Gå til innhold

Beintrening


Bandea

Anbefalte innlegg

Fungerer sumo beinpress/beinpress i maskin generelt som en tilnærmet fullgod erstatter til knebøy?

Har en skade bak i låret som har gjort meg ute av stand til å trene bein de siste ca 2 årene. Nå har jeg klarsignal til å begynne å trene opp. Det røsker litt for mye i låret på knebøy, men går greit i maskin. Så jeg håper jeg klarer å trene meg opp til å klare knebøy.

Jeg kjører lårcurl med manual, utfall og hip-thrust også, det fungerer helt greit.

Trenger jeg flere beinøvelser?

(og et siste spørsmål; hva er hovedforskjell mellom sumo markløft og vanlig markløft? Glidekreftene ryggen bruker i vanlig markløft dreper meg per dags dato. Kompresjonskreftene brukt i sumo markløft er gull. Kan jeg kjøre sumo i steden for vanlig?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beinpress kan fungere som erstatter for knebøy men bevegelsen er låst og du vil få mindre stress på bakside lår. Jeg regner beinpress som en øvelse for forside lår. Men i kombinasjon med lårcurl for bakside lår og utfall for lår og glutes + hip-thrust for glutes så vil det fungere bra. Gjerne bytte ut lårcurl med litt strakmark og rygghev av og til for å stresse ryggstrekkerne også.

Hvordan disse øvelsene settes opp i treningsprogrammet ditt er jo en annen sak og kommer an på volum, treningssplitt osv.

Det er ikke så stor forskjell i sumo og konvensjonell markløft. Sumo vil stresse forside/innside lår litt mer. Hvilken teknikk du skal bruke bestemmes i størst grad av hvilken du liker best og som passer din struktur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strake markløft, rumenske markløft, rygghev, good morning..

Sittende/liggende lårcurl, nordic hamstring, glute-ham raise for å trene biceps femoris korte hodet, siden det kun går over kneleddet og ikke både kneledd og hofteledd som de andre musklene i hamstrings gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode øvelser for baksiden:

Sumo beinpress (bred og høy fotstilling)

Nordic Hamstring

Lårcurl (sittende, stående, liggende, med manual)

Strake markløft på ett og to bein

GHR

Gode øvelser for fremside:

Knebøy

Beinpress på ett og to bein

Hacksquat

Utfallsvarianter

Selv synes jeg 2 øvelser for fremside og 2 øvelser for bakside er passelig. Alternativt 2 på fremside, hip-thrust/glutebridge/quadruped hip extension og 1 for bakside. Valg avhenger både av hva man liker, målsetning, styrke, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...