Gå til innhold

Knebøy - hva gjør jeg?


HPandre

Anbefalte innlegg

Har nå kjørt et fullkroppsprogram i noen måneder. Tenkte det var på tide å ta fatt på knebøy, så prøvde i dag med minimal vekt for å få en viss feeling. Vanligvis så kjører jeg 3x10 på de øvelsene jeg kjører, men hva mener dere om knebøyen? Kjøre 3x10 der også, eller bør jeg legge meg på et annet nivå?

Har kjørt sittende benpress siden jeg tok opp treningen igjen, så er ikke helt utrent i bena heller. Spiller også hockey 1-2 ganger i uka.

Om noen har andre synspunkter på fullkroppsprogrammet, så kjør på.

Har ingen konkrete mål i kg, men volum, styrke og fit er greit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på, jeg merket at jeg økte mye i starten, men når man har trent en stund, blir det jo vanskeligere og vanskeligere å skulle øke fordi kroppen blir vant til belastningen og trening. Derfor er det viktig med variasjon etterhvert så kroppen hele tiden får nye utfordringer. Det er ikke dermed sagt at du bør bytte ut øvelser og reps og sett HVER gang du trener, men for eks kjøre 4 uker med 3x8, og så de 4 neste med 5x5. Nå var det bare et eks da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner øvelsene mine i loggen :) Setter pris på innspill..

Så kanskje for meg 5x5, men 3x8 er sikkert ikke dumt det heller.

Kommer uansett til å kjøre veldig pent til å begynne med så jeg får innarbeidet teknikken.

Ja, teknikken er mye viktigere enn hvor mange kilo man tar. Tenkikk er alfa og omega ;)

Sjekk ut Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

5x5-rep

5x5 - For styrke og muskelmasse - Fitnessbloggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er vel sånn det blir. Er jo ofte at man merker stor fremgang til å begynne med, så stagnerer det etterhvert. Eller det går i hvert fall saktere.

Jeg har trent lenger og mer enn det jeg har loggført. Litt tiltak å loggføre her også, siden jeg bruker en app på telefon. Men nå føler jeg at jeg vil endre oppsettet mitt litt, men endrer nok da mest på sett/reps, og ikke så mye på øvelser. Men knebøy skal inn. Da kan jeg vel droppe sittende benpress og leg extension?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å være flink med det meste, men hvile kan bli et svakt punkt til tider - er skiftarbeider..

Kan fort bli litt nedprioritert den søvnen for å få døgnet til å gå opp, men den er viktig for restitusjonen sin del. Spesielt hvis du har tenkt til og slenge deg på 5x5 program. Det krever mye mat og hvile, men gir veldig bra resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan fort bli litt nedprioritert den søvnen for å få døgnet til å gå opp, men den er viktig for restitusjonen sin del. Spesielt hvis du har tenkt til og slenge deg på 5x5 program. Det krever mye mat og hvile, men gir veldig bra resultater :)

Men er ikke det litt mye den oppdelinga av muskelgruppene på 5x5? Jeg mener, er det ikke 'best' å trene hver muskel 2 ganger i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det litt mye den oppdelinga av muskelgruppene på 5x5? Jeg mener, er det ikke 'best' å trene hver muskel 2 ganger i uka?

Vet du sa nevermind, men det optimale er å stimulere så fort man er restituert tilstrekkelig til at ny belastning gir større effekt enn å hvile. Frekvensprosjektet til NSF er jo et svært godt eksempel her, hvor knebøy seks dager i uka viste seg å være bedre enn knebøy 3 dager i uka.

@OP - å kjøre en 5x5-variant er ikke dumt. Dette er bare et templat som finnes i mange varianter naturligvis, men det er en fornuftig måte å trene baseøvelser på da man får et kompromiss mellom belastning (% av 1RM) og volum (totale reps løftet) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jeg fikk råd om det i en annen post her for litt siden.

Hvis du skal kjøre til failure hver gang, så har ikke det noe for seg. Råd på et internettforum hvor du ikke vet hvem som sier hva betyr ikke nødvendigvis noe som helst.

De fleste (alle?) dyktige styrkeløfterne i landet kjører knebøy 5-6 dager i uka. Dersom dette ikke hadde vært optimalt, hadde de neppe gjort det. Her er det snakk om bl.a. jenter på ~70kg som har løftet over 200kg i knebøy, til tunge gutter som har løftet over 400.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...