Gå til innhold

Buldring


Mette M

Anbefalte innlegg

Buldretråden! Her kan dere for eksempel dele:

-Driver du med buldring?

-I så fall hvor, og har du holdt på lenge?

-Tips til treningssenter med buldrevegg, og eventuelt utendørsmuligheter i sommerhalvåret.

-Tips angående sko og annet utstyr.

- Generelle erfaring og tips i forhold til teknikk, "øvelser" o.l.

Selv har jeg prøvd meg på buldring et par ganger med en kompis, og synes det var SKIKKELIG moro! Hadde håpet på å kunne holde på litt mens jeg studere her i hovedstaden, men foreløpig har det kokt litt vekk i kålen. Er derfor kjempeinteressert i muligheter i Oslo-området!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra wikipedia.no:

Buldring (fra engelsk boulder, «stor stein») er klatring uten tau på store steiner eller kunstige formasjoner laget for å likne store steiner. Buldring er en sport i seg selv, men brukes også som trening av klatrere. Den amerikanske klatreren John Gill regnes som pionér for buldring som en selvstendig gren av klatringen på 1950- og 1960-tallet.

Buldring er sport som i større grad fokuserer på høy ytelse og de enkelte bevegelsene fremfor utholdenhet som kreves i tradisjonell klatring. Som i andre former for klatring finnes det en egen gradering for buldring.

For å redusere risikoen for skade som følge av fall går klatrere vanligvis ikke mer enn noen få meter over bakken. Det er vanlig å plassere en spesiallaget matte («crash pad») på bakken for å dempe støtet ved fall.

Altså klatring uten sikring, fortrinnsvis i vegger lavere enn 5 m, slik jeg har forstått det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buldring er gøy!

I hovedstaden har du jo mange muligheter. Klatreverket og Vulkan Klatresenter er de største/beste/dyreste. Dersom du er student har du gode muligheter for innendørs buldring og klatring gjennom OSI, som disponerer vegg på Centrum Atletica og et buldrerom på Blindern.

Har ikke blitt noe utendørs buldring i Oslo på meg enda, foretrekker tauklatring når jeg har valget... Men på www.bouldering.no finner du mye bra stoff. Tokerud er vel det mest populære buldrestedet. Hellerud har veldig fine sportsklatreruter samt en del fine bulder såvidt jeg har forstått det.

Tips: Klatre variert! Kombiner buldring med sportsklatring (altså med tau, på boltede ruter), korte tøffe overhengende ruter og lengre vertikale ruter. Pass på fingre og albuer, prioriter teknikktreningframfor spesifikk styrketrening til du kommer på et visst nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buldring er gøy!

I hovedstaden har du jo mange muligheter. Klatreverket og Vulkan Klatresenter er de største/beste/dyreste. Dersom du er student har du gode muligheter for innendørs buldring og klatring gjennom OSI, som disponerer vegg på Centrum Atletica og et buldrerom på Blindern.

Har ikke blitt noe utendørs buldring i Oslo på meg enda, foretrekker tauklatring når jeg har valget... Men på www.bouldering.no finner du mye bra stoff. Tokerud er vel det mest populære buldrestedet. Hellerud har veldig fine sportsklatreruter samt en del fine bulder såvidt jeg har forstått det.

Tips: Klatre variert! Kombiner buldring med sportsklatring (altså med tau, på boltede ruter), korte tøffe overhengende ruter og lengre vertikale ruter. Pass på fingre og albuer, prioriter teknikktreningframfor spesifikk styrketrening til du kommer på et visst nivå.

Takk for tips!

Har du anelse om priser for å benytte buldrerommet på Blindern?:)

Og formeninger om hva slags sko som kan passe en nybegynner, når jeg kun skal klatre en gang i blandt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har testa buldring noen få ganger, og skal absolutt gjøre det igjen så snart jeg har tilgang til det..

Er utrolig godt for grepsstyrken også! Drar god nytte av det i markløften :D

Det tror jeg på! Har aldri buldret og løftet mark i samme periode, men det vil vel ikke akkurat skade nei:D ser også for meg at det er fin trening for å bli bedre i kroppsvektsøvelser som chins o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Har du anelse om priser for å benytte buldrerommet på Blindern?:)

Og formeninger om hva slags sko som kan passe en nybegynner, når jeg kun skal klatre en gang i blandt?

Er du student? Jeg betaler vel 750 kr i semesteret for trening på alle sentrene til SiO, er universitetsstudent. Så kommer 300 (eller var det 350?) i tillegg for medlemskap i OSI-Klatring, da har du fri tilgang på vegger og buldrerom. Skal du klatre tau må du ta brattkortprøven.

Når det gjelder sko blir de aldri perfekte ved førstegangskjøp siden du ikke aner hva du ser etter :p De skal sitte tight, men behagelig, ha i bakhodet at du skal ha trykk gjennom tåa på små fottak. Når det skal buldres bratt er det viktig at hælen også sitter "som støpt", når du skal "heelhooke". Sykt kult. Buldring handler om de kule moves'a ;) På Oslo Sportslager og på Sportsnett i Olav Vs gate får du god hjelp til valg av sko. Alle andre sjapper er stort sett bare å styre unna. Eller, Klatreverket har også egen butikk, bra hjelp å få der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du student? Jeg betaler vel 750 kr i semesteret for trening på alle sentrene til SiO, er universitetsstudent. Så kommer 300 (eller var det 350?) i tillegg for medlemskap i OSI-Klatring, da har du fri tilgang på vegger og buldrerom. Skal du klatre tau må du ta brattkortprøven.

Når det gjelder sko blir de aldri perfekte ved førstegangskjøp siden du ikke aner hva du ser etter :p De skal sitte tight, men behagelig, ha i bakhodet at du skal ha trykk gjennom tåa på små fottak. Når det skal buldres bratt er det viktig at hælen også sitter "som støpt", når du skal "heelhooke". Sykt kult. Buldring handler om de kule moves'a ;) På Oslo Sportslager og på Sportsnett i Olav Vs gate får du god hjelp til valg av sko. Alle andre sjapper er stort sett bare å styre unna. Eller, Klatreverket har også egen butikk, bra hjelp å få der også.

Jeg er student, men går på Bjørknes privatsskole, så vet ikke om det kvalifiserer til rabatter via SiO? Da må jeg nok ta meg en handletur etter sko over jul:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Bjørknes har særlig rabatt der, blir vel 1400 eller noe i den dur i semesteret da :/ Men greie treningssenter du får tilgang på da. Om du bare blir der for å buldre "en gang i blant" er det kanskje best med klippekort på Klatreverket, masse muligheter og ikke minst flinke folk å lære av! Det siste er essensielt for framgang..

Lykke til med buldringa :) Hold oss oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...