Gå til innhold

BMI 25-30 lever lengst?


Anbefalte innlegg

Jeg har kommet over dette innlegget som ser ut til å hevde at personer med BMI mellom 25-30 lever lengre en normalvektige. Det er ikke første gang jeg leser dette, men husker ikke hvor jeg hadde den andre kilden fra så får ikke linket dit.

I hvor stor grad stemmer dette med den kunnskapen dere som faktisk har fagbakgrunn sitter inne med? Er det noe i dette? Hvordan henger dette sammen i så tilfelle? Er det slik at kun enkelte får skadelig effekter av overvekt, dvs at enkelte tåler det bedre enn andre, eller er det noe annet på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det veldig viktig å skille mellom overvekt fordi en person er veltrent enn enn person som er "tynnfeit". Jeg kjenner en del personer som er godt trente, men som ifølge BMI er overvektige, i tillegg kjenner jeg mange som er nomraltvektige ifølge BMI, men som er småfeite PGA mangel på muskler.

Dette er i alle fall et problem jeg så med metoden i denne studien, ikke noe klart skille mellom individene untatt BMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det veldig viktig å skille mellom overvekt fordi en person er veltrent enn enn person som er "tynnfeit". Jeg kjenner en del personer som er godt trente, men som ifølge BMI er overvektige, i tillegg kjenner jeg mange som er nomraltvektige ifølge BMI, men som er småfeite PGA mangel på muskler.

Dette er i alle fall et problem jeg så med metoden i denne studien, ikke noe klart skille mellom individene untatt BMI.

Ja, jeg tenker også det er en viktig individuell forskjell. Men... ville man ikke kunne anta at det er flere normalvektige som er godt trente enn de som er lett overvektige, eller er det også en stereotypi som ikke nødvendigvis holder vann? Nå trener jeg jo riktignok mer enn de fleste slanke personer jeg kjenner (og min slanke samboer har latet seg i hele kveld fordi han "trenger ikke trene siden han er tynn," mens jeg har trent som en helt), men jeg mistenker likevel sterkt at jeg er unntaket her :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en statistisk sammenheng på populasjonsnivå. Det betyr ikke at en som har BMI 24 vil leve lenger ved å legge på seg litt for å få en høyere BMI. Det kan være mange grunner til dette, og blant dem er at man er mer motstandsdyktig mot sykdom om man har litt å ta av. Dette betyr gjerne at de som har litt ekstra i gjennomsnitt overlever i større grad enn dem som har mindre fett på kroppen når man blir eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det da si at jeg kan stoppe vektnedgangen når jeg har en BMI mellom 25-30 med god samvittighet (jeg går ned i vekt først og fremst for helsens skyld), så fremt andre mål på sykdomsrisiko som midjemål og hofte-midjeratio er under grensene for der risikoen begynner å stige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det da si at jeg kan stoppe vektnedgangen når jeg har en BMI mellom 25-30 med god samvittighet (jeg går ned i vekt først og fremst for helsens skyld), så fremt andre mål på sykdomsrisiko som midjemål og hofte-midjeratio er under grensene for der risikoen begynner å stige?

BMI alene sier svært lite om helsen til et enkeltindivid. Om andre parametre er bra, som midje/hofte og fettprosent, så kan du legge BMIen på hyllen med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kommet over dette innlegget som ser ut til å hevde at personer med BMI mellom 25-30 lever lengre en normalvektige. Det er ikke første gang jeg leser dette, men husker ikke hvor jeg hadde den andre kilden fra så får ikke linket dit.

I hvor stor grad stemmer dette med den kunnskapen dere som faktisk har fagbakgrunn sitter inne med? Er det noe i dette? Hvordan henger dette sammen i så tilfelle? Er det slik at kun enkelte får skadelig effekter av overvekt, dvs at enkelte tåler det bedre enn andre, eller er det noe annet på gang?

BMI er jo et utrolig dårlig system, det tar ikke hensyn til muskelmasse. F.eks en mann med bare muskler på 80kg kan bli regnet som overvektig ifølge BMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Vegard sier, BMI er i veldig mange sammenhenger nyttig å bruke. Ikke minst fordi selv om det finnes en god del sunne og friske som faller inn i kategorien under-/overvektig, vil det være et godt mål for en svært stor andel av befolkningen. Gjennomsnittsnordmannen har ikke så mye muskler at han sprenger skalaen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...