Gå til innhold

Smerter i magemuskel


Libe87

Anbefalte innlegg

Har de siste ukene slitt med smerte i magemuskelen på venstre side ca 1 håndsbredde under ribbeina. Begynte etter at jeg trente magemusklene for ca tre uker siden. Kjørte en ny øvelse hvor jeg ligger på en benk og senker og hever strake bein opp og ned. Ble litt vondt etter første gangen, men tenkte at vondt skal vondt fordrive og trente samme øvelsen to dager etterpå. Var smertefullt under øvelsen, men i ettertid har det vært vondt hver gang jeg har brukt magemusklene(er utrolig hvor ofte de egentlig er i bruk i hverdagen). Bare det å snu seg i senga om kvelden har vært smertefullt.

Var blitt litt bedre etter helt treningsfri i helga og frem til i dag. Kjente heller ikke så mye til det når jeg trente styrke i dag, helt til jeg fant ut at jeg skulle prøve samme mageøvelse som utløste denne smerten. Gikk to repetisjoner og så var det så vondt at jeg måtte bryte. Og nå er det nesten like vondt igjen som det har vært...

Noen som har vært borti lignende? Det er ikke stølvondt og ikke krampevondt. Kjenner igjen de to ;) Vurderer snart å ringe legen om det ikke går over, men regner ikke med at hun får gjort noe med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut fra det du beskriver ville jeg gjetta at du er dratt på deg en liten strekk. Øvelser du beskriver har ganske lang vektarm og potensiale for en rask eksentrisk fase, noe som er veldig typisk for å klare å få strekk. Så lenge skaden sitter midt i selve muskelen er det ikke så mye annet det kan være heller. Om det er snakk om en strekk så er det i første omgang hvile som gjelder. Du kan trene alt som ikke direkte involverer muskelen, og så lenge ting ikke gjør vondt er det antagelig vis greit. Jeg ville gitt den et par uker uten direkte magetrening, før du sakte introduserer trening igjen. Begynn med andre øvelser når du skal starte igjen. Ved statiske øvelser som plankevarianter er det nesten umulig å få strekk, så det er trygge steder å begynne. Begynn gjerne på knærne de første gangene for å være sikker. På sikt er eksentrisk trening gullstandarden for å gjenvinne styrke å en strekkskadd muskel, så øvelsen du beskrev kan du gjerne gjøre på sikt, men sørg for at du er sterk nok før du prøver.

Å dra til legen er det nok lite hjelp i, ville heller fått en vurdering av en fysioterapeut om du vil få en skikkelig vurdering - jeg kan jo bare gjette så lenge jeg ikke har undersøkt deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig kjent ut, og dette er noe du burde ta seriøst og la hvile skikkelig.

Jeg begynte rett på det hjulet man holder i og ruller ut til man ligger flatt, og kjente plutselig det stakk i magen. Tenkte jaja får ta det med ro noen dager.

Helga etterpå var det snowboard, og jeg kjente meg fin igjen i magen. Gikk på et stort hopp og kom skeivt ut så jeg måtte korrigere noe veldig i lufta, og brukte tydeligvis noen magemuskler jeg ikke skulle brukt :) Hadde problemer med å sitte på kontorstolen i to uker etterpå, og en måned etterpå ble jeg bedre men jeg merka hele pungen plutselig var blitt blå! Ringte legen, som sa at når man revner eller strekker magemuskler i stor grad så blør muskelen litt, og det vil etterhvert tvinges ned av tyngdekraften.

Det jeg prøver å si er at du burde la det gro skikkelig før du bruker magen igjen, og husk å varme godt opp først. Kjenner det fortsatt ett år etter hvis jeg går rett på tunge vekter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ikke bra ut! Skadet muskelen skikkelig du da. Jeg har blitt mye bedre, har latt muskelen være helt i ro(treningsmessig da), og ikke trent direkte mage i det hele tatt. Nå kjenner jeg heldigvis ikke noe lengre i hverdagen, så glad det har sluppet. Lenge siden jeg har hatt sånne smerter. Lar nok magetreningen vente en uke eller to til før jeg begynner så smått igjen, for å være sikker på at det ikke "blusser opp igjen". Har heller ikke smerte ved annen trening eller ridning lenger, så det er bra :) Men skal nok være litt mer forsiktig fremover og lytte til kroppen. Hjelper ikke å trene beinhardt, når man blir satt ut av spill i flere uker etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...