Gå til innhold

Stabiliseringsøvelser


Kira

Anbefalte innlegg

Jeg må starte treninga fra scratch igjen og trenger litt hjelp :) Etter at jeg begynnte å løpe i sommer fant jeg ut at jeg har altfor svak magemusklatur og ett svakt høyrebein. (Ikke noe jeg har konkludert selv, går til behandling hos en veldig flink naprapat)

Planen fremover er å styrke core, slik at de stakkars hofteledssbøyerne mine ikke får den samme belastningen som de har gjort, og selfølgelig beina.

Hvordan bør jeg gjøre dette?

Jeg har fått ett par øvelser fra naprapaten, som glute bridge og ettbeinsknebøy (uten vekter). Bør jeg fokusere på ettbeinsøvelser for å forbedre balansen og stabiliteten, før jeg begynner med "vanlig styrke" eller kan jeg kombinere?

Jeg vil gjerne gjøre dette riktig, iom jeg føler jeg tar ett par steg bakover...

Alle innspill blir gladelig mottatt :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å vite noe mer om deg, så synes jeg selv at så å si alle øvelser i slynge (trx) er fabelaktig for å styrke core. Ellers er jo palloff press en sikker vinner. Tuckups med ball eller trx er saftig for magen. Ettbens øvelser synes jeg det alltid er lurt å kombinere med. Variasjon er mitt mantra (selv om det ikke alltid er det lureste). Ellers kan du ta en tur på youtube og sjekke hvordan laget til Thomas Alsgaard trener core (team bakery). Der finnes det noen øvelser som er RIMELIG saftige :)

Det beste rådet mitt, er at du får tak i en god PT, som kan vurdere hva som er best for deg akkurat der du er nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rodolfo snakker kloke ord

Mine anbefalinger:

  • Skaff veiledning fra erfaren PT
  • Bruk Slyngetrening, både for styrke, styrke/core og rent Core
  • Bytt ut bilaterale øvelser med isolaterale øvelser (et leddsøvelser)

Mest av alt, få noen til å vise deg hvordan og hva, skreddersydd for dine mål. Det er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk gutter :):)

Jeg har trent styrke i ett par år nå, men som naprapaten min sa " Det hjelper ikke å være sterk i de store musklene når du er svak i de små støttemusklene..." Jeg har tydligvis gjort noe litt feil...

Slynge er notert, og forsåvidt brukt ett par ganger også. Skal sjekke youtube :thumbsup:

Hva med kettlebells? Jeg har sett de har det på senteret jeg trener, og lest mye bra om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk gutter :):)

Jeg har trent styrke i ett par år nå, men som naprapaten min sa " Det hjelper ikke å være sterk i de store musklene når du er svak i de små støttemusklene..." Jeg har tydligvis gjort noe litt feil...

Slynge er notert, og forsåvidt brukt ett par ganger også. Skal sjekke youtube :thumbsup:

Hva med kettlebells? Jeg har sett de har det på senteret jeg trener, og lest mye bra om det.

Kettlebells er forsåvidt bra til visse øvelser, i og med at de er lette å håndtere/holde i på mange måter, for eksempel borge press, goblett squat, bulgarsk utfall, men om du skal trene de små støttemusklene er det etter min mening bedre å starte med kroppsvekt. Som naprapaten sa "SMÅ støttemuskler". De er med andre ord ikke så sterke, i alle fall ikke om en har ignorert dem.

Jeg er enig med Tor, om du er usikker. En god trener kan sette ting på plass på timen, sånn at du blir et eneste stort A HAAA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kettlebells er forsåvidt bra til visse øvelser, i og med at de er lette å håndtere/holde i på mange måter, for eksempel borge press, goblett squat, bulgarsk utfall, men om du skal trene de små støttemusklene er det etter min mening bedre å starte med kroppsvekt. Som naprapaten sa "SMÅ støttemuskler". De er med andre ord ikke så sterke, i alle fall ikke om en har ignorert dem.

Jeg er enig med Tor, om du er usikker. En god trener kan sette ting på plass på timen, sånn at du blir et eneste stort A HAAA :)

Aha aha:cool: Man lærer så lenge man lever, heldigvis:)

Da blir det fokus på kroppsvekt og teknikk fremover. Takker og bukker for god hjelp :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...