Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg elsker tomater, men noen ganger syns jeg tomatene plutselig blir ekstremt mye bedre enn vanlig, andre ganger på året syns jeg det er dårlig kvalitet. Hvorfor skjer det? Og har noen merket at så og si alltid når frukt er på salg, smaker de også utrolig mye bedre enn ellers?

I fra min egen erfaring gjelder dette klementiner, bananer, epler (ikke bare norske), appelsiner, tomater. jeg har ikke smakt klementiner enda, men fra tidligere år vet jeg av erfaring at de smaker bedre nærmere juletider.

Er det egentlig slik at tomater i noen deler av året smaker bedre enn andre, eller kommer det bare an på hvor tomaten kjøpes fra? Fins det noen sider jeg kan besøke som viser en oversikt over hvilke frukt som er bra, og til hvilken tid på året de er best?

Fortsetter under...

Jeg elsker tomater, men noen ganger syns jeg tomatene plutselig blir ekstremt mye bedre enn vanlig, andre ganger på året syns jeg det er dårlig kvalitet. Hvorfor skjer det? Og har noen merket at så og si alltid når frukt er på salg, smaker de også utrolig mye bedre enn ellers?

I fra min egen erfaring gjelder dette klementiner, bananer, epler (ikke bare norske), appelsiner, tomater. jeg har ikke smakt klementiner enda, men fra tidligere år vet jeg av erfaring at de smaker bedre nærmere juletider.

Er det egentlig slik at tomater i noen deler av året smaker bedre enn andre, eller kommer det bare an på hvor tomaten kjøpes fra? Fins det noen sider jeg kan besøke som viser en oversikt over hvilke frukt som er bra, og til hvilken tid på året de er best?

Jeg vil tro dette har noe med sesongen å gjøre, og det vil også ha noe å si hvor butikkene importerer råvarene sine fra. Sesongen vil jo variere fra land til land og kvaliteten vil variere deretter (samme som med fisk og andre slike råvarer). Noen butikker kjøper sikkert varene fra samme land året rundt og da vil også kvaliteten variere. Klementinene skuffer meg hvert eneste år. Jeg syns også de smaker MYE bedre rundt juletider og i januar...

Jeg fant forresten denne spennende linken som viser når norske produkter er i høysesong!

Her har vekstbetingelser og sesong mye å si. Veldig mye av frukten og grønnsakene vi i dag har tilgang på,er grodd i drivhus noen land unna, eller på andre siden av jorden. Det koster en del å transportere alle godsakene, og da vil naturligvis produsentene gjøre sitt for å få ned mengden tomater eller bananer som ødelegges under shipping.

Tomater spesiellt,er sårbare for prematur mos/skvis. Derfor plukkes de som regel når de når full størrelse(men fremdeles ikke helt røde nok til at du eller jeg hadde sett to ganger på de i disken) og knallharde(innenfor industrien kalles dette stadiet "Bulletproof"), så gasses de med etylengass når de kommer frem til dit de skal selges. Det tar hånd om fargen og modningen*. Merk at ingenting av det jeg har skrevet hittils har sagt noe som helst om smaken. Mon tro hvorfor?

I Norge er vi glade i å skryte over at siden vi er så langt til nord og sommeren her er så treg ,får ting så ekstra lang og god voksetid og at man får masse smak av den grunn. Det ser ut til å være en liten kjerne av sannhet i det.

Når tomaten smaker best har nå helt med hvilket land den kommer fra, og hvordan klimaet er i det landet når grønnsaken/fruktene/bærene blir plukket. Gjetter meg til at grunnen til at sitrusfrukter smaker så mye bedre om vintern,er fordi da er det appelsin/sitron/lime/yuzu-sesong i... hvor enn de kommer fra.

Sprøytemidler har mer med å forhindre skadedyr/sykdommer, en annen måte å prøve å få mest mulig penger/produkt ut av hver avling, tror ikke den har så mye å si for smakens skyld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...