Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fra å ha en godt trent drømmekropp, har jeg nå etter to kompliserte sv.skap (hvor jeg ble tvunget til å vært helt i ro, og ligge fremfor å sitte), har jeg nå endt opp på feit og ferdig, dessverre (dvs 90 kg og 1.70 cm) :(

Problemet er at jeg har mista ALT som heter motivasjon og viljestyrke, og jeg tror igrunn jeg er på vei inn i en depresjon pga overvekta! Etter siste graviditet meldte jeg meg på GR, tok av 5 kg, og der stoppa det, uansett hvor hardt jeg prøvde! Kiloene sitter som om de er støpt fast på meg!

Jeg er relativt godt trent, og har greit med muskelmasse. Kan også nevne at jeg er pre diabetes..

Tingen er..jeg har nemlig lukta leeeenge på psmf, men er redd jeg ikke skal få det til på et skikkelig vis! Men jeg trenger virkelig en kickstart, og noe som faktisk funker! Ville dette vært noe for meg? Og hvis dere har noen andre tips, vær så snill å kom med det...!

Skal vel også sies at før sv.skapene, hadde jeg NULL problemer med å gå ned i vekt..nå derimot....

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15515-trenger-virkelig-hjelp-til-vektnedgang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Virker jo som du har et greit utgangspunkt hva gjelder trening, iogmed at du sier du har en del muskelmasse. Hvordan spiser du nå? PSMF kan fungere, men det er en ganske hard diett. Min erfaring med PSMF var at jeg ikke fungerte særlig godt uten karbohydrater, men jeg hadde en fysisk tung jobb i tillegg da. Det er jo en forholdsvis lett diett å følge, da alt av retningslinjer står der, og du har veldig spesifikk mat du kan spise. Hvor lang tid og hvor mye har du tenkt å ta av deg?

Tja, jeg har vel alltid hatt 'lett' for å bygge muskler, og alltid vært litt sterkere enn de andre oppigjennom! Nå er det bare 1 år siden jeg begynte på'an igjen etter siste sv.skap, og jeg sliter jo litt med 'småskader' etter det, men sånn generelt så var formen bedre enn forventa :)

Det jeg sliter med er det forbanna fettet som har støpt seg fast til kroppen! Akkurat nå er jeg såpass demotivert at kostholdet er deretter, jeg veit veit rett og slett ikke lengere hvordan jeg skal ta tak i det lengere. Det som fungerte for meg før, fungerer virkelig ikke lengere, dessverre!

Jeg er som de fleste andre utålmodig og vil se resultater raskt, men jeg er også realistisk og skjønner at et litt mere langsomt vekttap nok vil gi mere varig resultat. Vanskelig å si hva trivselsvekt for meg vil være nå..men jeg kan kanskje tippe på noe mellom 65-70 kg ?

Skjønner:) Det fine med f.eks PSMF er at det er såpass strikt at du slipper å "tenke" så mye, du bare gjør. Hvis du har tenkt tanken og har veldig lyst å prøve det, så hvorfor ikke? Det kan jo være en fin kickstart som du sier. Du spiser jo også mye mat, selv om det blir få kalorier. Men det krever en del selvdisiplin, og det funker ikke for alle. Hvis målet for eksempel er sommerkroppen 2013 (hvem har ikke det ;) ), så kan jo også et mer moderat underskudd være en løsning.

Vet det er en liten motvilje mot lavkarbo her, men anbefaler deg allikevel å kjøpe eller låne f.eks. Frisk med Lavkarbo av Dr. Hexeberg eller Slank med Ketolyse av Dr. Andersen. Ikke fordi lavkarbo er noen hellig gral for vektnedgang, men fordi du har per-diabetes. Denne tilstanden vil fordampet som dugg for solen i det du begrenser karbohydratinntaket. Fordelen med å lese ei bok eller to er at du får et klart, enkelt opplegg å følge med oppskrifter og forslag til ukesmenyer, og ser gjennom tabloid-myten om at lavkarbo er fløte og bacon. :)

Er heller ikke noe problem å gå ned i vekt. Gidder ikke krangle med noen her om hormoner og slikt akkurat nå, men har du per-diabetes er du antagelig også insulinresistent, som vil gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt. Karbohydratrestriksjon ordner i stor grad dette problemet, og med mat som generelt legger til rette for god metthetsfølelse.. Vel, helsa først, så vekta, right? Så kan man justere kaloriinntaket om vektnedgangen stagnerer.

Har forresten type 1 diabetes selv, og kjenner godt effekten av karbohydrater på blodsukkeret. :/

Annonse

Jeg er insulinresistent også, ja! Har forstått det slik at jeg burde leve lavkarbo, men sliter litt med den fett delen der altså! Nå veit jeg ikke så mye om lavkarbo, så det er jo mulig det er noe inni der som går fint for meg :) Og selvfølgelig går helsa foran alt annet, men da er jeg faktisk nødt til å redusere vekta! Jeg har ingen drøm om å bli radmager, men nå er det også lang vei fra feit og ferdig til det:)

Tror nok det skulle gått greit å kjøre psmf selv om jeg har barn, men det veit jeg jo ikke før jeg har prøvd;-) Selvfølgelig hadde det vært greit å ikke gremmes i bikini til sommern, det er jo lov å håpe, men jeg har ikke for høye forhåpninger!

Barna er to og fire, siste kom til i mai 2010. Bruker ikke prevensjon nå da jeg ikke tåler noen form for hormoner! Jeg prøver å holde meg til GR nå, varierer mellom 1600-1900 kalorier pr dag (alt etter aktivitetsnivå). Aktiv og sitter sjeldent på ræva! Trener 3-4 dager i uka, akkurat nå veldig forsiktig da jeg har kronisk betennelse i alt av muskelfester i rygg, rumpe og øvre del av venstre lår, og et halebein som er någet ødelagt og vondt for tiden. Kjører jeg på for hardt blir det bare verre!

Veit jeg feiler mye når det kommer til inntak av noe form for fiskeolje/selolje og søvn..der suger jeg! Pga insulinresistens burde jeg holde meg mest mulig unna karbo, men der sliter jeg også endel!

Jeg veit at GR ikke funker for meg lengere, men i mangel på nok kunnskap (enn så lenge) om lavkarbo, så får jeg bare gjøre det slik til jeg har fått lest meg opp :) Jeg trener for det meste moderat styrketrening (opplegg av fysio og pt) og litt kardio innimellom (skulle nok hatt mere av sistnevnte). Kroniske betennelser har jeg fått fastslått av lege og fysio, naprapat og osteopat, samt fått mine doser kortison sprøyta inn uten nevneverdig effekt!

Søvn er nok det som er mest vanskelig å få til, da mine søte små ikke er så veldig intr i søvn..men det vil nok rette seg etterhver som de blir større ;-)

Hadde vært fantastisk å fått en aldri så liten kickstart, for så kanskje å gå over til lavkarbo. Men jeg må (dessverre) ha det inn med teskje, da jeg ikke er så inne på lavkarbo å slike ting! Hvilke tilskudd, hva jeg bør spise, holde meg unna...ja, du ser nok tegninga ;-) Jeg kommer fra en familie hvor hjerte/kar sykdommer er mere vanlig enn uvanlig, hvor det ikke er unormalt å dø i ung alder...så jeg vil naturlig nok stoppe den 'trenden', jeg bare trenger et stort spark bak og masse hjelp.....

Hvilken type proteintilskudd vil du anbefale da? Når det kommer til tilskudd er jeg skikkelig grønn :wideyed:

Vet ikke hvem spørsmålet var til, men svarer alikevel. Vil tro det ikke var den helt store forskjellen kvalitetsmessig mellom de store produsentene, men Optimum Nutrition 100% Whey er den eneste jeg har smakt som jeg klarer å få i meg over tid. Kvalitetsmessig skal den være top-of-the-range også, men ikke siter meg på det for jeg har ingenting konkret å backe akkurat det med. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...