Gå til innhold

Kranglete kne - hovner opp


Zimbo

Anbefalte innlegg

Jeg har et kne som ble operert i for 7 mnd siden og fikk sydd en menisk. "Alle" musklene i benet forsvant.Sliter nå med at kneet ikke tåler noen ting før det blåser seg opp og gjør vondt!

Sist gang for en 8-9 uker siden var det ikke mulig å gå uten å halte og det var kjempevondt. Kunne kjenne et bånd tvers over kneet som spratt frem og tilbake når jeg bøyde kneet og legen sa det var et plicabånd. Det ble ispose og sofa i 4 uker før jeg fikk lov til å begynne å sykle igjen.

Har en lege som gjerne vil at jeg skal jobbe og har nå jobbet for lange dager (stående og gående jobb) så nå er det tjukt igjen men har ikke vært vondt før nå i ettermiddag da jeg skulle ned en trapp. Hørte et høyt knepp og AAAAAAAUUUUU- hylevondt.:(

Nå har jeg hatt ispose i flere omganger nå i kveld men ved minste bøy med og noen ganger uten belastning så kommer kneppet og jeg hyler. Tror selv det er noe plicabånd som flytter seg pga hevelsen men aner ikke om det stemmer.

Kan jeg sykle i morgen hvis det ikke gjør vondt men bare hovent? Jeg begynner å miste troen på dette kneet og føler at det går mer baklengs enn forover akkurat nå... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres ut som mer enn bare en menisk skade....jeg fjernet menisk og fikset leddbånd i min første operasjon, så fikk jeg nytt korsbånd i min operasjon nr 2.

jeg hadde knepping før den første operasjon, men ikke etter.

Ble fornøyd, helt til jeg fikk ett spark langt nede på leggen som ødela korsbåndet. Det dem fant ut på operasjon 2 var i tilegg menisk rester(skulle vært borte) som lå igjen fra den første operasjonen som lagde bråk i tilegg...så jeg ville anbefale å få tatt nye bilder!

Jeg mener nå at knepp og hylevondt ikke skal forekomme nå etter operasjon.....

Men om operasjon egentlig har vært vellykket:

Hvordan har det vært med fysio og opptrening disse 7 mnd etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så ikke noe annet enn menisken da de var inne- alt annet så fint ut i følge ekspertisen.

Hadde klikking før operasjonen og det har vært borte siden. Klikkingen satt mer på yttersiden og kom for hvert skritt. Kneppet er kjempehøyt og kjennes ut som mere midt oppå og kommer når jeg bøyer det - opp av stol feks. ikke når jeg går på det.

Har hatt fysio i 6 mnd etter operasjonen. Opptrening gikk bra helt til det ble for mye (overdose av trening og aktivtet ellers er teorien) og da ble det jo sofa og ispose. Etter det har det hatt lett for å tjukne og har ikke fått trent noe særlig - bare hverdagstrening. Reise seg opp og ned av stol med belasting på begge ben - samme med opp og ned av trapp osv. Jeg har jo blitt en råtass til å avlaste så jeg har jobbet mye med hodet for å lære det at man kan belaste begge og ikke 1 og 1/4 på det andre...

Har hatt knepping og hyling i dag og men klarte å komme meg ut med hundene- 5 min - det klarte jeg ikke i går kveld.

De sier at ny MR ikke vil vise noe annet enn væske og at det er operert og det vet vi jo fra før og det å gå inn å kikke frister veldig lite.

At det skal bli så himla mye brå pga et kne. Har ikke satt nok pris på knær som virket tidligere -det er i hvertfall helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan høres ut som en kranglete plica ja, uten at jeg skal si noe bombastisk når jeg ikke har undersøkt deg. Ofte er denne type skader rimelig grei å diagnostisere ved en undersøkelse om man vet hva man leter etter.

Typiske ting som kan provosere en plica er svake quads og stramme hamstrings. Plicaen styres indirekte av quadriceps, og en mismatch i styrkeforholdet her legger ekstra stress på plicaen. Et vanlig rehabiliteringsprogram består i enkle styrketreningsøvelser for quadriceps, innenfor en range of motion som ikke fører til knepping. Begynner typisk med statisk hold av quadriceps i ryggligende, går videre til straight leg raises og etterhvert små squats eller grunne beinpress. Sammen med dette følger intensiv tøying av hamstrings, maaaange ganger hver dag. Sykling og svømming innenfor smertegrensen er lov.

Om det er mye irritasjon i selve leddet, kan man noen ganger trenge en injeksjon med kortison i selve leddet, for å roe bed hevelse og inflammasjon slik at man kan gjøre treningen smertefri. Det gjøres også operasjoner på en irritert plica, men det er ikke vanlig og resultatene er litt så-som-så. Plicaen vil gro tilbake etter operasjonen, og ikke helt sjeldent kan den nye plicaen infiltrert med arrvev bli vel så dårlig som den gamle. Operasjonen har høyere suksessrate dess lavere alder pasienten har. Når plicasyndromet kommer sekundært til en annen skade er det av høy prioritet å sørge for optimal rehabilitering av den opprinnelige skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert -takk Ole-Mats Moskvil. Er ikke så bevandret i muskelsjargong men har googlet og funnet en bekskrivelse. Har nå sittet på gulvet med friske benet i skredderstilling og dårlig rett ut foran meg. Bøyer meg framover i hofteleddet mens tærne på dårlig kne peker opp og mot meg så godt jeg klarer. Er dette en god måte å gjøre det på?

Finner ikke helt ut av "statisk hold av quadriceps i ryggliggende"? Ligge på ryggen og bare stramme? Eller løfte benet litt? Neste trinn er vel i hvertfall å løfte benet rakt opp - det har funnet noen eksempler på under søk. Har prøvd å ligge på ryggen og løfte litt og tror jeg venter en dag eller to med dét gitt før jeg prøver igjen.....

Tror du har helt rett i at det er for stramt på baksiden. Har mange ganger siste uken hatt vondt på "punkter" på baksiden av låret og øverst bak på leggen. Har brukt tennisballen til bikkjene for å løsne opp og det har hjulpet der og da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Statisk hold av quadriseps tror jeg vil være å ligge på ryggen og stramme quadriseps og evt løfte hælen litt slik at kneet er helt strakt, når du gjør øvelsen vil du "låse" kneskjellet.

Jeg fjernet synovial plica når jeg rekonstruerte korsbåndet for litt over 3mnd siden, den hadde laget hakk i brusken og irriterte leddet. (Men tror nok ikke den hadde blitt fjernet dersom legene ikke allerede hadde vært inne i leddet med utstyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Inga-M. :) Da har jeg tolket meg fram til riktig. Har satt opp eget "treningsprogram" med 2-3 benøvelser hver dag og det har hjulpet i den grad at det ikke låser seg lenger og knepper ikke hver gang jeg reiser meg opp.

Skal på kontroll på sykehuset i slutten av jan og håper at noen har noe lurt å komme med sånn at jeg kommer meg videre...

Økte belastiningen fra en halv kg! til en hel og da hovnet det opp og vondt osv og da er det pinglete greier..

Håper det går bra med kneet ditt og at det funker som du vil det skal. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...