Gå til innhold

Lavkarbodiett, vil denne fungere?


Swerve

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mann på 23 år, 179 cm høy og veier 80 kilo. Jeg er ikke så veldig aktiv, prøver å trene styrke 2 ganger i uken. Vil nå gjerne stramme opp litt framover, har derfor satt opp en kostholdsplan. Gjort det veldig enkelt, samme planen dag ut og dag inn i 1 mnd fra og med i morgen. Ønsker å gå ned rundt 4-5 kilo. Jeg kommer sikkert til å bli lei maten etterhvert, men spørsmålet mitt er, vil denne planen funke?

Frokost: eggerøre av 6x 45 gr. egg. Ketchup uten sukker

Lunch: eggerøre av 6x 45 gr. egg. Ketchup uten sukker

Middag: 200 gr. svin/biff/kylling/karbonade, altså magert kjøtt. 200 gr. av dagens grønnsak stekt i olivenolje.

Kvelds: 1 boks mager kesam, 1 boks mager cottage cheese og 300 gr. blåbær med en dæsj fun light.

Ender da opp på 80 gr. fett. 200 gr. protein 60 gr. karbohydrater. 1800 kcal pr dag. Jeg vet dette er et ganske stort underskudd, men har ikke no særlig muskler å tære av, vil bare bli kvitt noe av det overflødige fettet.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig tror jeg dette er en veldig dårlig tilnærming til en diett. En måned med tilnærmet null variasjon og et alt for stort underskudd vil tære mer på kropp og hode enn du tror, selv om du kanskje ikke har mye til muskler å ta av. Hva med og heller gå for et mer moderat underskudd, og variere maten etter hva du har lyst på? Utifra hva du har satt opp virker det som du har en hvis anelse hva som er sunn og proteinrik mat, og da bør du også kunne se flere variasjonsmuligheter. Eller den andre muligheten: Spise på vedlikehold, godt og variert med mat, og heller trappe opp på styrketreningen, følge et skikkelig program og bygge litt mer muskler, og slik gå ned i fettprosent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har valgt disse matvarene er fordi det er lettvint å lage, smaker godt og jeg får ordnet det relativt billig (student). Har ikke ork/tid til å trene mer enn 2 ganger i uken pga. jobb og studier. Men kan prøve å få inn et måltid på 4-500 kcal om det ville vært mer hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som sagt underskuddet kan bli for stort (og om du ikke går lei er det en bragd i seg selv), men du kan prøve deg frem. Går vekta for fort ned ville jeg justert opp kaloriene, da en vektnedgang på 0,5kg-1kg i uka er nok og mer enn det vil kunne tære på muskelmasse, noe du ikke vil. Jeg synes likevel du skal revurdere å gå inn for mer skikkelig styrketrening, trenger ikke å være mer enn tre ganger fullkropp i uka, og bygge litt muskler. Det vil nok gi deg en bedre kroppsammensetning enn vektnedgangen vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som sagt underskuddet kan bli for stort (og om du ikke går lei er det en bragd i seg selv), men du kan prøve deg frem. Går vekta for fort ned ville jeg justert opp kaloriene, da en vektnedgang på 0,5kg-1kg i uka er nok og mer enn det vil kunne tære på muskelmasse, noe du ikke vil. Jeg synes likevel du skal revurdere å gå inn for mer skikkelig styrketrening, trenger ikke å være mer enn tre ganger fullkropp i uka, og bygge litt muskler. Det vil nok gi deg en bedre kroppsammensetning enn vektnedgangen vil.

Ser det ann etter 7 dager, mye av vekten vil vel da være vann så den er blir vel kanskje litt missvisende. Men om jeg blir gående rundt grinete og slapp kommer jeg nok til å justere opp kaloriene litt ja. Men vil holde meg mest mulig utenom karbohydrater, tåler det ikke så alt for bra har jeg funnet ut. Forslag til et lavkarbomåltid som ikke koster skjorta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunfisk på boks er jo ganske så billig, og du kan jo f.eks bytte ut noen av eggene i eggerøra med tunfisk?

Masse annet som kan puttes i eggerøre/omelett - stort sett alle typer grønnsaker og kjøtt funker.

Jeg elsker å lage taco uten tortilla-lefse!

Sjekk ut kriweb.no - der finner du mye bra oppskrifter på middagsmat, og også endel proteinrike søtsaker om du skulle bli fyen en dag :)

Wok uten ris er alltid en lavkarbo-slager

Det er også mye du kan lage i store kvanta og fryse ned, eksempelvis ulike typer gryteretter. Jeg er stor fan av gryter med bønner, kjøtt, hakkede tomater, krydder osv.

Ta en titt rundt på nettet, og prøv å bygg deg opp et repertoar av noen få billige matretter som du liker. Om du klarer deg med så lite variasjon er jo det fint for deg, men jeg hadde aldri klart å spise egg med ketsjup to ganger om dagen.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[...] Forslag til et lavkarbomåltid som ikke koster skjorta?

Kjenner igjen problemstillingen (også student). Rimelig kylling/kalkun-kjøttdeig på Rema, 700 gram for ca 30,-

Ikke det beste kjøttet/produktet, akkurat, men ganske rimelig kjøtt-base/protein. Pøs på med krydder: pepper, paprika, chilli, salt osv for smak. Serveres med grønnsaker, f.eks. dampet brokkoli/brokkoli-blandingen (frossen, også fra Rema) er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...