Gå til innhold

Øke maksimalt oksygenopptak


whph

Anbefalte innlegg

Jeg løper som regel mellom 10 og 15 km på mølla 3-4 ganger i uken (i tillegg til styrke). Dersom jeg ønsker å forbedre O2-opptaket mitt, jeg da ty til 4x4 intervaller? Dersom jeg løper f.eks 10 km, så gjør jeg det på rundt 50 minutter og har ingen store problemer med å gjennomføre det. Egentlig blir vel spørsmålet mitt følgende: er intervaller det eneste som virkelig booster det maksimale oksygenopptaket, eller har langkjøring samme funksjon? :) Jeg skal teste VO2-max om noen uker nemlig, og lurer derfor på om jeg frem til da burde kjøre på med intervaller for best mulig resultat, eller om det holder at jeg vedlikeholder løpeformen jeg har nå.

Håper noen kloke hoder der ute kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg å lese denne: Guide til kondisjonsforbedring - Milevis.no

Den er forøvrig skrevet av meg. Har forsøkt å svare folk på tilsvarende spørsmål tidligere, men det drukner bare her på forumet. Så nå har jeg adressert det en gang for alle :)

Oi se der ja, for en fantastisk bra artikkel! Skummet raskt over den nå, men skal definitivt sette meg ned og lese grundig gjennom den :) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...