjorde ting som utelukkende gir energi - priorierte det sosiale, gikk ut på kafe o.l.. Sørget for nok fett i kostholdet ved å spise mer nøtter og laks.Gikk MYE tur i frisk luft - det hjalpmeg veldig å bare koble litt ut.. en liten "reset" av kropp og sinn. Gåturer er sterkt undervurdert -de kan gjøre underverker =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok noen uker med totalt treningsfri... lå ikke bare på sofaen altså - men gjorde ting som utelukkende gir energi - priorierte det sosiale, gikk ut på kafe o.l.. Sørget for nok fett i kostholdet ved å spise mer nøtter og laks.Gikk MYE tur i frisk luft - det hjalpmeg veldig å bare koble litt ut.. en liten "reset" av kropp og sinn. Gåturer er sterkt undervurdert -de kan gjøre underverker =)

Du har så rett - jeg skal innvilge meg flere hyggestunder, og flere gåturer:) Enig med deg - veldig undervurdert! Det er rart hvordan systemet kan være stresset uten at du nødvendigvis føler deg stresset på den måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har merket det på er hvis jeg for eks. smeller i meg en hel kylling med skinn og det hele, men ikke noe særlig karbo i tillegg i samme måltid, da kan det føles som en "forbrenningsovn" i kroppen, og jeg får en følelse av indre "strålevarme"

Fedon skriver litt om noe lignende her, uten at jeg går god for 100% av sannhetsgehalten i det:

Forbrenning : Dr. Fedon Lindbergs Kost i balanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...