Gå til innhold

Overtrente skuldre og lite kontakt med øvre bryst på en side.


Maggen

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en skade på ene skuldra under benkpress for et år siden, og fysioterapeuten jeg var hos mente det var en betennelse. Det har tatt ganske mange mnd før jeg har kunnet trene overkropp, og jeg kjenner det fortsatt. Det forekom smerter ved press- og trekkøvelser, alt fra militærpress til foroverbøyd roing og knebøy. I tillegg har jeg ikke klart å fått særlig kontakt med øvre del av høyre brystmuskel. Dette pga innoverroterte skuldre etter for lite tøying fra min tid med håndball. Har forsøkt tøying etter råd fra naprapat og kiropraktor, men det har ikke gitt noe merkbar virkning.

Kan disse to problemene(skulder og bryst) ha en sammenheng? Hva skal/kan/bør jeg gjøre med problemet? Hvem kan jeg gå til, som faktisk kan reparere skaden? Vet jeg må jobbe selv også, men tips og knekk og strekk fra terapeutene jeg har vært hos har ikke gitt ønsket effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til en annen kiropraktor, eller flere kiropraktorer! Kiropraktorer er geniale, men De fleste er spesialister på sitt felt og dermed kan løsningen din være enkel. Bytt kiropraktor. Det hjalp for meg. Jeg kunne ikke trene noenting i nesten 2 år, pga smerter i brystryggen. Gikk til kiropraktor i flere mnd uten virkning (spesialfelt, nåler). Prøvde deretter en anne kiropraktor som CT scannet meg, la meg ned på en benk, gav meg et salig knekk mellom skulderbladene og så var eg frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt noen bilder da?

Hva slags betennelse?

Bilder av forskjellen på høyre og venstre bryst?

Jeg vet ikke hvilken type betennelse det var. Var ikke klar over at det fantes flere typer.

Gå til en annen kiropraktor, eller flere kiropraktorer! Kiropraktorer er geniale, men De fleste er spesialister på sitt felt og dermed kan løsningen din være enkel. Bytt kiropraktor. Det hjalp for meg. Jeg kunne ikke trene noenting i nesten 2 år, pga smerter i brystryggen. Gikk til kiropraktor i flere mnd uten virkning (spesialfelt, nåler). Prøvde deretter en anne kiropraktor som CT scannet meg, la meg ned på en benk, gav meg et salig knekk mellom skulderbladene og så var eg frisk!

Vet du hva som forårsaket smertene i brystveggen? Kiropraktorer kan vel skjelett og ledd, mens fysioterapeuter kan muskler og sener m.m? Jeg har ikke fått noe godt svar på hva som er galt, så jeg vet ikke hvilken type terapeut som er riktig for meg. Var det i Oslo du var hos kiropraktoren som CT-scannet deg?

Uansett - takk for respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bilde mente jeg ct/røntgen av den vonde siden....kanskje kragebeinet eller ravnebeinet er slått....kanskje det er en av musklene som går fra bryst til arm som er betent eller no annet....eller så er benhinnebetennelse og slimposebetennelse å få innimellom, jeg har selv hatt prob med slimposebetennlse(bursa) 3 ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av forskjellen på høyre og venstre bryst?

Jeg vet ikke hvilken type betennelse det var. Var ikke klar over at det fantes flere typer.

Vet du hva som forårsaket smertene i brystveggen? Kiropraktorer kan vel skjelett og ledd, mens fysioterapeuter kan muskler og sener m.m? Jeg har ikke fått noe godt svar på hva som er galt, så jeg vet ikke hvilken type terapeut som er riktig for meg. Var det i Oslo du var hos kiropraktoren som CT-scannet deg?

Uansett - takk for respons!

Tja..det høres merkelig ut om jeg skal beskrive det:) Men på hver ryggvirvel går det noen "tapper" ut på hver side. Den ene av disse tappene hadde mest sansynlig fått seg en trøkk i forbindelse med knebøy. Kiropraktoren bare dyttet den på plass igjen. De første kiropraktore brukte nåler og arbeidet med musklene, noe som da ikke hjelpte. Slike ting kan være vanskelig fordi symptomene/smertene føles i musklene, men det underliggende problemet kan være i skjelettet! Jeg var først til en kiropraktor i sogndal(sogn og fjordene) før jeg gikk til en på Voss (hordaland). Tror ikke det er noe problem for deg å finne gode kiropraktorer i Oslo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja..det høres merkelig ut om jeg skal beskrive det:) Men på hver ryggvirvel går det noen "tapper" ut på hver side. Den ene av disse tappene hadde mest sansynlig fått seg en trøkk i forbindelse med knebøy. Kiropraktoren bare dyttet den på plass igjen. De første kiropraktore brukte nåler og arbeidet med musklene, noe som da ikke hjelpte. Slike ting kan være vanskelig fordi symptomene/smertene føles i musklene, men det underliggende problemet kan være i skjelettet! Jeg var først til en kiropraktor i sogndal(sogn og fjordene) før jeg gikk til en på Voss (hordaland). Tror ikke det er noe problem for deg å finne gode kiropraktorer i Oslo..

Ja, det blir lang vei hvis jeg skal bruke de samme. Har fått noen tips av folk med erfaring her i Oslo nå, så jeg satser på at jeg får fiksa det snart. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bilde mente jeg ct/røntgen av den vonde siden....kanskje kragebeinet eller ravnebeinet er slått....kanskje det er en av musklene som går fra bryst til arm som er betent eller no annet....eller så er benhinnebetennelse og slimposebetennelse å få innimellom, jeg har selv hatt prob med slimposebetennlse(bursa) 3 ganger

Det høres ut som at du kan være inne på noe. Tror jeg går for en scan, så håper jeg det er så enkelt som Sportacus ovenfor opplevde det var. Hadde vært fint å vite hva som var galt om ikke annet. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde under benkpressen? Var det noe du gjorde som ga smerter umiddelbart, eller kom smertene i etterkant. Hvor gjør det vondt? Kan potensielt være flere ting inne i bildet. Men har du hatt problemer der i over ett år og ikke hatt ønskelig effekt av behandling, kan det være en idè å få tatt en MR-scanning. Og samtidig en ny vurdering av en annen terapeut (2. opinion). AC-leddet kan bl.a. ha fått seg en skade?

Det sviktet på venstre skulder, og de ga umiddelbart smerter. Det er litt vanskelig å lokalisere smerten, men tror det er det beinet som er ytterst på skuldra(kragebeinet?). Har alle terapeuter tilgang til scan, eller er det noe man må gjøre på sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få har diagnostisk ultralyd, men stort sett må man til røntgeninstitutt eller sykehus for å få billeddiagnostikk.

Får sjekke ut mulighetene da. Det er kanskje ventetid og sånt der? Å vente noen mnd til skal jeg klare, så lenge jeg kan trene tungt igjen en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betaler du alt selv koster det ca. 2500,- for MR, mot en egenandel på 218,- ellers. Ventetid kan variere, det lønner seg å ringe rundt til de ulike røntgeninstituttene å høre. En henvisning kan brukes hos alle de ulike aktørene.

Det ble litt dyrt , ja. Får gjøre det via legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at det er få som er skada for tiden :)

Hehe. det er ALDRI få som er skada. Hadde en pasient her om dagen som falt og slo bakhodet, fikk time til CT i mars...

Om du er fleksibel lønner det seg å ringe rundt og si at du kan komme på kort varsel om de får en avbestilling, da er det ofte muligheter til å slippe til litt tidligere. Men påberegn ventetid på 3-4 mnd om du ikke er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. det er ALDRI få som er skada. Hadde en pasient her om dagen som falt og slo bakhodet, fikk time til CT i mars...

Om du er fleksibel lønner det seg å ringe rundt og si at du kan komme på kort varsel om de får en avbestilling, da er det ofte muligheter til å slippe til litt tidligere. Men påberegn ventetid på 3-4 mnd om du ikke er heldig.

Du er lege? Gir du meg tips til steder, så jeg slipper å lete? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...