Gå til innhold

Syk. Litt syk.


knaillis

Anbefalte innlegg

Høstforkjølelsen kom i år også, litt senere enn vanlig, men nå sitter jeg her med sår hals og snørr i alle retninger. Ettersom at jeg ikke føler meg direkte dårlig, bortsett fra ovenevnte symptomer, så fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på en økt i går. Det var nesten ingenting å hente på styrkefronten, kroppen var nesten helt "tom". Likevel klarte jeg å gjennomføre en økt der jeg fikk kjørt kroppen litt, dog med mye lettere vekter enn planlagt/vanlig.

Hva bør jeg (egentlig) gjøre nå når jeg ikke er helt on top? burde jeg holde meg i ro et par dager eller burde jeg bite tenna sammen og do that shit? Det er vel noe som heter at Med ondt skal ondt fordrives....?

Hva er den beste maten for en kropp som sliter litt? Har hørt om folk som spiser junk for å gi kroppen mer å jobbe på i kampen mot sykdommen, interessant!

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det sies at hvis forkjølelsen sitter i halsen og "opp" så kan du trene. Kjenner du smerter/slim o.l i brystet så bør du ikke trene..

Selv føler jeg meg ofte piggere etter litt trening - men ikke hvis jeg virkelig er syk. Prøv med litt lett aktivitet å se det ann? Er ikke verre enn å bare gi seg om det ikke kjennes bra ut.

Junk food gjør ikke noe bra for kroppen din - det er kun aktuelt dersom det er det "eneste" du klarer å få i deg pga matlyst/slapphet o.l.. det er bedre enn ingen energi. Men kroppen vil selvsagt ha mer nytte av næringsrik mat med vitaminer og mineraler! =)

D-vitamin og C-vitamin vil jeg tro at kan hjelpe litt på?? Eller er dette utdødde kjærringråd? :p

Kiwi, paprika, appelsin, FISK =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitamin vil ikke ha en akutt effekt, men kan være positivt på lengre sikt. C-vitamin er det mange delte meninger om, men tho_ols skrev en bra artikkel om akkurat det for en liten stund siden:

C-vitamin og immunsystemet | Frisk og Funksjonell

Det viktigste når du er syk er at du får i deg nok mat, så får du føle på formen om du er i stand til å trene eller ikke. De generelle rådene til O2-snapper over her er en grei pekepinn.

De basale energibehovene øker med 10% for hver grad feber du har, noe som underbygger viktigheten av å spise nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten ting jeg har hørt fra et eller annet sted, kroppen trenger energi til å bygge opp immunforsvaret og motvirke det eventuelle viruset eller bakteriene. Slik at hvis du trener hardt, kan det være mulig at restitusjonen ikke er like bra osv og samtidig bruke lenger tid på å bli frisk. Jeg vet ikke i hvilken grad dette kan forlenge sykdom/forhindre restitusjon (er sikkert forskjellig fra person til person), men det virker jo som om det er to ting som jobber mot hverandre, en liten ond sirkel..

(herregud så dårlig jeg er til å forklare, kunne ønske jeg hadde en referanse å vise til.. sorri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta C-vitaminsjokk? :p Har lært av min far å bare hive i meg masse C-vitamin når jeg er forkjølet.

Jeg trener som vanlig når jeg er forkjølet, minus løping. Varmer bare opp og tar styrketreningen og går hjem igjen. :p

C-vitaminsjokk føles ut som det fungerer på meg så lenge jeg tar det første dagen jeg kjenner symptomer. Tar gjerne 5-6 gram.. fordelt utover dagen for å unngå magetrøbbel :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke helt hva "sjokk" mengde er, men jeg pleier å spise to sånne bokser de selger i matvarebutikker. Ikke merket noe magetrøbbel da :D (Jeg syns de er SYKT gode!!)

IAmaBro: C-vitamin styrker immunforsvaret gjør det ikke?? Har ikke merket noe nevneverdig selv hvis jeg spiser det, men min far påstår veldig bastant at det løser alle problemer :p haha.

Ja det er digg!

Hver tablett har jo ofte 200mg så to bokser er hva definitivt noe jeg ville kalt for "sjokkmengde" hehe.

Det fungerer på meg, om det er placebo eller reellt driter jeg i rett og slett, fordi det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...