Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har gjennom mange år hatt en del søvnproblemer - altså problemer med å sovne inn. I varierende grad gjennom året - generelt verre i perioder med mye stress. Har derimot funnet ut at dersom jeg ikke tenker at jeg MÅ sove så går det mye bedre. Og jeg har begynt å lese på senga til øynene detter igjen - så - nå sovner jeg lett som bare det. MEN har fått et nytt problem - jeg våkner ca kl FEM hver eneste morgen og får ikke sove igjen. Er liksom lys våken samtidig som jeg kjenner at jeg ikke er uthvilt...tunge øyne, hovne øyne.. osv.. Kan ligge i ca en times tid å prøve å få sove igjen uten at det går..

Altså - jeg våkner kl fem hver eneste dag uavhengig av hvor sent/tidlig jeg legger meg..

Er det noen som har erfaringer og tips for dette ?? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gjennom mange år hatt en del søvnproblemer - altså problemer med å sovne inn. I varierende grad gjennom året - generelt verre i perioder med mye stress. Har derimot funnet ut at dersom jeg ikke tenker at jeg MÅ sove så går det mye bedre. Og jeg har begynt å lese på senga til øynene detter igjen - så - nå sovner jeg lett som bare det. MEN har fått et nytt problem - jeg våkner ca kl FEM hver eneste morgen og får ikke sove igjen. Er liksom lys våken samtidig som jeg kjenner at jeg ikke er uthvilt...tunge øyne, hovne øyne.. osv.. Kan ligge i ca en times tid å prøve å få sove igjen uten at det går..

Altså - jeg våkner kl fem hver eneste dag uavhengig av hvor sent/tidlig jeg legger meg..

Er det noen som har erfaringer og tips for dette ?? :)

Eneste jeg kan tenke er: har du prøvd zma?(funker for meg at jeg får bedre søvn/lengre ihvertfall)

Når du våkner kl 5, ikke se på klokken eller noe. Legg deg ned, lukk øynene og ha de lukket til alarmen ringer! Uansett om det er kjedelig osv.

Jeg har "nesten" samme problem, ettersom alle dagene i militæret gjør at jeg står opp 6 i starten, men jeg forlenget dette til 7-8 og nå ligger jeg som oftest fra 8 til 9 i grunnet trening eller skole. Og klarer som oftest å få 7-8timer søvn, mot de 6-7timene i militæret.

Må nesten bare si til deg selv, "nei ikke faen om jeg står opp nå" selvom du evt er lys våken osv. Legg deg ned, med alt mørkt, ikke se på klokken/beveg deg noe særlig, bare lukk øynene og tenk på noe som beroliger deg/du liker å tenke på! Om du sovner igjen etter 15min,30min,45min eller 1t har ikke noe å si. Du har ihvertfall slappet av og beroliget kroppen. Så kanskje neste gang du sovner med en gang eller sover lengre?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583679
Del på andre sider

Eneste jeg kan tenke er: har du prøvd zma?(funker for meg at jeg får bedre søvn/lengre ihvertfall)

Når du våkner kl 5, ikke se på klokken eller noe. Legg deg ned, lukk øynene og ha de lukket til alarmen ringer! Uansett om det er kjedelig osv.

Jeg har "nesten" samme problem, ettersom alle dagene i militæret gjør at jeg står opp 6 i starten, men jeg forlenget dette til 7-8 og nå ligger jeg som oftest fra 8 til 9 i grunnet trening eller skole. Og klarer som oftest å få 7-8timer søvn, mot de 6-7timene i militæret.

Må nesten bare si til deg selv, "nei ikke faen om jeg står opp nå" selvom du evt er lys våken osv. Legg deg ned, med alt mørkt, ikke se på klokken/beveg deg noe særlig, bare lukk øynene og tenk på noe som beroliger deg/du liker å tenke på! Om du sovner igjen etter 15min,30min,45min eller 1t har ikke noe å si. Du har ihvertfall slappet av og beroliget kroppen. Så kanskje neste gang du sovner med en gang eller sover lengre?

Takk for svar =)

I dag lå jeg i en time og "pustet"...fordi det visstnok skal være bra.. så jeg fikk fokusert en times tid på pusting men ikke noe søvn :p

ZMA har jeg ikke prøvd - jeg vet ikke engang hva det er. Lyst å forklare? =)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583686
Del på andre sider

Dette med ZMA, man kan jo få litt ville drømmer av det.. Jeg sliter med at jeg alltid er trøtt og sliten selv om jeg sover ca 7-8 timer. Føler jeg alltid har stressende drømmer, eller jeg ikke får sove skikkelig om natta.. Vil ZMA hjelpe, eller får jeg bare mer stressende drømmer? Det er ofte type drømmer at jeg kommer for sent på jobb, jeg blir jaget eller jeg prøver å gjøre noe og jeg blir hindret. Våkner ofte og er sliten etter natta..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583687
Del på andre sider

Annonse

ZMA har jeg ikke prøvd - jeg vet ikke engang hva det er. Lyst å forklare? =)

ZMA er jo egentlig bare vitaminer/mineraler.. Så det må nesten "scientists" ta seg av. Men er blant annet magnesium/sink der. Mange får "ville drømmer" på godt og vondt. Jeg har ikke fått noe av det. Jeg merker bare bedre restitusjon og søvn kvalitet!

Men når du våkner, ikke "fokuser" på noe. Pust ut, legg deg ned, slapp av!

Ofte når jeg f.eks har spist mye/har mye energi og kjenner "ikke faen om jeg klarer å sovne nå". Da puster jeg dypt ut, finner meg en posisjon, lukker øynene og bare slapper av=sovner plutselig!

Dette med ZMA, man kan jo få litt ville drømmer av det.. Jeg sliter med at jeg alltid er trøtt og sliten selv om jeg sover ca 7-8 timer. Føler jeg alltid har stressende drømmer, eller jeg ikke får sove skikkelig om natta.. Vil ZMA hjelpe, eller får jeg bare mer stressende drømmer? Det er ofte type drømmer at jeg kommer for sent på jobb, jeg blir jaget eller jeg prøver å gjøre noe og jeg blir hindret. Våkner ofte og er sliten etter natta..

ZMA kan nok sikkert hjelpe ja, men vet ikke om dette blir mer "bro science". Så vil egentlig ikke utdype hvilken effekt ZMA egentlig har, jeg føler ihvertfall at ZMA hjelper meg med søvnen(placebo?I dont know)

Dette med drømmer kan jo ofte henge sammen med det våkne livet ditt, altså: hva ser du/gjør du på før du sovner? Stresser du generelt mye i hverdagen og evt spesielt om morningen før jobb?:)

Frykt/stress påvirker nok søvnen!(uten at jeg skal si det ligger noe forskning på det)! Jeg er verken PT, ernærings utdanning osv osv .. Så det jeg sier er bare erfaringer/tips fra min side! ;)

Edit: Tok med innehold fra PF sin ZMA-X som jeg bruker!

Innhold

Innhold ............Pr døgndose (2 kapsler) ADI%

Magnesium .....300 mg .........................100%

Sink................ 20 mg...........................133%

Vitamin B6....... 4 mg ............................200%

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583694
Del på andre sider

Jeg har erfart at det funker bra å legge seg til samme tid og stå opp til samme tid hver dag, uanhengig om du kan sove lenge eller ikke. Det gjør kroppen over tid klar over at den MÅ sove for å få den hvilen den trenger når du har lagt deg og stått opp til samme tid en stund. Hvor lang tid det tar er veldig individuelt selvfølgelig, men første bud er å ikke gå å legge seg før man er trøtt. Okei, så blir det kanskje bare 4-5 timer den ene natta, men etterhvert så kommer kroppen inn i et annet mønster. Jeg har alltid også slitt med å sove, men da jeg FAKTISK gjennomførte å ha en rutine på søvnen, og ikke bare si at det ikke funker eller at det er tull, så prøvde jeg, for jeg var jo trøtt uansett. Kunne også sove 7-8-9-10 timer uten å være uthvilt. Våknet alltid og var helt ødelagt. Men det går an å få det bedre :) Gjør et forsøk på å loggføre søvnen noen uker, så får du kjapt en oversikt over hvordan du faktisk sover :) Tips ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583702
Del på andre sider

Mange som sier de sover bedre med ZMA ja, og de hevder det jo selv på nettsidene.

Jeg vet jeg er veldig nøye med at jeg er punktlig og nøyaktig. Jeg har kanskje ikke mye tid om morgenen, men jeg bor i kort gåavstand fra jobben, så jeg har ikke forstyrrende elementer som stresser meg (busser som er for trege, kø etc). Ikke må jeg møte til fast tidspunkt heller, det gjør ingenting om jeg kommer for sent, jeg kan bare gå litt senere igjen.

I det siste har jeg strikket eller sett TV før jeg la meg. Har blitt lite tid foran PCen etter jeg begynte i kontorjobb. Prøver å ikke stresse med ting, så jeg føler selv at jeg slapper mye av utenom de tingene jeg må gjøre hver dag.

Det er ikke lett altså, man gjør jo det man kan for å få seg nok søvn, som å legge seg tidlig. Men når man sover urolig eller våkner for tidlig, så føler man jo fort at man ikke har kontroll over det.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583704
Del på andre sider

Mange som sier de sover bedre med ZMA ja, og de hevder det jo selv på nettsidene.

Jeg vet jeg er veldig nøye med at jeg er punktlig og nøyaktig. Jeg har kanskje ikke mye tid om morgenen, men jeg bor i kort gåavstand fra jobben, så jeg har ikke forstyrrende elementer som stresser meg (busser som er for trege, kø etc). Ikke må jeg møte til fast tidspunkt heller, det gjør ingenting om jeg kommer for sent, jeg kan bare gå litt senere igjen.

I det siste har jeg strikket eller sett TV før jeg la meg. Har blitt lite tid foran PCen etter jeg begynte i kontorjobb. Prøver å ikke stresse med ting, så jeg føler selv at jeg slapper mye av utenom de tingene jeg må gjøre hver dag.

Det er ikke lett altså, man gjør jo det man kan for å få seg nok søvn, som å legge seg tidlig. Men når man sover urolig eller våkner for tidlig, så føler man jo fort at man ikke har kontroll over det.

Det er helt sant. Hvis jeg har 1-3dager hvor jeg legger meg 00:00- 02:00. Da våkner jeg nok rundt 9-10.. Men det er ofte noe som er "galt".. Ettersom jeg er blitt mye mer vant til å legge meg 22:00-23:30 og stå opp 7-8-senest kl 9. Jeg er nok forholdsvis heldig når det gjelder søvn, sover lett og føler meg som oftest uthvilet no matter what...

StiligeCecilie: hva med å legge av 30min ekstra om morningen, til en lengre frokost/avis titting f.eks? Slappe av med litt te eller noe.. Få litt ro i sjelen før jobb f.eks...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583707
Del på andre sider

Jeg vet jo de sier at man helst ikke skal se så mye TV eller PC før man legger seg og at det kan forstyrre søvnen. Selv har jeg ikke merket noe særlig av dette, men det kan jo være noe? Søvn er vanskelig, altså, og jeg er langt fra noe ekspert, men har vært igjennom en god del ting som gjør at jeg velger å tro at jeg kan ha noen tips som kan være til nytte for noen andre :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583709
Del på andre sider

Da må jeg stå opp 05.30... :p Jeg vet jeg trenger litt tid til å slappe av om morgenen, men samtidig vil jeg komme tidlig på jobb og gå tidlig.. :p Som oftest har jeg en time alene på kontoret mellom 07 og 08, så får jo litt ro da... :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583712
Del på andre sider

LeanMachine: Ja, jeg er klar over dette, men jeg synes det var verre da jeg satt foran PC før jeg skulle legge meg. Da sitter man jo gjerne nærmere lyskilden og har kanskje sterkere lyst fra skjermen. Jeg har ikke noe problemer med å sovne nå heller, det er bare urolig søvn som er problemet.
Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583713
Del på andre sider

Annonse

LeanMachine: Ja, jeg er klar over dette, men jeg synes det var verre da jeg satt foran PC før jeg skulle legge meg. Da sitter man jo gjerne nærmere lyskilden og har kanskje sterkere lyst fra skjermen. Jeg har ikke noe problemer med å sovne nå heller, det er bare urolig søvn som er problemet.

Hmm, har du tenkt over at du kanskje stresser med å ikke stresse? Det vet jeg jeg gjør ofte hvertfall :p Nå vet jeg ikke om du pleier å trene på kvelden eller på morgenen, men å trene på kvelden kan være dumt siden trening er oppkvikkende :) Tenk gjennom hva annet det kan være? Eller som kan være med å forårsake det.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583715
Del på andre sider

Jeg trener på kvelden, for det passer meg best. Da er det også roligere på senteret, for det er vanligvis ganske fullpakket der. Føler meg stort sett oppkvikket rett etter trening, men etter 1,5-2 timer så er jeg rimelig trøtt og sliten.. Er jo oppe 06 hver dag, så det er ikke noe problem å være trøtt på kvelden.. :p Klarer jo såvidt være oppe etter 23 i helgene også lol..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583726
Del på andre sider

Jeg trener på kvelden, for det passer meg best. Da er det også roligere på senteret, for det er vanligvis ganske fullpakket der. Føler meg stort sett oppkvikket rett etter trening, men etter 1,5-2 timer så er jeg rimelig trøtt og sliten.. Er jo oppe 06 hver dag, så det er ikke noe problem å være trøtt på kvelden.. :p Klarer jo såvidt være oppe etter 23 i helgene også lol..

Det kaaaaaaan jo være det. Det er jo dumt når det er det eneste som passer.... Hmm..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583750
Del på andre sider

Jeg tester ut dette med å lese en bok eller no' på sengen, og legge meg før jeg blir for trøtt. Jeg er en av dem som alltid lar hjernen være på, helt til jeg går til sengen. Altså, har på tv, data eller mobilen og tror jeg slapper av. Sjekker kanskje mail og annet på mobilen også etter at jeg har lagt meg.... Leste nylig at dette senker nivået av søvnhormoner i kroppen ganske så dramatisk (har ikke linken her nå).

Unngår å trene på kvelden, for den ene gangen jeg gjør det (som instruktør), sliter jeg med å lande etterpå. Kroppen er sliten, men samtidig urolig og rastløs. Men for meg er det annerledes å ha time som instruktør enn å trene selv, fordi jeg får en ekstra "high" av det ;) Styrke tror jeg ikke ville hatt noe å si for min del.

Har alltid slitt med å sovne inn (høres nesten litt makabert ut....:p ), og våkner opptil 5 ganger i løpet av natten. Står opp 5.00/5.30. Nå har jeg barn også, og den ene er såpass liten at det fortsatt er årsaken til et par av disse oppvåkningene (forbaska smokk!), men jeg våkner uten at det kommer lyder fra minsten også. Jeg må venne meg av med å se på klokken når jeg våkner, for da stresser jeg med det og tenker at nå er det så og så lenge til jeg skal stå opp, så jeg MÅ sove, hehe

Tenkte jeg skulle prøve rent magnesiumtilskudd fremfor zma, etter å ha lest en del om det. Har også vurdert om biorytmedietten kan være noe å teste ut, ettersom jeg ser flere sover bedre etter at de begynte med det og legger seg mette på karbs ;)

Og, selvfølgelig, stresse ned..... :sleep:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583846
Del på andre sider

Jeg tester ut dette med å lese en bok eller no' på sengen, og legge meg før jeg blir for trøtt. Jeg er en av dem som alltid lar hjernen være på, helt til jeg går til sengen. Altså, har på tv, data eller mobilen og tror jeg slapper av. Sjekker kanskje mail og annet på mobilen også etter at jeg har lagt meg.... Leste nylig at dette senker nivået av søvnhormoner i kroppen ganske så dramatisk (har ikke linken her nå).

Unngår å trene på kvelden, for den ene gangen jeg gjør det (som instruktør), sliter jeg med å lande etterpå. Kroppen er sliten, men samtidig urolig og rastløs. Men for meg er det annerledes å ha time som instruktør enn å trene selv, fordi jeg får en ekstra "high" av det ;) Styrke tror jeg ikke ville hatt noe å si for min del.

Har alltid slitt med å sovne inn (høres nesten litt makabert ut....:p ), og våkner opptil 5 ganger i løpet av natten. Står opp 5.00/5.30. Nå har jeg barn også, og den ene er såpass liten at det fortsatt er årsaken til et par av disse oppvåkningene (forbaska smokk!), men jeg våkner uten at det kommer lyder fra minsten også. Jeg må venne meg av med å se på klokken når jeg våkner, for da stresser jeg med det og tenker at nå er det så og så lenge til jeg skal stå opp, så jeg MÅ sove, hehe

Tenkte jeg skulle prøve rent magnesiumtilskudd fremfor zma, etter å ha lest en del om det. Har også vurdert om biorytmedietten kan være noe å teste ut, ettersom jeg ser flere sover bedre etter at de begynte med det og legger seg mette på karbs ;)

Og, selvfølgelig, stresse ned..... :sleep:

Ja, du har rett i at det senker nivået av søvnhormoner i kroppen ;) Har heller ikke noe link til det, men det vet jeg bare :p hehe.Ofte hvis man også ser på klokken blir man akkurat som du sier, stresset, å nå kan jeg bare sove så og så lenge og herregud jeg må sove :p Magnesium er bra, husk bare å finne et bra tilskudd, da det er mye rart på markedet. Hvis du får det av legen for all del pass på at det er mag-cal ;) Men det skal strengt talt legen gjøre da, ellers begynner jeg å lure litt :p

Kan være å vurdere å kutte ut å sjekke ting ETTER du har lagt deg, og la senga bli det stedet du går for å SOVE og ikke alt mulig rart annet. Kjenner til det med barn, og den teite smukken gir seg etterhvert ;) Det er en slitsom tid som jeg ikke savner noe særlig :p

Ja, og ikke gå å legg deg sulten. Det tok det laaaaaaaaaaang tid før jeg skjønte ;)

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15269-denne-s%C3%B8vnen-da/#findComment-583887
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...