Gå til innhold

Hvordan sjekke hvor mye man spiser?


wombat

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man sjekke hvor mye man spiser? Var innom diett.no en gang, men der må man jo skrive inn gram..... Jeg veier jo ikke maten min liksom... Og man kan jo ikke skrive inn hva man har "kokkelert" til middag, f. eks. om man har laget en blanding av noe som gir flere måltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Logg det du spiser og lager på MyFitnessPal-appen for eksempel, eller før matdagbok. Barkodeskanning i den appen gjør det mye enklere å få det inn. Dersom du bruker nettovekten på pakningene trenger du sjeldent å veie maten din for å finne hvor mye du spiser (spiser du halvparten av en pakning på 100 gram netto vet du hvor mye du har spist, selv om det gjerne blir noen grams unøyaktighet). Funker fint for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn som jeg forstår det har jeg spist for lite fett hele mitt liv..?

Det vet jeg ingenting om, og kan ikke svare deg noe på akkurat det, dessverre. 1g fett per kg kroppsvekt, er en fin pekepinn. Helst ikke mindre enn 0,7g per kg kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ingenting om, og kan ikke svare deg noe på akkurat det, dessverre. 1g fett per kg kroppsvekt, er en fin pekepinn. Helst ikke mindre enn 0,7g per kg kroppsvekt.

Ja, det leste jeg. Men altså, jeg lurte på hva det gjorde med kroppen å spise for lite av det... Altså, siden jeg har gjort det hele livet ville jeg ikke vite om det hvis jeg har noen problemer i den retning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det leste jeg. Men altså, jeg lurte på hva det gjorde med kroppen å spise for lite av det... Altså, siden jeg har gjort det hele livet ville jeg ikke vite om det hvis jeg har noen problemer i den retning...

Litt rar måte å skrive på, syns du ikke? Du vil vite, men ikke vite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rar måte å skrive på, syns du ikke? Du vil vite, men ikke vite?

Hæ? Jeg ville ikke visst om det hvis jeg hadde noen problemer pga det (jeg vet ikke om jeg har noen symptomer på fettmangel, siden jeg alltid har hatt det - for å omformulere)? Fordi jeg alltid har spist for lite fett? Hva snakker du om? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Da stiller jeg deg ett spørsmål. Vil du vite hva som kan skje ved for lavt fettinntak?

Ja, gjerne. Sliter med mye forskjellig og hvis noe av det kan forklares på den måten går jeg til innkjøp av allsgrens fettinnholdende greier fra imorgen av. Kan du fortelle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjerne. Sliter med mye forskjellig og hvis noe av det kan forklares på den måten går jeg til innkjøp av allsgrens fettinnholdende greier fra imorgen av. Kan du fortelle det?

Det holder med å spise fisk, nøtter, div oljer som raps, oliven og slikt.

Altså, for å forklare det relativt fort og forståelig. Spiser man for lite mat, så vil kroppen hente energi fra andre plasser. Har du lav fett%, så vil den ete opp musklaturen din. For lite fett i kost kan gi problemer med hormonene. Håravfall, mensen kan utebli, sterilitet(I verste fall), mye kviser, oppgang i vekt, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det holder med å spise fisk, nøtter, div oljer som raps, oliven og slikt.

Altså, for å forklare det relativt fort og forståelig. Spiser man for lite mat, så vil kroppen hente energi fra andre plasser. Har du lav fett%, så vil den ete opp musklaturen din. For lite fett i kost kan gi problemer med hormonene. Håravfall, mensen kan utebli, sterilitet(I verste fall), mye kviser, oppgang i vekt, etc.

Hmm. Tåler ikke nøtter, men spiser fisk av og til (1 gang, noen ganger mer i uken ca tror jeg) og har kjøpt rapsolje og olivenolje, men har enda ikke helt funnet ut hva man bruker det til... :p

Jeg har muskler, så kanskje jeg ikke spiser for lite likevel da. Eneste av de andre tingene er at jeg ikke har mensen, men det tror jeg er pga prevensjonen jeg går på. Men når jeg tenker meg om hadde jeg det bare sånn 1-2 ganger i året littegranne før også da. Hm. Men alltid vært tynn og ikke veid mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Tåler ikke nøtter, men spiser fisk av og til (1 gang, noen ganger mer i uken ca tror jeg) og har kjøpt rapsolje og olivenolje, men har enda ikke helt funnet ut hva man bruker det til... :p

Jeg har muskler, så kanskje jeg ikke spiser for lite likevel da. Eneste av de andre tingene er at jeg ikke har mensen, men det tror jeg er pga prevensjonen jeg går på. Men når jeg tenker meg om hadde jeg det bare sånn 1-2 ganger i året littegranne før også da. Hm. Men alltid vært tynn og ikke veid mye.

Høres ikke bra ut, nei. Hva olje brukes til? Hehe. Du kan ta det i salat, steke med det på svak varme. Drikke det. Putte det i shake. Bare du får det ned. Prøv å spis noe fisk eller kjøtt hver dag. Egg er også en fin kilde til fett og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke bra ut, nei. Hva olje brukes til? Hehe. Du kan ta det i salat, steke med det på svak varme. Drikke det. Putte det i shake. Bare du får det ned. Prøv å spis noe fisk eller kjøtt hver dag. Egg er også en fin kilde til fett og proteiner.

Egg spiser jeg! Er ikke så verst likevel da. Den der fitnesspal påstod det var for lite, men kanskje den tok feil da :p Og spiser også kjøtt de dagene jeg ikke spiser fisk. Hehe.

Skal prøve oljegreiene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg spiser jeg! Er ikke så verst likevel da. Den der fitnesspal påstod det var for lite, men kanskje den tok feil da :p Og spiser også kjøtt de dagene jeg ikke spiser fisk. Hehe.

Skal prøve oljegreiene :)

Bra du spiser egg, da. Ja, få i deg noe olje og slikt, så blir det bedre skal du se. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...