Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ut fra denne artikkelen har jeg prøvd meg på å lage ett treningsprogram jeg tror jeg ville trives med og respondere bra på. Understrek at jeg tror, da ingen er perfekte ;) Noter at dette er ikke det jeg gjør, men sånn det kanskje hadde sett ut om jeg laga mitt eget program ut fra mine forutsetninger. Dette er ikke akkurat min ekspertside heller ;)

Hvordan ville ditt treningsprogram sett ut når man tar i betraktning forutsetningene dine? (Muskelvekst, fettforbrenning, styrke hurtighet etc)

Velvets egenkomponerte program nedgang i fettprosent, oppgang i styrke og muskelvekst

Helkroppsprogram

Periodisering 1 uke i 1-5repsområdet, 1 uke i 6-10repsområdet

Dag 1:

Markløft 3-4 sett

Bulgarske utfall 2-3 sett

Skråbenk 3-4 sett

Pendalay row 3-4 sett

Rygghev 2 sett

Planken 3x1 minutt

Dag 2

Zercherbøy 3-4 sett

Hip trust 3-4 sett

Push ups 3-4 sett

Militærpress 3-4 sett

Rygghev 2-3 sett

Dag 3

Goblet squat 2-3 sett

Markløft fra rack 3-4 sett

Push ups 3-4 sett

Lat pull down 3-4 sett

Rygghev 2-3 sett

Og siden det er fredag/lørdag; Make the ass burn ass hell, med hip trust i tabatintervall!

Velvets 2-splitt under og overkropp 2 ganger pr uke

Periodisering 1 uke i 1-5repsområdet og 1 uke i 6-10repsområdet

Dag 1

Zercherbøy 2-3 sett

Strakmark 2-3 sett

Hip trust 3-4 sett

Step ups 2-3 sett

Kick backs 2-3 sett

Dag 2

Skråbenk 2-3 sett

Push ups 3-4 sett

Pendalay row 2-3 sett

Lat pulldown 2-3 sett

Planken 3x1 min

Dag 3

Markløft 3-4 sett

Bulgarske utfall 2-3 sett

Glute bridge 2-3 sett

Reverse hyper 2-3 sett

Planke 3x1 min eller mer

Dag 4

Militærpress 3-4 sett

Face pulls 2-3 sett

Push ups 3-4 sett

Roing i redcord 2-3 sett

Rygghev 3-4 sett

Legg merke til mangelen på biceps og tricepstrening. Jeg hater biceps og tricepstrening. Ergo psykologisk faktor som måtte fjernes for trivsel. Jeg burde trene det, men i min lille verden finner jeg faktisk nesten bestandig en eller annen unnskyldning for å la være å gjøre biceps og tricepstrening!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15108-lag-ditt-eget-treningsprogram/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg at den beste måten på å lage et treningsprogram som passer til deg selv er å finne et bra program på internett som passer dine mål. Deretter begynner du å bytte ut øvelser som ikke passer til deg ut med andre øvelser som treffer samme muskler. Modifiser programmet etter hvordan fremgangen din er, og hvilke øvelser du liker.

Du må jo selvsagt lage oppfølgeren! Hvordan ellers skal jeg få laget det ultimate programmet selv :D

Tror ikke jeg gidder, overlater det til en skikkelig PT. ;)

Personlig synes jeg at den beste måten på å lage et treningsprogram som passer til deg selv er å finne et bra program på internett som passer dine mål. Deretter begynner du å bytte ut øvelser som ikke passer til deg ut med andre øvelser som treffer samme muskler. Modifiser programmet etter hvordan fremgangen din er, og hvilke øvelser du liker.

Ja, for de aller fleste er det nok fornuftig å lete rundt etter et program som passer til målsetningene. Helt enig. Samtidig skal man være litt forsiktige med å fikle med eksisterende programmer hvis man ikke har så veldig mye kunnskap om styrketrening, ettersom man fort kan ende opp med å gjøre gale justeringer. Selv har jeg strengt tatt truffet bedre ved å lage program fra bunnen av enn å modifisere eksisterende program – sistnevnte failer jeg stort sett på. Men det har sannsynligvis med tankesettet mitt å gjøre, og det trenger ikke være slik for alle.

Mja, mja. Det ligger faktisk en del tankevirksomhet bak mange av programmene som er der ute, og at øvelsene er sånn og sånn er også av en grunn. Hvis du f.eks hadde gidda å lese myorepstråden på myrevolution.no er det gjentakende hvor mange som spør om de kan bytte ut det med det og legge til det, og ender til slutt opp med ett helt annet program. Man leser også at jo lengre ut i tråden jo mer fortvilt blir Fagerli, ettersom at det standardiserte myorepsprogrammet har en anelse mening bak seg, og en anelse logisk tankevirksomhet. Når folk surrer i hop alle øvelser de ønsker å ta eller tror de må, går det som regel galt.

Kan man bytte ut benkpress med skråbenk og manualer? Klart man kan, men det er ikke helt samme øvelsen.

Kan man kjøre kabelkryss istede for skråbenk? Klart man kan, men det er fremdeles ikke samme øvelsen.

Bytter man ut 50% av alt i ett standardisert opplegg er det ikke lengre det samme opplegget, og problemet med standardiserte opplegg er jo at de er laget for å treffe massene. Kan man ta ett program og bytte ut med lignende øvelser og få effekt? Helt klart, men det er ikke lengre det programmet, men en copycat. Det blir litt det samme som når vi sier at vi skal kjøre tabata frontbøy med vektstang. Tabata er EGENTLIG intervaller på sykkel, når man ikke gjør det på sykkel så er det ikke lengre tabata :p

Nuvel, hensikten var jo at folk kunne prøve seg på å sette opp ett program de tror de kunne likt + hatt effekt av, og det er jo ingen lov som sier at man ikke kan lage noe selv, uansett om det er crap eller ei :D

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...