Gå til innhold

Høy fotbue, smerter i knær og rygg - SKOVALG?


StorRe

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Gjør litt research for en bekjent som ønsker å komme i gang med styrketrening. Jeg er ikke kjent med denne problemstillingen som følger.

Vedkommende har høy fotbue som gjør at den får mye trykk på tåballene og hælene. Når den går går den på utsiden av føttene. Vedkommende har en spesialsåle som den bruker i skoene dine. De er slik at de bygger opp oppunder fotbuen for å redusere denne og fordele kroppsvekten utover foten. Kan eller bør personen trene knebøy og markløft med eller uten spesialsålene i flate sko eller vektløftersko?

Til nå har vedkommende brukt relativt myke sko på trening. Jeg anbefalte å kjøpe noen flate sko og/eller vektløftersko, men jeg vet ikke om sålen bør flyttes etter i disse skoene? Kan det være de skoene som har forårsaket vedkommende vondt i knær og rygg, eller er det den høye fotbuen? Jeg har veldig høy fotbue selv, faktisk mer ekstrem fotbue enn vedkommende selv, men har aldri vært plaget av dette, bortsett fra raskt såre tåballer.

Vedkommende ønsker å lære seg skikkelig knebøy og markløft. Kan den bruke flate sko, og bør sålen flyttes etter, eller ikke? Jeg turde ikke å begynne å anbefale for mye før jeg fikk forhørt meg litt slik at jeg med sikkerhet kan veilede personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Har svært høy fotbue selv, og trener styrke i fingersko :) Har spesialsåle ellers, som jeg må gå osv i. Har forsåvidt begynt å løpe i fivefingersene nå, og det funker, skal dog innrømme at dette skjer ca hele 2 ganger i mnd :p

Dette har ikke mye å si, men om therese sier, ha normalpronasjon, og opprettholde spenn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...