Gå til innhold

Bør man bare øke på med vekter hvis man føler seg sterk nok?


Kine Kindy Syversen

Anbefalte innlegg

Er oppe i 300kg i benpress, der jeg begynner med 150 kg x 10 og fortsetter øke 40 kg pr sett til jeg når 170 også legger jeg på 30kg på siste settet da gjør jeg 300kgx10. Føler dette går ganske greit, kunne sikkert lagt på mer, men skjenner at jeg har litt treningsverk i knærne etter denne øvelsen. Er det da bedre å holde seg på lavere vekt? Blir jo fort kjedelig det og, når man ikke kan øke på med mer. Gi meg gjerne råd da jeg ikke har lyst til å ødelegge knærne, men synes jo det er så gøy å legge på vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går aldri lenger ned enn 90 grader og alltid veldig rolig ned så jeg ikke skader ribben osv. strekker heller ikke knærne helt ut.

Da bør du ta av en del vekt og gå lengre ned til under parallell. Det er lite gunstig for knærne å stoppe ved 90 grader. Egentlig tror jeg du hadde fått mye mer ut av å bytte til en bedre benøvelse (knebøy, buglarske utfall, utfall e.l.), om du ikke har en god grunn til å ikke gjøre det.

Men til spørsmålet om man bør øke vekter så lenge man føler seg sterk nok så ville jeg ha økt med litt hver økt, men ikke så mye du kanskje hadde greid. Grunnen til at jeg ville valgt å gjøre det slik er for det er bedre å skynde seg sakte; øker du for raskt vil du tidligere stagnere på et nivå hvor du egentlig kunne ha fortsatt om du bare brukte litt lengre tid på å komme dit. Det er begrenset hvor mye lenge du kan øke mye hver økt. Til gjengjeld ville jeg ha utført repsene så eksplosivt som mulig i den konsentriske fasen. Dette fører til større kraftutvikling (du løfter f eks 50kg med 100kgs kraft, for å forklare det litt klønete) og selv lette vekter vil på denne måten føre til et muskelstress som vil kunne gi deg progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er jo relativt ny med vektløfting, så jobber med teknikken på både knebøy og markløft. Er veldig opptatt på at teknikken skal være korrekt fra start av. Sliter litt med stramme ligamenter på fremside av hofter som gjør at teknikken på knebøy ikke sitter helt. Men er absolutt øvelser jeg også vil bli god på:D Takk for gode svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk godt og grundig svar, har nemlig vært veldig usikker på dette området. Har en personlig trener som har bedt meg om å ikke gå lenger ned enn 90grader, men jeg ser andre gjør det hele tiden. Høres veldig logisk ut, selv den "klønete" forklaringen hjalp:D

Han bør ha en god forklaring på hvorfor du ikke burde gå lenger ned enn 90 grader. Det finnes mange diskusjoner og artikler ang. hvor dypt man skal gå i knebøy, og samtlige av de jeg har sett har konkludert med at det er mye mer skånsomt for knærne å gå under parallellen. Om du vil begynne skikkelig med knebøy så vil jeg anbefale deg å søke på "Mark Rippetoe squat" på youtube, for å lære korrekt teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...