Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd ut dette programmet en god stund nå, og har fått relativt god fremgang. Jeg klatrer/hopper opp så hodet er over stangen, og senker meg sakte ned. Grepet er litt bredere enn skuldrene, altså akkurat som i "oppskriften". Jeg kjører benkpress med manualer og pullups annehver gang, for så å kjøre gjennom resten av programmet mitt. Har en 2 splitt: 2 dager med rygg, armer og skuldre. Og 2 dager med bein og mage.

Fra å knapt klare å holde meg oppe, utfører jeg 4 sett med mellom 30 og 45 sekunder. I artikkelen står det at når man klarer å holde igjen i 40 sekunder, vil man mest sannsynlig klare å løfte seg opp også. Jeg har LANGT igjen før jeg klarer dette! Dersom jeg bruker en "pullupsmaskin" med et brett der man kan legge på antall kilo som hjelper til, må jeg ha ca 20 kg hjelp (jeg veier ca 60 kg). Dersom jeg forsøker å ta en vanlig pullup, klarer jeg de første centimentrene - og der stopper det. Starter jeg med litt bøyde armer, klarer jeg 1.

Tips til hva jeg kan gjøre? Støtteøvelser jeg behøver? Feil teknikk kanskje?

Fortsetter under...

Hehe, ja selvfølgelig tar jeg tiden :) Det henger en klokke på veggen som jeg kan se mens jeg henger der. Og ja, 45 sekunder er smertefullt lenge. Jeg tar tiden fra jeg har klatret/hoppet opp og henger klar, helt til jeg slipper taket.

Annonse

Jeg klarer max 4 reps på den maskinen. Jeg har ikke brukt denne til vanlig, gjorde det her om dagen for å sjekke hvor mye hjelp jeg måtte ha :)

Ja, jeg senker meg ned i løpet av den tiden jeg henger der. Starter som sagt med haken rett over stangen. Senker meg gradvis "trinn for trinn" nedover, akkurat som nevnt i artikkelen. Synes jeg klarer å fordele ut kreftene ganske bra også.

Jeg brukte en sånn maskin for å få inn øvelsen, men med mer hjelpevekt og 8-10 reps. Brukte ikke negative reps i det hele tatt. Tok ikke så lang tid før jeg klarte egne egne pullups, og nå er jeg på 6 stykk :)

Fulgte ikke noe program, så vet ikke hva som passer inn der, men stå på så er du nok der om ikke så lenge!

Går ut ifra at det er dette programmet: Fra 0 til 9 pullups på 12 uker - Fitnessbloggen

"Pull-ups, max ant reps etterfulgt av negativ på 30 sekunder" er ikke en god måte å gjøre det på. Det er stor forskjell på hva folk klarer. Spesielt for en som deg som ikke får til å ta pullups, så er det bedre å ta assisterte pullups enn å streve med noe du ikke klarer. Pullupsmaskinen eller strikk fungerer begge bra til dette.

Det er veldig viktig at du lærer kroppen å utføre øvelsen komfortabelt og uten å jukse med utførelsen. Start økten med å varme opp med en banalt lett vekt for så å jobbe deg gradvis oppover til du klarer rundt 3-6. Da vil du fort klare å løfte mye mer enn om du sjokkerer kroppen med en alt for tung vekt.

Jeg klarer 6 stykker med smalt grep å like mange med underhåndsgrep, men enda ikke inne på denne, men tenker om jeg jobber meg utover så kommer det straks, du kan jo prøve det samme å begynne smalt å jobbe deg utover ? :)

Jeg har tatt assisterte tidligere i høst, uten egentlig å ha framgang (sto fast på 1-2 pullups), men nå tar jeg bare negativer (nå med ekstravekt), og da går det mye bedre! Tar ikke negative chins lenger, bare max. Skal sies at min første chins og pullup kom etter et negativ-helvete over noen uker ;)

Annonse

Jeg brukte en sånn maskin for å få inn øvelsen, men med mer hjelpevekt og 8-10 reps. Brukte ikke negative reps i det hele tatt. Tok ikke så lang tid før jeg klarte egne egne pullups, og nå er jeg på 6 stykk :)

Fulgte ikke noe program, så vet ikke hva som passer inn der, men stå på så er du nok der om ikke så lenge!

Takk for det! Tenk om jeg kunne klart 6 stk, dette ville vært fantastisk :love: Håper jeg kommer meg dit!

Går ut ifra at det er dette programmet: Fra 0 til 9 pullups på 12 uker - Fitnessbloggen

"Pull-ups, max ant reps etterfulgt av negativ på 30 sekunder" er ikke en god måte å gjøre det på. Det er stor forskjell på hva folk klarer. Spesielt for en som deg som ikke får til å ta pullups, så er det bedre å ta assisterte pullups enn å streve med noe du ikke klarer. Pullupsmaskinen eller strikk fungerer begge bra til dette.

Det er veldig viktig at du lærer kroppen å utføre øvelsen komfortabelt og uten å jukse med utførelsen. Start økten med å varme opp med en banalt lett vekt for så å jobbe deg gradvis oppover til du klarer rundt 3-6. Da vil du fort klare å løfte mye mer enn om du sjokkerer kroppen med en alt for tung vekt.

Jepp, det er dette programmet! "Siden programmet skal fungere for folk som ikke klarer en eneste pull up enda, må vi ha en metode for å komme fra 0 til 1 repitisjon. Den desidert raskeste måten å gjøre det på, er å trene langsomme negativer." Virker som de som deltok hadde svært god effekt av å kun kjøre negative pullups frem til de klarte 1 pullup.

Takk for tips :)

Jeg klarer 6 stykker med smalt grep å like mange med underhåndsgrep, men enda ikke inne på denne, men tenker om jeg jobber meg utover så kommer det straks, du kan jo prøve det samme å begynne smalt å jobbe deg utover ? :)

Jeg klarer EN med underhåndsgrep :p Desverre ingen med smalt overhåndsgrep da, har litt igjen før jeg kommer meg dit!

Jeg klarer EN med underhåndsgrep :p Desverre ingen med smalt overhåndsgrep da, har litt igjen før jeg kommer meg dit!

bare fortsett så kommer det, viktigeste er jo å ikke gi opp har jeg hørt så vi kan da ikke gi oss :p

Jeg har tatt assisterte tidligere i høst, uten egentlig å ha framgang (sto fast på 1-2 pullups), men nå tar jeg bare negativer (nå med ekstravekt), og da går det mye bedre! Tar ikke negative chins lenger, bare max. Skal sies at min første chins og pullup kom etter et negativ-helvete over noen uker ;)

Hvordan gikk du frem for å klare din første pullup? Negativ-helvete, som i dette programmet, eller en annen vri? Jeg tenker alltid etter en økt at det var ikke så ille med disse negativene, neste gang skal jeg gi mer. Og neste gang når jeg henger der tenker jeg "Var det virkelig så j**** tungt?!" :lol:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...