Gå til innhold

Strekk i lysken- hva hjelper? (Tøying eller ro)


Månestråle

Anbefalte innlegg

Hei,

Drev med spensthopp opp på et sånn høyt bord, jeg er ganske lav selv- så når jeg da skulle gå ned så klarte jeg å trø litt skjevt/(hardt?) og kjente smerte på innsiden av låret. Det virker som jeg har strekt noe?

Spørsmålet er hvordan jeg bør "behandle" dette? Med ro? Tøying? (Kan søke på tøying på nett, aner ikke helt hvordan jeg tøyer best der). Kjennes ut som det er i en sen, men kan være en muskel for alt jeg vet :p

I tillegg er jeg øm i korsrygg etter dette stuntet… Er frisk, har trent en stund. Har treningsprogram satt opp av PT (har hatt et ankelbrudd i samme fot som jeg landet for hardt på i dag, mulig den lettere trør skjeivt ned). Programmet har fungert bra, jeg er blitt mer rett på begge sider- så regner meg selv som funksjonsfrisk i foten.

Skal begynne med foamrulling/egenmassasje- har lest artiklene her (og som mange andre: selvsagt etter skaden er skjedd :p PT har også vært "etter" meg og mast om tøying. Har lært nå… )

Takker for tips og råd :)

Ps: er ikke såååå ille vondt nå, men vil nødig det skal bli stivere når jeg blir kald. Kjennes ut som det kommer til å bli verre- for hvis jeg sitter i ro er det veldig vondt å komme i bevegelse igjen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Beklager sent svar, har ikke sett denne før nå. Det er litt sprikende meninger om man bør tøye i tidlig fase eller ei, men det ser ut som det er en god idé. Begynn med helt lette tøyninger innenfor smertegrensen. Hensikten med dette er å redusere muskelspasmer i skadestedet, hindre forkortning av muskulaturen i restitusjonsfasen og legge til rette for at arrvevet orienterer seg i strekkretningen. En variant av

er en grei tøyning om det er muskulaturen på innsiden som er affisert, kan prøve deg med ulike grader av rotasjon til du kjenner det tar på rett plass. Ettersom skaden heler seg bør du komme igang med et strukturert program for å styrke den skadde muskulaturen. Strekkskader har en stygg tendens til å slås opp igjen, så anbefaler deg å gjøre dette skikkelig. Fyr løs om det er mer du lurer på!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det ble mye verre utover kvelden, i går var det ganske ille- nesten så jeg var redd jeg hadde ødelagt noe skikkelig.

Har tøyd forsiktig, tatt flere varme dusjer- og smørt med en varmende/isende krem- er blitt bedre i dag :)

Har sett på diverse øvelser for korsrygg og lest om egenmassasje- så skal prøve det fremover. Så får jeg nok høre med PT om tips/råd, han har utdannelse innen både massasje og skadeforebygging eller noe sånt, så regner med det ordner seg da.

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Beklager sent svar, har ikke sett denne før nå. Det er litt sprikende meninger om man bør tøye i tidlig fase eller ei, men det ser ut som det er en god idé. Begynn med helt lette tøyninger innenfor smertegrensen. Hensikten med dette er å redusere muskelspasmer i skadestedet, hindre forkortning av muskulaturen i restitusjonsfasen og legge til rette for at arrvevet orienterer seg i strekkretningen. En variant av

er en grei tøyning om det er muskulaturen på innsiden som er affisert, kan prøve deg med ulike grader av rotasjon til du kjenner det tar på rett plass. Ettersom skaden heler seg bør du komme igang med et strukturert program for å styrke den skadde muskulaturen. Strekkskader har en stygg tendens til å slås opp igjen, så anbefaler deg å gjøre dette skikkelig. Fyr løs om det er mer du lurer på!

God kveld, jeg maser litt til jeg ;)

Lysken føles bedre, men nå har korsryggen blitt verre. Den ble øm samtidig med strekken i låret, men kan da vel ikke ha sammenheng?

Hvis jeg står så gjør det vondt hvis jeg presser hoften frem, og hvis jeg ligger på mage så gjør det vondt hvis jeg løfter rumpen opp fra gulvet. (Om du forstår… ) Det virker som det er noe galt med "svaien" i korsryggen, beste måten å forklare er en følelse av at det har blitt for dyp svai, men forsøk på å gjøre den mindre gjør vondt.

Vondten er ganske brå, kjenner ikke noe om jeg ikke beveger meg- men når jeg beveger så gjør det skjærende, brått vondt. Dunker litt etterpå.

Har ganske høy smerteterskel, så er litt skeptisk til den intense og brå smerten som kommer. Kan umulig være helt bra, men forstår ikke hva som har forårsaket det heller.

Klarer å gå helt fint, er kun ved hoftebevegelse frem/tilbake smerten kommer.

Noen idé om hva det kan være? Og hvem bør jeg kontakte? Lege, fysioterapaut, kiropraktor? Noe må jeg gjøre kjenner jeg :p Blir nesten litt bekymra for ryggen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan helt fint ha gitt ryggen din litt juling samtidig som du strakk lysken, du sa jo også at du ble øm i ryggen etterpå. Hofter og korsrygg påvirker hverandre veldig tett, så både akutte skader og belastningsskader i den ene vil nesten alltid påvirke den andre. Synes uansett det er en god ting å få sjekka det litt ut, så kan du finne ut av hva du kan gjøre og hva du absolutt ikke skal gjøre. Når det er flere ting på en gang er det oftest vanskelig å skille ting skikkelig på nett, så du bør nok oppsøke et ekte menneske. Jeg hadde stått over legen og gått direkte til fysio, MT, kiro eller naprapat. Akkurat hva du går til er nok ikke så viktig, mer at den du går til er dyktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Muskulær ubalanse mellom adduktor/abduktor blir ofte dratt fram som mulig medverkande årsaksfaktor.

Om det ikkje er forbigåande;

Lyskeproblematikk kan tidvis vere eit resultat av noko bakenforliggande problematikk knytt til sjølve hofteleddet med særleg nedsett bevegeligheit i ei eller fleire retningar - ofte opplevd av personar som kjenner smerter i lysk i bunnposisjon i knebøy.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...