Gå til innhold

Er målet mitt realistisk? Styrketrening og (sukk) cardio

Anbefalte innlegg

Jeg ligger fortsatt på et nivå av usikkerhet hvor jeg ikke tør ta direkte kontakt med noen som kan hjelpe meg med vektnedgang og trening. Det nærmeste jeg kommer er instruksjonstimer for å lære øvelser riktig, men jeg tørr ikke spørre de store spørsmålene - så jeg håper noen kan hjelpe meg her.

Etter en god periode i høst hvor jeg trente regelmessig og godt, ble det plutselig stopp når jeg ikke kunne trene på noen dager. Jeg datt ut og kom meg aldri i gang igjen - og dette vil jeg ikke at skal gjentas. Jeg trener nå ca annen hver dag, og begynte igjen i uke 2.

Jeg bor i en by hvor jeg ikke kjenner noen utenom de jeg jobber sammen med, så jeg har ikke noe støtteaparat som kan motivere meg og lignende, så jeg må klare meg helt selv. Jeg er 19 år gammel, veier noe mellom 65-68 kilo og er 161 cm høy.

Det første, og største spørsmålet mitt er vel egentlig HVOR realistisk det er at jeg kan gå ned en 5-8 kilo til mai, uten å foreta drastiske endringer i kostholdet og trening? Jeg er nemlig ikke noe interessert i noe diett, hovedsaklig fordi jeg vet jeg ikke blir å klare det, og litt fordi jeg er smålig kresen i matveien. Jeg prøver så klart å unngå godteri og potetgull (går ikke helt bra alltid...), og å velge produkter med minst mulig fett. Jeg er skeptisk til det å måle hvert eneste måltid for å holde meg under så og så mye kalorier og så videre, da jeg forbinder det med spiseforstyrrelser og slikt.

For å gå ned i vekt er det snakk om å forbruke mer energi enn man inntar - og her kommer det dumme spørsmålet: Hva gjør jeg da dagene jeg ikke trener? Jeg spiser meg jo på en måte opp på den energien jeg forbrukte dagen før, men vil det gå opp i opp løpet av uken? Forbruker jeg så mye energi bare på å "være til"?

Og igjen, jeg har spurt før, men jeg må spørre igjen siden det florerer av cardioentusiaster som ser ut til å mene det er eneste måten å gå ned i vekt - er målet mitt reachable med 75 % styrketrening og 25 % cardio?

Jeg varmer stort sett bare opp på tredemølla i 20 minutter, hvor halvparten går i jogging/løping, mens resten er rask gange. Ellers trener jeg stort sett knebøy, markløft, manualer, og litt maskiner for rygg, skuldre og mage. For øyeblikket er målet å lære meg situps på skråbenk, får ikke til ordentlig (uten å få jævla vondt i ryggen...). Styrketreningen pågår i ca 45-60 minutter.

Jada, joda, dette var faktisk "kort forklart", håper det er noen som har tid og kunnskapene til å hjelpe meg litt. :oops:

Fortsetter under...

Det første, og største spørsmålet mitt er vel egentlig HVOR realistisk det er at jeg kan gå ned en 5-8 kilo til mai, uten å foreta drastiske endringer i kostholdet og trening?

Gå ned 8kg til mai er absolutt realistisk, men neppe for deg. Med mindre du gjør noe med denne holdningen din. Vil du ned i vekt så må du forandre kostholdet ditt, så enkelt er det faktisk. Og det trenger slettes ikke være så drastisk som du får det til å høres ut som.

Jeg er skeptisk til det å måle hvert eneste måltid for å holde meg under så og så mye kalorier og så videre, da jeg forbinder det med spiseforstyrrelser og slikt.

...det er en lang vei mellom å ha kontroll på matinntaket og spiseforstyrrelser.

For å gå ned i vekt er det snakk om å forbruke mer energi enn man inntar - og her kommer det dumme spørsmålet: Hva gjør jeg da dagene jeg ikke trener? Jeg spiser meg jo på en måte opp på den energien jeg forbrukte dagen før, men vil det gå opp i opp løpet av uken? Forbruker jeg så mye energi bare på å "være til"? :oops:

Du kan jo f.eks. gå en tur.

Det er faktisk veldig lite som skal til for å oppnå et sunnere kosthold, uten å streve for det, og oppnå gode resultater på treningen. Men en ting må til: Du må ønske det nok til å gjøre det som kreves.

1) Fortell mer om kostholdet ditt i dag. Hvordan ser en typisk dag ut for deg? Om ikke du ønsker å regne på kalorier er det greit, men du må ha en hvis tanke om hvor mye du skal få i deg for å ligge i et lite underskudd.

2) Angående styrketreningen, trener du noe konkret program? Det kunne vært en veldig god ide for å bedre se fremgang og holde progresjon, som dermed vil medføre bedre resultater. Sit-ups er heller ikke noen nødvendig øvelse, og dersom det gjør vondt, bare dropp det og heller ta en annen god øvelse for kjernemuskulatur, som planken.

3) Kondisjonstrening er ikke nødvendig om du ikke føler for det, og det å varme opp på mølla noen minutter gir relativt liten gevinst i forhold til styrketreningen. Det finnes bedre måter å varme opp før styrke, som dynamisk oppvarming og en gradvis økning i vekter med noen lettere sett først.

You can be the greatest, you can be the best.

Du må bare ville det nok, og når du virkelig vil det, da får du lyst til å legge om kostholdet ditt. Jeg har lagt om mitt kosthold og jeg spiser deiligere mat enn jeg noen gang har gjort - og ser fremgang hver dag.

Det er faktisk veldig lite som skal til for å oppnå et sunnere kosthold, uten å streve for det, og oppnå gode resultater på treningen. Men en ting må til: Du må ønske det nok til å gjøre det som kreves.

1) Fortell mer om kostholdet ditt i dag. Hvordan ser en typisk dag ut for deg? Om ikke du ønsker å regne på kalorier er det greit, men du må ha en hvis tanke om hvor mye du skal få i deg for å ligge i et lite underskudd.

2) Angående styrketreningen, trener du noe konkret program? Det kunne vært en veldig god ide for å bedre se fremgang og holde progresjon, som dermed vil medføre bedre resultater. Sit-ups er heller ikke noen nødvendig øvelse, og dersom det gjør vondt, bare dropp det og heller ta en annen god øvelse for kjernemuskulatur, som planken.

3) Kondisjonstrening er ikke nødvendig om du ikke føler for det, og det å varme opp på mølla noen minutter gir relativt liten gevinst i forhold til styrketreningen. Det finnes bedre måter å varme opp før styrke, som dynamisk oppvarming og en gradvis økning i vekter med noen lettere sett først.

1) Per i dag har jeg ikke noen spesiell form for kosthold, hvis jeg kan si det sånn. Ingen frokost, liten lunsj på jobb (cæsarsalat, nachos, laks og potet etc. fra Egon :sick:) Så middag når jeg kommer hjem, havregrøt, kylling, pølse e.l. Stort sett med ris. Har alltid underskudd-tanken i bakhodet, men det blir gjerne en stor posjon siden det stort sett er det jeg spiser løpet av en dag.Også potetgull eller en sjokolade en gang for ofte.

Tenker nå å lage en oversikt over enkle, sunne og gode retter jeg kan lage, og prøve å ha ingredienser tilgjengelig hele tiden - så det ikke blir lettmat som ris og lignende. Kan bli vanskelig, siden jeg har så liten fryser og kjøleskap (deler med ei jeg deler kjøkken med). Er veldig glad i kylling, laks og havregrøt, så det går mye i det.

2) Satt å skrev på noe i sta, kan skrive det her så kan du/dere se litt på det.

Dag 1: Cardio + overkropp: biceps, triceps, skuldre. Med manualer og aparater. Her er jeg fortsatt usikker på cardio-delen.

Dag 2: Underkropp + mage: Markløft, knebøy, planken/situps (Har som sagt lyst å lære meg situps, men får så vondt i ryggen).

Dag 3: Mage + rygg med manualer, situps/planken og aparater. Cardio?

Vet ikke om det er greit fordelt, fikk et opplegg i høst som jeg ikke fulgte (...) hvor det var blandet med lår og biceps, legger og triceps og rygg/mage innimellom. Fulgte det ikke pga instruktøren som lagde det for meg, jeg fikk ikke helt følelsen for henne og syntes hun var ganske useriøs. Jeg har nå ny instruktør som hjelper meg med øvelsene og er veldig motiverende, synd han ikke er arbeidsfør for en stund nå.

3) Så jeg kan nå målet mitt stort sett med styrketreningen? Er de 20 minuttene mine helt bortkastet egentlig da?

Annonse

Hvis målet ditt er vektreduksjon så er det faktisk slik at om du ikke gjør noe med dietten din er det vanskelig å gå ned i vekt. Det sies for eksempel at 1 times løpetur forbrenner ca 700 kcal. 1 g fett er teoretisk sett 9 kcal, så ved å løpe en time går du ned 77g - Om du er godt trent så har du høyere passiv forbrenning enn en utrent. Så det lønner seg absolutt å trene.

Ta for deg potetgullposen og sjokoladen du koser deg med. Se hvor mange kcal det er i den og regn ut hvor mange timer du må løpe for å godtgjøre den ?

Om treningsformen din er den beste er det andre her som er flinkere til å avgjøre. Har lest en artikkel her som anbefaler nybegynnere å trene hele kroppen hver dag istedet for fokus på en muskelgruppe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...