Gå til innhold

Knebøy - smerter i overgang lår/hofte


sistemann

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt starting strength i noen uker nå, men begynner å merke litt smerte på forsiden av lårene, helt øverst ved overgangen lårmuskel/hofte. Ta en titt på bildet:

http://weighttrainingexercises4you.com/images/Barbell_Squat_Target_Muscles.gif

Jeg er ikke helt sikker på lokaliseringen, men vil anslå at det er helt øverst på området markert rødt på figuren, der hvor den fremre lårmuskelen forsvinner inn i magen. Anatomi og fysiologi kan jeg intet om, så jeg vet ikke om det mest muskelen eller mer senefestet som er vondt. Smertene er på begge sider, likt plassert, men mer uttalt på den ene siden.

Slik det er nå er det ikke vondt nok til at treningsøkten blir spesielt problematisk, men jeg kjenner at det er der. Og det kjennes som mer enn bare at muskelen er øm som følge av treningsøkten. Etter treningen, slik som nå, er stedet ømt når jeg presser på det, og vondere hvis jeg prøver noen knebøy uten vekt, men merkes ikke når jeg bare beveger meg naturlig. Det forsvinner imidlertid ikke sammen med stølheten etter et par dager.

Jeg har ennå ikke fått noen til å sjekke teknikken min grundig, så det er mulig jeg gjør noe feil. Egenanalysen min tilsier at jeg har en tendens til å ligge for langt frempå ved knebøy, og jeg er definitivt ganske stiv, slik at utførelsen sikkert lider av noen generelle mangler. Jeg mener også jeg har en del butt-wink, og jeg synes løftet blir tyngre når jeg fokuserer på å presse gjennom hælene og på å få med rumpa. Jeg kjenner godt at knebøyen først og fremst aktiverer forsiden av lårene, langt mindre hamstring og rumpe.

Så til spørsmålene:

Kjenner dere dette som et typisk problem for nybegynnere? Har dere noen tanker om årsaken? Er det mulig at jeg bare er svakere i dette området enn resten av de musklene, og at det er derfor jeg sliter der? Jeg har i andre sammenhenger en tendens til å få krampe i disse områdene, dersom det skulle være relevant.

Er smertene noe jeg bør fokusere på, eller skal jeg la det gå en uke eller to til og se om smertene gir seg av seg selv? Skal jeg droppe knebøy og markløft en periode, eventuelt i hvert fall gå lavere ned på knebøyen for å la denne delen av muskelen hvile? Smertene er tydeligst langt nede i knebøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En video hvor du gjør knebøy vil nok hjelpe litt.

Det kan være mye rart sikkert og en av de kan være veldig enkelt som at du må endre litt på teknikken.

Jeg vil tro du ikke kjører knær ut i det hele tatt(prøv dette først)

Litt mer langsiktig kan du tenke over dette:

Jeg tror du har en veldig underaktiv rompe og svake magemuskler. En dårlig kroppsholdning er sikkert også tilstedet.

Alt dette sammen gjør at hofteområdet sliter mye pga stramme muskler og sener på den ene siden og slappe og svake muskler på den andre siden.

Ting som hjelper vil være å trene mage(ikke hoftebøyer-øvelser, men magemuskler), tøye hoftemusklatur, aktivere rompa og øke bevissheten om at man har ikke topp kroppsholdning(ofte står magen ut og rompa bak med en stor svai).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt starting strength i noen uker nå, men begynner å merke litt smerte på forsiden av lårene, helt øverst ved overgangen lårmuskel/hofte. Ta en titt på bildet:

http://weighttrainingexercises4you.com/images/Barbell_Squat_Target_Muscles.gif

Jeg er ikke helt sikker på lokaliseringen, men vil anslå at det er helt øverst på området markert rødt på figuren, der hvor den fremre lårmuskelen forsvinner inn i magen. Anatomi og fysiologi kan jeg intet om, så jeg vet ikke om det mest muskelen eller mer senefestet som er vondt. Smertene er på begge sider, likt plassert, men mer uttalt på den ene siden.

Slik det er nå er det ikke vondt nok til at treningsøkten blir spesielt problematisk, men jeg kjenner at det er der. Og det kjennes som mer enn bare at muskelen er øm som følge av treningsøkten. Etter treningen, slik som nå, er stedet ømt når jeg presser på det, og vondere hvis jeg prøver noen knebøy uten vekt, men merkes ikke når jeg bare beveger meg naturlig. Det forsvinner imidlertid ikke sammen med stølheten etter et par dager.

Jeg har ennå ikke fått noen til å sjekke teknikken min grundig, så det er mulig jeg gjør noe feil. Egenanalysen min tilsier at jeg har en tendens til å ligge for langt frempå ved knebøy, og jeg er definitivt ganske stiv, slik at utførelsen sikkert lider av noen generelle mangler. Jeg mener også jeg har en del butt-wink, og jeg synes løftet blir tyngre når jeg fokuserer på å presse gjennom hælene og på å få med rumpa. Jeg kjenner godt at knebøyen først og fremst aktiverer forsiden av lårene, langt mindre hamstring og rumpe.

Så til spørsmålene:

Kjenner dere dette som et typisk problem for nybegynnere? Har dere noen tanker om årsaken? Er det mulig at jeg bare er svakere i dette området enn resten av de musklene, og at det er derfor jeg sliter der? Jeg har i andre sammenhenger en tendens til å få krampe i disse områdene, dersom det skulle være relevant.

Er smertene noe jeg bør fokusere på, eller skal jeg la det gå en uke eller to til og se om smertene gir seg av seg selv? Skal jeg droppe knebøy og markløft en periode, eventuelt i hvert fall gå lavere ned på knebøyen for å la denne delen av muskelen hvile? Smertene er tydeligst langt nede i knebøyen.

Det er relativt vanlig med smerter i hoftebøyerne ved knebøy - og noe av det skyldes enten stivhet eller at du ikke er sterk nok til å stabilisere ved en dyp (dyp nok) knebøy.

For å bli litt mer bevegelig i hoftebøyerne kan du stretche de før og etter hver ben-økt, men gjerne oftere. Mange opplever også at en skikkelig hoftebøyer-tøy før en økt med knebøy kan redusere smerter og bidra til et bedre bevegelsemønster.

Og så kan det være en ide at trene opp hoftebøyerne:

Men som du sier selv, så kan en del av problematikken også ligge i teknikk. Det er selvfølgelig A og O med korrekt teknikk, ellers kommer du få slitasje og eventuelt skader etter hvert.

Og så må jeg jo si det at hvis smertene ikke forsvinner etter at du har prøvd deg med diverse løsninger (som de jeg skrevet om), er det aldri feil å gå til en terapeut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...