Tore A Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Hei! Den kjente samlingen TED Talks, med foredrag av kompetente personer innenfor ulike fagfelt, fikk meg inn på et foredrag om hvordan kroppsholdning og persepsjon av egen suksess, om du vil, kunne øke testosteronet i kroppen med 20%, samtidig som kortisol reduseres med 25%. Dette etter 2 minutter med øvelser. Vedlagt er linken til foredraget, og statestikken blir presentert rundt 12minutters-merke. Lurer jo selfølgelig på om dette er 100% sant og gjelder på en generell basis, og i såfall om det er mulig å opprettholde en slik positiv forandring. Høres for godt ut til å være sant? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16448-god-positurholdning-outlook-%C3%B8ker-testosteron-med-20-og-reduserer-kortisolkonsentrasjon-med-25/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
VegarL Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Ligger jo mye i kroppsspråket det er ikke bare tull det er psykologi/fakta. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16448-god-positurholdning-outlook-%C3%B8ker-testosteron-med-20-og-reduserer-kortisolkonsentrasjon-med-25/#findComment-629965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore A Skrevet 13. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2013 Ja er fullstendig med på tegningen, men har hørt av så mange at en så stor hormonell forandring ikke engang oppstår etter årevis med trening. Supert om jeg har helt feil info altså, tok blodprøve og fant ut mitt totale testosteron var 11, (normalskala fra 9-35) så alle munner metter Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16448-god-positurholdning-outlook-%C3%B8ker-testosteron-med-20-og-reduserer-kortisolkonsentrasjon-med-25/#findComment-629976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aaandreaaa Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Som den supernerden jeg er bestemte jeg meg for å ta en titt på original-litteraturen på området! Denne forskningen som Cuddy snakker om gir støtte til den "biososiale" modellen som går ut på at det sosiale påvirker vår biologi, og vise versa. Det finnes også liknende studier som viser at testosteron-nivåer øker etter å ha vunnet en badminton-kamp, og at de synker etter tap. Det Cuddy viser er at man ved å ta i bruk visse positurer, kan man midlertidig øke sitt eget testosteron-nivå, og senke kortisol-nivået. Helt i slutten av forskningsartikkelen tar hun opp dette om å "fake it till you make it" og hvordan slike positurer kan brukes i dagliglivet. Men dette forblir spekulasjoner inntil videre. Jeg har ikke funnet noen litteratur om den langsiktige effekten på hormonnivåene (i Cuddy sin studie ble det bare foretatt en måling før eksperimentet (baseline) og 17 minutter etter at de hadde holdt posituren i ett minutt). Studien kunne nok vært betydelig styrket om flere målinger ble foretatt etter ulike tidsintervaller. Så for å svare på spørsmålet ditt; JA positurene økte testosteronnivåene og senket kortisolnivåene i deltakerne. Men NEI, man kan ikke, utifra denne studien alene, dra noen konklusjoner om langtidsvirkningene eller de praktiske virkningene av "high power poses". Forresten fant jeg en annen liknende studie som rapporterte liknende virkninger, men med mindre hormonendringer hos kvinner enn hos menn. I Cuddys studie var det 26 kvinner og 16 menn, men hun sier ingenting om hvordan resultatene varierte utifra kjønn. Man kan derimot se utifra en graf hun har vedlagt, at blandt "high power posers" var det noen som ikke hadde noen endring i kortisol, og blandt "low power posers" var det noen som ikke hadde noen endringer i testosteron. Men det var altså en klar forskjell mellom gruppene. Jeg ville ikke lest aaaltfor mye inn i resultatene av denne studien alene, men det kan jo ikke skade å prøve om man trenger litt selvtillit før et jobbintervju eller liknende Absolutt en interessant studie! Pewpew 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16448-god-positurholdning-outlook-%C3%B8ker-testosteron-med-20-og-reduserer-kortisolkonsentrasjon-med-25/#findComment-641565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luke skywalker Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Er dette midlertidige økninger eller er det vedvarende? Hvis det er små "spikes" så har det ikke så mye å si, fordi det testosteron nivået over lengre sammenhengende periode som har en påvirkning. Samme med kortisol, vi er avhengige av kortisol for å fungere, men vedvarende høye nivåer bryter oss ned. Dessuten så er det verdt å huske at vi har et maksnivå genetisk sett, og dette oppnås ved et kosthold som møter næringsbehovene våre samt fravær av for mye stress i hverdagen. Jeg har vært på diett siden september, og jeg er ganske sikker på at testosteron nivåene mine ikke er på toppen av potenisalet mitt om dagen. Lyle Mcdonald har skrevet masse relativt lettfattelig om samspillet i kroppen vår, mellom: kosthold, trening og hormonnivået, anbefales å sjekke ut nettsiden hans Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16448-god-positurholdning-outlook-%C3%B8ker-testosteron-med-20-og-reduserer-kortisolkonsentrasjon-med-25/#findComment-641580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
M. M Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Som Aaandreaaa skriver er oppfølgingsmålingen svært kort tid etter at de hadde holdt posituren, så det vil være vanskelig å vite om det vedvarer over lengre tid. Forøvrig pussig at de ikke hadde flere oppfølgingsmålinger for å se effekten over tid, evt. en studie med vedvarende trening over en periode og en målinger underveis. Det hadde vært interessant. Aaandreaaa 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16448-god-positurholdning-outlook-%C3%B8ker-testosteron-med-20-og-reduserer-kortisolkonsentrasjon-med-25/#findComment-641605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.