Aruba Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Hei! Trenger sårt hjelp her. Kort fortalt er jeg en jente på 18 år som trenger litt hjelp med å komme i gang... Jeg har så lenge jeg kan huske vært veldig kroppsfiksert, men jeg har også slitt med min egen kropp. Jeg er 173 cm høy og veier i skrivende stund 67 kg. For litt over ett år siden veide jeg 85 kg, men har gått ned i vekt på et eller annet mirakuløst vis. Nei, jeg har ikke trent. Nei, jeg har ikke gått mer enn normalt. Hvordan jeg har gått ned i vekt aner jeg ikke, men lurer på om det kan ha i samband med medisiner jeg har begynt på (går på SSRI medikamenter). Jeg har timeglass figur, og er ganske smal over midjen. Jeg har store pupper og brede hofter. Veldig kraftige lår og "normale" legger. Har dessverre ikke bilder av kroppen min nå og har heller ikke muligheter for å ta et, men kan kanskje oppdatere med det i morgen. Jeg har alt for mye fett på hoftene! Jeg har en typisk muffinstopp. Dette er det største problemet mitt, for jeg kan ikke gå med stramme bukser uten at fettet skal tyte over buksekanten. Magen min er langt ifra flat og er full i valpefett, og jeg vet at med hard trening kan jeg få trent bort magen ganske kjapt. Målet mitt er rett og slett bare å stramme opp kroppen! Jeg har sinnssykt lyst på en rund og fast rumpe, og en ellers stram og ok kropp. Men så til problemet.... Jeg sliter med depresjon og lider av alvorlig prestasjonsangst. Jeg har ikke hatt kroppsøving på skolen siden 8. klasse, ettersom jeg begynner å skjelve, kaldsvette og gråte så snart jeg må opptre fysisk foran en større folkegruppe... Jeg greier IKKE å trene sammen med andre, jeg har prøvd så mange ganger og det klikker totalt for hodet mitt. Jeg greier ikke å prestere for fem flate ører. Jeg blir kvalm, føler meg dårlig og dette går ufattelig hardt utover psyken min... De fleste sier at trening kan lindre depresjon, men for meg blir det verre!! Når jeg trener alene går det bra, men jeg får ofte tanker om at noen ser på meg og ler av meg, at jeg ikke er bra nok, at jeg ikke greier dette osv (ble mobbet mye på barneskolen, fikk ofte mye dritt i gymtimene, andre barn pekte og lo på meg og kalte meg feit, tykk osv). Ganske merkelig at jeg ble mobbet når jeg greide å holde ordentlig planken i 3 minutter i strekk.... Mens de andre greide 1 minutt og mindre. Jaja. Jeg bor i en liten hybel og jeg har veldig lite å bevege meg på. Jeg har prøvd å trene pilates et par ganger, trente dette for noen år siden og jeg så en liten forskjell på kroppen, men gav opp ettersom depresjonen tok totalt overhånd. Jeg har prøvd å ta knebøy osv, men jeg føler meg så dum! Jeg føler at jeg ikke greier det, at alt jeg gjør er feil og at INGENTING vil gi resultater!!! Når jeg er hjemme hos kjæresten min i helgene vet jeg heller ikke hvordan jeg skal greie å trene, for jeg tør ikke å trene i hans nervær. Han kan ikke være i samme hus/leilighet/samme sted som meg når jeg trener. Jeg får helt panikk... Sex greier jeg og jeg er OFTE på toppen, og får selvfølgelig god trening av dette (har faktisk sett forskjell på rumpa, men nå har sex'en tydeligvis ingen effekt på den lenger, haha...). Hvorfor greier jeg å ha sex og ikke trene når han er der? Vet egentlig ikke, men for meg er trening et trist kapittel, det bringer tilbake fæle og stygge minner fra barndommen og jeg hører konstante stemmer i hodet som sier "DU KLARER DET IKKE!!!" og "DU ER FOR FEIT" osv... Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men håper på litt råd og motivasjon... Hvordan kan jeg komme i bedre form og stramme opp kroppen? Hjelper det å gå 2 km for dag, hjelper en time med pilates, hjelper det bare å ta 20 knebøy om morgenen hver dag for å stramme opp rumpa? Hovedmålet er først og fremst å gå ned i vekt, men samtidig stramme opp kroppen og SPESIELT rumpa... Tusen takk på forhånd. Spør her inne ettersom jeg har lest en del her og ser at veldig mange her er flinke og gir supre råd og er flinke med motivasjon osv og det virker som om de aller fleste her er seriøse:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15429-hjelp-meg-jeg-vil-ha-en-flott-kropp-jeg-kan-v%C3%A6re-forn%C3%B8yd-med/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oddis Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Jeg vil sterkt anbefale deg å bli medlem på et treningssenter hvor du har tilgang på frivekter og utstyr til å drive skikkelig styrketrening. Styrketrening er det definitivt beste for å stramme opp kroppen og lærer du deg god teknikk i knebøy og markløft og har en god progresjon her kan jeg garantere deg gode resultater på lår og rumpe. Skjønner at det kan være hardt å komme igang så derfor skal du få et par øvelser du kan begynne med hjemme så du kommer i gang. Disse vil du kunne ha progresjon med en stund og komme over den første terskelen med, men som sagt så bør du trene på et senter med skikkelig utstyr for å få skikkelig effekt over tid. Bulgarske utfall er den første øvelsen. Denne kan du trene med bakre foten i en stol, på sengen, eller hva som måtte passe. Du kan vektbelaste øvelsen med en sekk med vannflasker i eller noe annet. Eirik Sandvik gir deg 4 gode grunner til å trene bulgarske utfall - Fitnessbloggen Neste øvelsen er spesifikk for rumpen og kalles glute bridge. Også denne kan du vektbelaste med en sekk, eller ha kun et bein i bakken om gangen så det blir tyngre. Glute bridge - Fitnessbloggen Tredje øvelsen er goblet squat som har samme mulighet for vektbelastning. Dette er en øvelse som klargjør deg for senere å begynne med knebøy med stang. Goblet squat - Fitnessbloggen Fjerde øvelsen er etbeins strake markløft. Denne er god for baksiden av låret og for rumpen. Den trener også stabilitet og er en meget god øvelse for forberedelse til baseløftene. Ettbeins strake markløft - Fitnessbloggen Siste øvelsen er planken som trener mage og kjernemuskulatur RKC Planke - Fitnessbloggen Ta 2-3 sett og 10 repetisjoner på hver av øvelsene. Øk vekta du har i sekken så ofte du kan. Dette er kun øvelser for underkroppen, og kjernemuskulatur, så du bør etterhvert også ta noen øvelser for overkroppen. Du finner flere hjemmeøvelser her: Hjemmetreningsøvelser - Fitnessbloggen Bompi og Kristyle 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15429-hjelp-meg-jeg-vil-ha-en-flott-kropp-jeg-kan-v%C3%A6re-forn%C3%B8yd-med/#findComment-590980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Sper på med denne, jeg. Kristine Weber's hjemmetreningsprogram - Fitnessbloggen Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15429-hjelp-meg-jeg-vil-ha-en-flott-kropp-jeg-kan-v%C3%A6re-forn%C3%B8yd-med/#findComment-591130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 5. desember 2012 Del Skrevet 5. desember 2012 Hei! Trenger sårt hjelp her. Kort fortalt er jeg en jente på 18 år som trenger litt hjelp med å komme i gang... Jeg har så lenge jeg kan huske vært veldig kroppsfiksert, men jeg har også slitt med min egen kropp. Jeg er 173 cm høy og veier i skrivende stund 67 kg. For litt over ett år siden veide jeg 85 kg, men har gått ned i vekt på et eller annet mirakuløst vis. Nei, jeg har ikke trent. Nei, jeg har ikke gått mer enn normalt. Hvordan jeg har gått ned i vekt aner jeg ikke, men lurer på om det kan ha i samband med medisiner jeg har begynt på (går på SSRI medikamenter). Antidepressiva av denne typen skal ha en effekt på spiseforstyrrelser og de skal ofte ha den effekten at de er apetittregulerende og de kan også tiI dels medføre vektøkning, ditt tilfelle er det kanskje blitt apetittregulerende slik at du mer spiser det du trenger og ikke det du har lyst på? Det er jo selvsagt mulig at preparetet ditt er av typen vektregulerende også, jeg vet jo ikke hva du har fått foreskrevet. De kan jo også ha medført at du er mindre stresset og mer glad i hverdagen, noe som ofte har positive effekter på kroppen. Jeg har timeglass figur, og er ganske smal over midjen. Jeg har store pupper og brede hofter. Veldig kraftige lår og "normale" legger. Har dessverre ikke bilder av kroppen min nå og har heller ikke muligheter for å ta et, men kan kanskje oppdatere med det i morgen. Jeg har alt for mye fett på hoftene! Jeg har en typisk muffinstopp. Dette er det største problemet mitt, for jeg kan ikke gå med stramme bukser uten at fettet skal tyte over buksekanten. Magen min er langt ifra flat og er full i valpefett, og jeg vet at med hard trening kan jeg få trent bort magen ganske kjapt. Tror du at magen din er full av valpefett eller er dette faktisk realitetene? Ta bilde av deg selv, foran, bak og fra siden og studer deg selv etterpå. Ofte har vi ett forvridd syn på hvordan vi faktisk ser ut vi jenter, noe som fører til dårligere selvtillit og urealistiske treningsritualer. Hoftene våre skal ha ett fettlag, dette er fra gammelt av en indikasjon på sunnhet og fruktbarhet. Det er selvsagt forskjell på å ha litt fett på kroppen og det å bære rundt på en hel ku, altså. I første omgang er det ett par ting du kan gjøre for å løse dette bukseproblemet ditt (jeg kommer til trening og kost og sånn senere). 1) Kjøp bukser som faktisk passer. Vi jenter har en tendens til å ville skviiiise oss inn i en størrelse mindre enn vi er fordi vi tror vi ser mindre ut. Vi gjør ikke det. Vi ser større ut. Også får vi den berømmelige muffinstoppen. 2) Kjøp high waist jeans. Jada, stumpen ser tre meter lang ut i sånt, men vettu hva? Det løser du med å ha en topp OVER buksa, da ser ingen at det er high waist eller at rumpen er lang. 3) Hold-in strømpebukser er en livredder. 4) Aksepter kroppen din som den er. Målet mitt er rett og slett bare å stramme opp kroppen! Jeg har sinnssykt lyst på en rund og fast rumpe, og en ellers stram og ok kropp. Men så til problemet.... Jeg sliter med depresjon og lider av alvorlig prestasjonsangst. Jeg har ikke hatt kroppsøving på skolen siden 8. klasse, ettersom jeg begynner å skjelve, kaldsvette og gråte så snart jeg må opptre fysisk foran en større folkegruppe... Jeg greier IKKE å trene sammen med andre, jeg har prøvd så mange ganger og det klikker totalt for hodet mitt. Jeg greier ikke å prestere for fem flate ører. Jeg blir kvalm, føler meg dårlig og dette går ufattelig hardt utover psyken min... De fleste sier at trening kan lindre depresjon, men for meg blir det verre!! Når jeg trener alene går det bra, men jeg får ofte tanker om at noen ser på meg og ler av meg, at jeg ikke er bra nok, at jeg ikke greier dette osv (ble mobbet mye på barneskolen, fikk ofte mye dritt i gymtimene, andre barn pekte og lo på meg og kalte meg feit, tykk osv). Ganske merkelig at jeg ble mobbet når jeg greide å holde ordentlig planken i 3 minutter i strekk.... Mens de andre greide 1 minutt og mindre. Jaja. Når du sier at du vil stramme opp kroppen, så indikerer det for meg at du ikke er overvektig, men ikke fornøyd med å være slapp i fisken. Fatt mot, dette finnes faktisk en enkel løsning på. Selv om du innehar prestasjonsangst (jeg skal ikke simplefisere ting). Siden du ikke takler store folkemengder når du skal utøve aktivitet vil den første løsningen være å finne aktiviteter du kan gjøre alene eller sammen med en eller to personer. Har du f.eks sett Zuzana fra BodyRockTv på youtube? Det meste hun gjør er trening hjemme, og du kan jo se selv hvilken kropp hun har . BodyRock.Tv - YouTube Hjelper SSRIen deg med prestasjonangsten? Greier du å "tøye" strikken din litt og utfordre deg selv til å gjøre aktivitet foran andre nå? Kanskje du kan prøve trene litt hjemme alene på øvelser til du føler deg litt trygg på dem og så kan du invitere kjæresten din til å se på når du trener? Dette er mer for å trene hjernen din opp, ikke for å trene kroppen, og er bra for deg. Jeg vil tippe at du har det ikke spesielt bra med å være "redd" for hva folk mener. Etterhvert kan du øke til to personer og så kan du kanskje prøve deg på ett treningssenter i en rolig tid på dagen. Jeg bor i en liten hybel og jeg har veldig lite å bevege meg på. Jeg har prøvd å trene pilates et par ganger, trente dette for noen år siden og jeg så en liten forskjell på kroppen, men gav opp ettersom depresjonen tok totalt overhånd. Jeg har prøvd å ta knebøy osv, men jeg føler meg så dum! Jeg føler at jeg ikke greier det, at alt jeg gjør er feil og at INGENTING vil gi resultater!!! Når jeg er hjemme hos kjæresten min i helgene vet jeg heller ikke hvordan jeg skal greie å trene, for jeg tør ikke å trene i hans nervær. Han kan ikke være i samme hus/leilighet/samme sted som meg når jeg trener. Jeg får helt panikk... Sex greier jeg og jeg er OFTE på toppen, og får selvfølgelig god trening av dette (har faktisk sett forskjell på rumpa, men nå har sex'en tydeligvis ingen effekt på den lenger, haha...). Hvorfor greier jeg å ha sex og ikke trene når han er der? Vet egentlig ikke, men for meg er trening et trist kapittel, det bringer tilbake fæle og stygge minner fra barndommen og jeg hører konstante stemmer i hodet som sier "DU KLARER DET IKKE!!!" og "DU ER FOR FEIT" osv... Kan dere gå tur sammen da? Hvorfor tror du at du ikke kan gjøre en knebøy foran han men å sitte oppå han i all din prakt er ingen problem? Mangler du troen på at knebøyen gir resultater eller troen på at knebøyen funker på deg? Kroppen din fungerer jo, du bruker den i dagliglivet uten større problemer, ikke sant? Han setter pris på deg og på kroppen din, hvis ikke hadde han ikke vært kjæresten din. Han syns ikke at du er dum eller feit. Mest sannsynlig syns han at du er deilig, pen og fantastisk, det gjelder bare at du tror på det samme. Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men håper på litt råd og motivasjon... Hvordan kan jeg komme i bedre form og stramme opp kroppen? Hjelper det å gå 2 km for dag, hjelper en time med pilates, hjelper det bare å ta 20 knebøy om morgenen hver dag for å stramme opp rumpa? Hovedmålet er først og fremst å gå ned i vekt, men samtidig stramme opp kroppen og SPESIELT rumpa... Tusen takk på forhånd. Spør her inne ettersom jeg har lest en del her og ser at veldig mange her er flinke og gir supre råd og er flinke med motivasjon osv og det virker som om de aller fleste her er seriøse:) All bevegelse hjelper for en utrent. Noe bevegelse er bedre enn annen bevegelse for å stramme opp. Gå tur, det hjelper. Pilates hjelper på kjernemuskulatur og på å stresse ned. 20 knebøy hver dag blir vanskelig, for hva med den dagen du våkner syk og ikke orker å ta dine vanlig knebøy på morgenen? Vil du føle deg mislykka da? Når du vil ned i fettprosent er det energi inn vs. energi ut som gjelder. Dvs at du må spise mindre enn du forbruker. 1,5-2,5x kroppsvekt i proteiner, 0,5-1g fett pr kilo kroppsvekt og resten karbohydrater pleier å være ett helt okei og generelt utgangspunkt for en måltidsplan. I en periode kan det være fordelaktig å veie maten sin for å vite hva man inntar, men det tar bare en uke eller to så tar man slikt på øyemål. Å veie maten sin dag og ut og dag inn er for min del ganske selvdestruktivt og stressende, noe som medfører at resultatene mine blir mindre. Når du vil stramme opp blir historien bittelitt annerledes, det er fortsatt de samme forutsetningnene, men når man tar i betraktning at å bygge muskelmasse er litt vanskelig på energiunderskudd, burde man kanskje spise bittelitt mer og heller fokusere på å endre kroppskomposisjon. Tallet på vekta er bare en indikator, ikke noe man burde følge slavisk, da en jente på 1.60 og 55 kg gjerne kan se mer tynnfeit og dvaskere ut enn en jente på 1.60 og 60 kg som trener styrke og har muskelmasse. Alle vi jenter vil ha DAT ASS, den skapes av god mat, riktig styrketrening og til dels genetikk, men glem nå ikke overkroppen som også bør trenes. Knebøy, markløft, hiptrust, glutebridge, utfall, burpees, etc er alle øvelser som kan gjøres hjemme. FatUnicorn og StiligeCecilie 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15429-hjelp-meg-jeg-vil-ha-en-flott-kropp-jeg-kan-v%C3%A6re-forn%C3%B8yd-med/#findComment-591308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.