Gå til innhold

Stivelse - hvor ille er det?


Idina

Anbefalte innlegg

Hadde en pt som frarådet poteter og pasta pga stivelsen, at det "binder sammen alt det andre man spiser" (husker ikke helt nøyaktig ordlyden), og dermed i mange tilfeller vil øke vekten/hindre nedgang. Det blokkerer, på en måte.

Stemmer dette?

Spiser selv etter en oppsatt kostplan nå, der jeg har fått mye mer karbs enn jeg har spist på leeeeeeeeeenge. Jeg kan velge blant ris, poteter, søtpoteter, speltlomper, frukt og havregryn. Som oftest velger jeg havregryn, speltlomper, frukt og søtpoteter. Innimellom spiser jeg poteter, fordi det er det vi har.

Jeg har gått opp i cm :dry:

Kan det ha med for mye karbs å gjøre, og da fortrinnsvis stivelsesrike karbs?

Eller vil det - som det alltid nevnes her - kun handle om kalorier inn og "ut" uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A) Stivelse har ikke noen magiske egenskaper som gjør at du går opp i fettmasse

B) Du har gått opp i cm muligens fordi du holder mer vann eller fordi du spiser for mye

C) Det er som oftest, forenklet, kalorier inn mot kalorier ut*

* Energibalansen - hva sier den egentlig? | Frisk og Funksjonell

Hvor mange kalorier ligger du på? Fordeling etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det der er bare tull.

Stivelse er en form for karbohydrater og blir brutt ned til glukose i kroppen. Spiser du for mye vil du selvsagt legge på deg, men det gjelder uansett hvilke karbohydrater du spiser eller andre makroer.

Når man spiser karbohydrater øker insulinutskillelsen. Når man har forhøyede insulinverdier så vil kroppen brenne mindre fett, men dette er bare i den perioden insulinet er forhøyet og kroppen prioriterer å bruke energi fra glukosen i denne perioden. Totalt sett over et døgn vil netto fettforbrenningen styres av om du har spist mer eller mindre totalt sett enn du forbruker av energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A) Stivelse har ikke noen magiske egenskaper som gjør at du går opp i fettmasse

B) Du har gått opp i cm muligens fordi du holder mer vann eller fordi du spiser for mye

C) Det er som oftest, forenklet, kalorier inn mot kalorier ut*

* Energibalansen - hva sier den egentlig? | Frisk og Funksjonell

Hvor mange kalorier ligger du på? Fordeling etc?

Ble satt på ca 1900 på treningsdager (styrke), hvorav karbs er 200 g, 1560 på hviledager, karbs 130 g, men at jeg med fordel kunne øke dette etterhvert. Det frister jo ikke å øke akkurat nå ;)

Fett ligger på ca 55 g uansett treningsdag eller hvile. Resten protein. Har spist slik i 6 uker. Spiste stort sett grønnsaker og proteiner før, så kroppen min har kanskje fått midlertidig karbosjokk:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det der er bare tull.

Stivelse er en form for karbohydrater og blir brutt ned til glukose i kroppen. Spiser du for mye vil du selvsagt legge på deg, men det gjelder uansett hvilke karbohydrater du spiser eller andre makroer.

Når man spiser karbohydrater øker insulinutskillelsen. Når man har forhøyede insulinverdier så vil kroppen brenne mindre fett, men dette er bare i den perioden insulinet er forhøyet og kroppen prioriterer å bruke energi fra glukosen i denne perioden. Totalt sett over et døgn vil netto fettforbrenningen styres av om du har spist mer eller mindre totalt sett enn du forbruker av energi.

Var det jeg også trodde, men man hører jp så mye forskjellig, også fra folk som er utdannet innen feltet :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan ser treningsplanen din ut?

Husk, om du blir justert NED eller om du trener for mye i forhold til inntak vil kroppen selv sørge for at du automatisk er mindre aktiv i hverdagen (nedregulering av generell daglig aktivitet).

Hvordan ser 24 timer ut for deg på en treningsdag (ikke lyv eller få noe til å høres mer positivt ut enn det er.. sitter du på rumpa i 24 timer så sier du bare det)?

Eg:

00-08: sove

08-09: kjøre til jobb

09-17: stillesittende jobb

17-18: kjøre til trening

18-19: Trene styrke

19-20: Kjøre hjem + dusje

20-21: middag

21-00: TV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener fullkropp 3-4 ganger i uken, instruktør på kardiotime 1 gang i uken + kardio/styrketime annenhver uke (den fjerde styrkeøkten kommer da inn annenhver uke når jeg ikke har den andre instruktør-timen).

I et nøtteskall, uten pynting:

05: står opp

06.30-07.30 trener styrke

07.40 Tog til jobb

08.00 - 16.00 stillesittende jobb

16: Tog/buss hjem, hente i b.hage

17-18: middag

18-21: kos med barna, legging av barna, litt sofasløving til....

kl 21: zzzzzzzzzzzzzzz

Dagene som instruktør er samme opplegg, men da uten styrke på morgenen, og treningen er på kvelden (55 minutter).

Edit:

Og hvordan ser treningsplanen din ut?

Husk, om du blir justert NED eller om du trener for mye i forhold til inntak vil kroppen selv sørge for at du automatisk er mindre aktiv i hverdagen (nedregulering av generell daglig aktivitet).

Tenker forøvrig at å justere ned, ihvertfall på hviledager, ikke kan være særlig gunstig? Det vil vel i så fall ikke gi særlig med energi til treningsdagene, full jobb og to barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en aktiv dag trenger du ca 1966 kcal +/- rundt 200 kcal (mer/mindre om du veier unormalt mye / unormalt lite eller er unormalt høy / lav). Dette bare for å holde deg i vedlikehold på en styrkedag. Om du ikke trener styrke bør du ligge enda lavere. Dette speiler seg i resultatet ditt som er vektOPPGANG. Du ligger rett og slett for høyt.

Om du føler deg sliten etc er det nok pga du har en eventuelt stressfylt dag.

Mitt råd:

1900 / 1560 --> 1800 / 1500 blank

Pass på at du holder lik aktivitetsnivå som før (ellers vil du ha mindre forbruk). Vei deg igjen om 2 uker. Om ingen nedgang kutt 100 kcal fra treningsdag. Fortsett slik til du går ned i vekt. Går du ned rundt 0,2-0.3 kg kan du kutte 50 kcal den kommende uken fra treningsdag. Går du ned høyere trenger du ikke kutte.

Ikke legg inn noe ekstra kardio, om du ikke har ekstremt behov for det.

U1: 1800 /1500

U2: 1700/1500 --> NEDGANG - 0,5 kg + cm

U3: 1700/1500 --> NEDGANG -0,3 kg + litt cm

U4: 1650 / 1500 --> NEDGANG -0,5 kg + cm

U5: 1650/1500 --> NEDGANG -0,4 kg + cm

U6: 1650/1500 --> NEDGANG -0,3 kg + litt cm

U7 spørsmål:

  • Trenger du å gå ned mer i vekt?
  • Hvis ja: fortsett, men nå er det på tide å legg inn EN intervalløkt i uken. 30 sek rask løp --> 90 sek rask gange - gjenta 4 ganger.
  • Hvis NEI: Øk 200 kcal på treningsdag - 100 på fridag. Observer annenhver uke for stabil vekt
  • Er du unormalt sulten?
  • Hvis ja: ØK protein (2,5-3g pr kg), hvor høyt er karboinntak / fettinntak? Er de unormalt lav?
  • Hvis nei: supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en aktiv dag trenger du ca 1966 kcal +/- rundt 200 kcal (mer/mindre om du veier unormalt mye / unormalt lite eller er unormalt høy / lav). Dette bare for å holde deg i vedlikehold på en styrkedag. Om du ikke trener styrke bør du ligge enda lavere. Dette speiler seg i resultatet ditt som er vektOPPGANG. Du ligger rett og slett for høyt.

Om du føler deg sliten etc er det nok pga du har en eventuelt stressfylt dag.

Mitt råd:

1900 / 1560 --> 1800 / 1500 blank

Pass på at du holder lik aktivitetsnivå som før (ellers vil du ha mindre forbruk). Vei deg igjen om 2 uker. Om ingen nedgang kutt 100 kcal fra treningsdag. Fortsett slik til du går ned i vekt. Går du ned rundt 0,2-0.3 kg kan du kutte 50 kcal den kommende uken fra treningsdag. Går du ned høyere trenger du ikke kutte.

Ikke legg inn noe ekstra kardio, om du ikke har ekstremt behov for det.

U1: 1800 /1500

U2: 1700/1500 --> NEDGANG - 0,5 kg + cm

U3: 1700/1500 --> NEDGANG -0,3 kg + litt cm

U4: 1650 / 1500 --> NEDGANG -0,5 kg + cm

U5: 1650/1500 --> NEDGANG -0,4 kg + cm

U6: 1650/1500 --> NEDGANG -0,3 kg + litt cm

U7 spørsmål:

  • Trenger du å gå ned mer i vekt?
  • Hvis ja: fortsett, men nå er det på tide å legg inn EN intervalløkt i uken. 30 sek rask løp --> 90 sek rask gange - gjenta 4 ganger.
  • Hvis NEI: Øk 200 kcal på treningsdag - 100 på fridag. Observer annenhver uke for stabil vekt
  • Er du unormalt sulten?
  • Hvis ja: ØK protein (2,5-3g pr kg), hvor høyt er karboinntak / fettinntak? Er de unormalt lav?
  • Hvis nei: supert!

Takk for veldig konkret svar!

Jeg forsto nemlig ikke helt det at jeg skulle kunne øke på kaloriene etterhvert når målet mitt ikke er å bulke....(får ikke oppfølging på kostplanen lenger).

Jeg har vært villig til å inngå en deal med kroppen: jeg godtar at vekten ikke går så mye ned (er ikke mange kg det handler om heller), så lenge jeg går inn i cm ;) Øker jo hva jeg løfter på vektene jevnlig.

Stress har vært en nøkkelfaktor det siste året, noe jeg tok tak i november. Merker forøvrig at jeg fungerer bedre de dagene med mindre kalorier etter at jeg begynte å bytte om på oppsettet i kostplanen, og nå hovedsaklig spiser etter biorytme :)

Igjen, takk for oversiktlig og tydelig svar, har ny motivasjon nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...