Friera Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Hei! Jeg driver med slanking. De første 12 kg gikk av rimelig okei. Men i de siste 2 mnd vekta stått bom stille. Frusterende. Trener 1 cardioøkt + 3 styrkeøkter i uka. (fullkroppsprogram med fokus på store muskelgrupper) Jeg spiser ca 1700-1800 kcal på treningsdagene. De dagene jeg ikke trener, burde jeg spise mindre? F.eks 1400 kcal? Om meg: 167cm Jente 71kg Og jeg får høre at man skal spise mye proteiner og mindre karbohydrater. Er mine makroer ok når de er fordelt ca: 120g protein 140g karbohydrater 60-70g fett? Og et siste spørsmål: På spisedagen min, hvor mange kcal kan jeg maks spise? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andy Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Du kan spise litt mer på treningsdager og litt mindre på hviledager. Prøv å få i deg litt mer karbohydrater på treningsdager (da spesielt etter trening), og mindre på hviledager. Makroene ser ganske greie ut. Du kan med fordel øke proteininntaket en smule ettersom du vil redusere fettprosenten. 140-150g bør være tilstrekkelig. Karbohydratene kan du som sagt øke litt på treningsdager og minimere litt på hviledager (140 er fint ugangspunkt for å trekke fra/legge til litt. Feks +- 20-30g). Hvorfor skal du ha spisedag? Rebecca Ellington 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-573157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr P Skrevet 21. november 2012 Del Skrevet 21. november 2012 Det ser rimelig greit ut dette her. Enig med Andy i at du nok ikke trenger spisedag. Makro ser ok ut. Du kan prøve å legge til en kardioøkt til i uka. Trenger ikke være så mye. En halvtimes økt etter styrketreninga kanskje? For å svare på spørsmålet. Hva legger du egentlig i spisedag? Utrykket hører mer hjemme i dietter med ekstremt underskudd. Men de fleste av oss koser oss litt ekstra i helgene, og jeg får typisk inn 3000 kcal ekstra i helga. Må derfor legge inn buffer mandag-fredag som kompenserer for det ekstra inntaket. Hvis jeg har vedlikehold på f.eks 2500 kcal, så gir det 17500 kcal i uka. Ettersom jeg spiser 8000 i helga, har jeg bare 9500 igjen på de siste 5 dagene, altså kan jeg spise 1900 kcal hver av de dagene. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-573202 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. november 2012 Del Skrevet 22. november 2012 Jeg opplevde det samme for en stund tilbake, og ble nesten opphengt i å veie meg. Fant ut at det ikke var noe liv (men for all del, folk er forskjellige - hold samme fokus om det funker for deg), så da gjorde jeg noen endringer. - Ikke vei deg for ofte. Du veit sånn ca om du har vært flink eller ei, og da bør ikke vekta være eneste måleredskap. - Drikk shitloads med vann. - Gjør aktiviteter som holder kroppen i gang og som du synes gøy i tillegg til treningsrutina di; topptur, bowling, volleyball, dans i stua/på byen, se hvor mange ganger du klarer å løpe opp og ned en trapp og ha konkurranse med deg selv eller naboen osvosvosv. Forresten synes jeg inntaket ditt ser noe lavt ut. Hvor mye har du tenkt å ta av deg før jul /mars/sommern? Jeg er 68kg / 170 høy. Jeg skal da ha ca 2300kcal per dag for opprettholdelse av vekt, men legger meg på ca 1800 per dag for vektnedgang på ca 0,5 kg. På treningsdager spiser jeg 2000-2400 alt ettersom hva jeg har trent:) Jeg er ikke fornøyd med vekta, men jeg driter i den og fokuserer på fettprosent isteden. Da slipper jeg den trasige veiinga! Har ingen såkalte "spisedager" - hvertfall ikke planlagt. Går jo på en skikkelig (fylle-)smell med jevne mellomrom, men da trener jeg litt ekstra dagen derpå og strammer meg opp igjen kjapt! Jeg heier på deg av hele mitt hjerte, vektnedgang er frustrerende når det ikke er noen nedgang å spore. Ikke gi opp:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-573570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friera Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Beklager sent svar. Var borte absolutt hele går. Og tusen takk for herlig svar av fantastiske fitnessbloggjengen! Det jeg syns er vanskelig vht proteininntak i forhold til karbs er at jeg sliter veeeldig i å få i meg mer kcalorier om mye av skildene kommer fra proteiner. Men om jeg kan spise mer karbohydrater på treningsdagene så kan jeg definivt trøkke i meg 200 kcal mer. Pluss minus. Spisedager har jeg kun for mitt psykologiske "wellbeing". De lander gjerne på venninnekvelder/fyll osv fordi jeg er en av de som ikke klarer å ikke spise noe som helst usunt - ever. Om du skjønner. Innført "ingen spisedag" før, og går gjerne på en sinnsyk smell med jevne mellomrom (da snakker vi en hel vinflaske, øl, pizza, burger, masse sjokolade osv. ) Men på en spisedag prøver jeg å begrense det til f.eks en liten sjokolade og kanskje en burger? Og ellers spiser sunt. Didi: Jeg gikk til kroppsanalyse, hvor hvileforbrenningen var på 1500 kcal (hvor mye jeg forbrenner om jeg sitter på rumpa en hel dag), noe som er relativt lavt. Jeg merker jeg har litt vrangsforestillinger om å øke mye over dette. Men 17-1800 er for lite på treningsdagen? Har jeg sendt kroppen i en "sultefase" hvor den tvilholder på fettet? Jeg måler meg rundt midjen en gang i uka for å få en annen peilepinna på hvordan vektnedgangen går. (som forøvrig har gått fra 93cm til 76cm. Stolt! Jeg er "eplefasong". Magefett fra helvete. Lite flatterende.) Men som sagt, ved unntak av et par cm ned rundt midja, så står vekta bom stille. Treninga går så det suser da, og begynner å bli definert på overkroppen. (ikke magen da, selvfølgelig. Siden det ligger under et berg av isolasjon aka flesk). Målet er i utgangspunktet 65kg. Men går mer på utsende enn selve vekta. Der jeg bra ut på 68kg er det ok. (noe som er tvilsomt). Mr. P: Jeg har begynt med 10min intervall etter styrkeøktene tre ganger i uka. Er det ok kompenasjon for 30min? Rebecca Ellington 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-575587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andy Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Å unne seg litt godt i helgene er det ikke noe galt i, men ville heller ikke kalt det for en spisedag. Mer et frimåltid/fridag. Så lenge dette ikke ender opp i enorme spiseorgier og at du sulter deg gjennom uka med alt for lite mat pga dårlig samvittighet eller kompensasjon for at du spiste alt for mye, så er det helt greit. Det er ikke mellom lørdag og søndag du blir feit, men mellom søndag og lørdag. Spist sunt og fornuftig gjennom hele uka, og ha gjerne ett frimåltid/fridag etc i helga uten å overdrive voldsomt. Setter dette en stopper for fremgangen, så får du heller kutte litt jevnt over hele uka eller kutte ned på friheten i helga. Enkelt og greit. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-575604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Du kan jo prøve å legge litt om for en uke eller to? Spis 1750 kcal på hviledager og noe mer de dagene du trener (feks en proteinshake?). Hvordan er energinivået ditt? Hadde jeg spist like lite som deg, så hadde jeg følt meg uopplagt.. Forresten så skal du ikke bagatellisere "et par cm rundt midja". DET ER FREMGANG! Man blir litt bortskjemt når man tar av seg 12kg. Gram og kilo er så enkelt å dokumentere. Men det er disse centimeterne som andre legger merke til Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-576019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 23. november 2012 Del Skrevet 23. november 2012 Det betyr ingenting utover personlige preferanser. http://www.youtube.com/watch?v=bVenFIUL4P0 Zeph 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-576398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friera Skrevet 23. november 2012 Forfatter Del Skrevet 23. november 2012 Du kan jo prøve å legge litt om for en uke eller to? Spis 1750 kcal på hviledager og noe mer de dagene du trener (feks en proteinshake?). Hvordan er energinivået ditt? Hadde jeg spist like lite som deg, så hadde jeg følt meg uopplagt.. Forresten så skal du ikke bagatellisere "et par cm rundt midja". DET ER FREMGANG! Man blir litt bortskjemt når man tar av seg 12kg. Gram og kilo er så enkelt å dokumentere. Men det er disse centimeterne som andre legger merke til Jeg kan jo alltids prøve å spise litt mer ja. Føler egentlig at jeg er god og mett sånn som jeg spiser nå, samtidig som jeg føler jeg har masse energi. De første 10kg jeg tok av lå jeg på 1500 kcal hver dag, og hadde for det meste cardio. Da det viste seg at fettprosenten lå stille, la jeg om helt. :)Og det har gitt bedre resultater. Puhah at jeg "oppdaget" styrketrening. Andy: Helt enig der! Er jo kanskje mest sosiale samkomst hvor ting står på bordet at jeg mister kontroll på mengdene jeg spiser. Hadde det vært meg alene i verden, ville jo ikke slanking vært noe vanskelig Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-576469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Det betyr ingenting utover personlige preferanser. Interessant video, men gjelder dette like mye for en som ligger i underskudd også? Feks: Hvis jeg går Besseggen, så trenger jeg å få i meg noe utover 1700kcal for å være i vater resten av dagen. Samtidig (snakker for min egen del nå) vet jeg at det er veldig årreit med en unnskyldning til å spise 2-300 kcal mer som "belønning". Kan se at behovet ikke nødvendigvis alltid er der:) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-577276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lame Nordstrom Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Interessant video, men gjelder dette like mye for en som ligger i underskudd også? Feks: Hvis jeg går Besseggen, så trenger jeg å få i meg noe utover 1700kcal for å være i vater resten av dagen. Samtidig (snakker for min egen del nå) vet jeg at det er veldig årreit med en unnskyldning til å spise 2-300 kcal mer som "belønning". Kan se at behovet ikke nødvendigvis alltid er der:) Hvis du skal gjøre såpass energikrevende aktiviteter så vil du helt sikkert prestere bedre med flere kalorier, så det går under "personlige preferanser". Poenget med videoen er at det er meningsløst med calorie cycling protokoller hvor man spiser 3300 og 2400 kalorier annenhver dag for å prøve å outsmarte kropp og hormoner slik at man bygger mer muskler, det eneste man klarer å forvirre er seg selv. Så lenge man holder det innenfor hva som er normalt så trenger man ikke å tenke på annet enn at man skal ha passelig kalori- og proteinmengde i gjennomsnitt per dag. inb4 "Hva om jeg bare spiser mat annenhver uke?" Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-577296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 inb4 "Hva om jeg bare spiser mat annenhver uke?" Vurderer å droppe å spise 4 dager. For så å spise hele verden og reise på fylla to dager, og deretter spise hele verden i junkfood dagen derpå. Repeat. Jeg spiser ca 1700-1800 kcal på treningsdagene. De dagene jeg ikke trener, burde jeg spise mindre? F.eks 1400 kcal? [...] Og et siste spørsmål: På spisedagen min, hvor mange kcal kan jeg maks spise? Du ligger ca 5000 kcal i underskudd hver uke om du spiser 1700 på treningsdager og 1400 ellers.. Hvis du har det du kaller "spisedag" på fredag og lørdag, så spiser du nok inn mye av det du har høvla vekk tidligere i uka. 12 øl= dagsinntak av kcal for din del. Hvis det funker for deg å spise 1400kcal, så synes jeg du skal fortsette med det. Så lenge man ikke er sulten, er opplagt og har energi til daglige gjøremål og trening, så har vel kroppen fått det den trenger? Før du endrer kcalinntaket som jeg foreslo først, så bør du kanskje prøve å kutte ut disse spisedagene og se om det gjør utslag. Kanskje jeg joiner deg isåfall, hadde vært gøy å se hvordan resultatet hadde vært etter 2-3 måneder uten fyll og fanteri Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-577350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Friera Skrevet 24. november 2012 Forfatter Del Skrevet 24. november 2012 Hvis det funker for deg å spise 1400kcal, så synes jeg du skal fortsette med det. Så lenge man ikke er sulten, er opplagt og har energi til daglige gjøremål og trening, så har vel kroppen fått det den trenger? Før du endrer kcalinntaket som jeg foreslo først, så bør du kanskje prøve å kutte ut disse spisedagene og se om det gjør utslag. Kanskje jeg joiner deg isåfall, hadde vært gøy å se hvordan resultatet hadde vært etter 2-3 måneder uten fyll og fanteri Syns jo 1400 er litt lite selv, hehe. Men siden jeg er så "flink", og ingenting skjer, så tenker jeg automatisk at jeg spiser for mye. Men skal uansett øke inntaket litt som du sa tidigere nå et par ukers tid, og se hva som skjer. Hehe, fyll er jo ikke verdens undergang da. I hvertfall ikke for meg. En vinflaske er nok (og ikke allverdens kcalorier), dropp alt annet dritt så kan jo det pent passe inn i daglige kcaloriinntak. (noen ganger tar det jo helt av, da. Heldigvis er jeg en av de "uvanlige" studentene som ikke er spesielt glad i fylla). Skal prøve å kutte ut spisedagen! Men det er vanskelig mot den tiden som nærmer seg (julebord, eksamenfest osv). Mulig jeg kanskje skal "akseptere" at målet ikke er nådd før jul og heller kjøre full guffe ved nyttår? Vet ikke... Haha, vi kan lett kjøre 2-3 mnd uten fyll og fanteri. Skal prøve for alt det er verdt å gå ned til 69,x til 14 des, og så tar en 2 ukers "holde vekta uke". (*kremtJulkremt*) Så tenker jeg fra 1.januar - 20 mars så må jeg være i mål fordi da skal jeg til Tokyo. Japanere er jo tinywiny, så vært kjekt å fått bort all..."ekstra baggasje". Heheheh. Burde komme i en XL der borte da Skal på fest nå. Uten å drikke. (jeg har jobb 05.00 i morra). Så blir en personlig utfordring og se om jeg klarer å la vær å spise snacks! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15019-spise-mindre-p%C3%A5-treningsdager/#findComment-577393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.