Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Smaken blir ikke helt det samme, men kaloriene er tilnærmet identiske. Kokosolje har hakket lavere smeltetemperatur enn smør også, men det er ikke så stor forskjell.

Til baking må du nesten prøve deg fram. Går sikkert glimrende å erstatte gram for gram i mange oppskrifter.

Så coconut oil vs smør, kalorimessig er ikke noe stor forskjell da.. ikke sunnere fett heller?

Kokosolje inneholder ca 50% MCT fettsyrer som ikke lagres som fett, men brukes som energi. Kokosolje har også vist seg å positiv effekt på kolesterolet. Melkefett har vist seg å ha positive effekter på proteinsyntesen og inneholder også CLA. Så begge deler kan være fint å ha i kostholdet.

Annonse

Kokosolje inneholder ca 50% MCT fettsyrer som ikke lagres som fett, men brukes som energi. Kokosolje har også vist seg å positiv effekt på kolesterolet. Melkefett har vist seg å ha positive effekter på proteinsyntesen og inneholder også CLA. Så begge deler kan være fint å ha i kostholdet.

Sorry, nå slo du på kverulanten i meg :p

1. MCT-fett kan lagres som fett, her er det energibalansen som bestemmer. MCT absorberes uten hjelp av galle, og fraktes rett til leveren, i motsetning til lengre fettsyrer som hovedsakelig fraktes via lymfen. MCT-fett gir lettere ketose enn vanlig fett, og er mer tilbøyelig til å brukes som energi (men da lagres det andre fettet i såfall).
  2. Definer "positiv effekt på kolesterolet". MCT-fett gir et forbedret forhold mellom total:LDL-kolesterol, men eksempelvis laurinsyre som det finnes mye av i kokosfett er den fettsyren som øker totalkolesterolet mest av alle fettsyrer. Her vet vi ikke nok til å komme med noen bombastiske konklusjoner.
  3. At melkefett har positive effekter på proteinsyntesen er en påstand det foreløpig svært dårlig dokumentasjon på, så selv om det finnes en studie som indikerer dette så er det ikke sikkert at det er slik det er.

Ellers så er jeg enig i at kokosolje er en fin ting, utifra det jeg vet og tror jeg vet, men grunnlaget for å konkludere er ganske svakt. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...