Gå til innhold

Hyperplasi


Nicolai Hildre

Anbefalte innlegg

At muskelfibre blir større, hypertrofi, er et anerkjent fenomen. Men hyperplasi, økning av antall celler/fibre, er fortsatt et fenomen i gråsonen og uten håndfaste bevis - da i muskelfibre og treningssammenheng. Vorter o.l. er jo grunnet hyperplasi.

Jeg synes dette er et utrolig interessant tema, for man har jo lært i alle år at det ikke oppstår flere fibre, men at de kun blir forstørret. Selv har jeg ikke funnet mye forskning av nyere dato om temaet, er det noen som har oversikt over noe? PubMed hadde ingen ting så vidt jeg kunne se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kjenner ikke til noen nye studier, så vi må nok holde oss til funn på vakler og kadaver:)

mye tyder vel på at hyperplasi forekommer, men så lenge vi må ta etiske hensyn i forskningen, får vil vel neppe noen «endelig» konklusjon med det første.

hvis noen har noen nye studier på lager, så ville det vært artig lesning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...