Gå til innhold

Smertefulle dips


mumlegaasegg

Anbefalte innlegg

Har noen opplevd smerter i skulderen og brystet i forbindelse med øvelsen dips? Igår økte jeg belastningen betydelig i denne øvelsen. Der og da kjente jeg lite ubehag, men dagen etter føltes det nesten betent i senene i skulder/bryst. Det gjør vondt selv når jeg holder overkroppen i ro. Dette kjennes ikke ut som ordinær treningsverk. Jeg innser at dette mest sannsynlig må tilskrives min egen dårlige teknikk, eller overivrighet med tanke på økning i belastningen. Jeg har en fornemmelse av at skaden skjedde i det jeg skulle avslutte hvert sett, ettersom jeg da følte at jeg kom for dypt (under 90 grader), med tung belastning, idet jeg "hoppet" ut av dipsstativet.

Kan jeg har forstrukket noe? En betennelse bruker vil vel komme mer gradvis?

På forhånd takk til alle som kan opplyse meg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dips er jo generelt en slitasjefylt øvelse, spesielt om du går dypt. Kjente det fort jeg også, men det går fint om jeg holder meg over 90 grader:-)

Kan ikke svare deg noe annet enn egen erfaring, får fort vondter i spesielt skulder etter dips (ved feil teknikk) og ved overbelastning generelt. Om jeg kjører dager med mange øvelser som involverer skulder. Begynner gjerne dagen etter, og kjennes som betennelse. (har hatt betennelse i skuldra før) Lar den hvile i et par-tre dager, så går det som regel over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjent det samme selv, men det har også godt over av seg selv etter noen dager heldigvis. Jeg fikk bekrefta av naprapat at det ikke var betennelse, men overbelastning som gjorde at jeg fikk vondt. Jeg har visst også for korte brystmuskler, så det kan være en årsak. Så nå prøver jeg å tøye som bare det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over er dips en øvelse som kan føre til slitasjeskader spesielt på skulder. Har selv erfart dette da jeg tidligere har operert i skuldra etter en dislokasjon av skuldra samt beinbrudd og avrevne sener i og rundt skulderleddet. Etter dette var dips en øvelse jeg måtte legge på hylla på grunn av stor belastning på skuldra ved utførelse. :(

Så mitt tips er å være veldig påpasselig med teknikken når det kommer til dips! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg synes alt det som har blitt sagt her høres rimelig ut. Smerten kom nettopp etter en økt der jeg belastet skuldrene og brystet med flere pressøvelser, og der jeg økte belastningen i to av øvelsene. Greit å høre andre som har kjent det samme. I flere timer (dagen derpå) kjente jeg en intens smerte i området fra brystet, skulderen og overarmen på en måte som kjentes betent ut. Jeg var derfor redd at jeg hadde gjort noe alvorlig galt. Smertene har avtatt noe, og det er fint å høre at det også gikk bort etter noen dager for dere. Det er vel bare en reaksjon fra kroppen som et resultat av en overbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før man trener overkroppen er det viktig med dynamisk oppvarming/prehab.

Sjekk ut:

http://fitnessbloggen.no/ovelser/dynamisk-oppvarming-for-overkropp/

http://fitnessbloggen.no/ovelser/for-deg-med-skuldersmerter/

Merket enorm forskjell på skulderhelse etter å fokusere på god oppvarming og bedre øvelser for skuldre! :) Bare for å signere den! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...