Gå til innhold

Mobilitet i armer/skuldre for å holde stangen på plass under frontbøy


Eyila

Anbefalte innlegg

Selv om jeg tøyer og bøyer og kjører på med lette vekter så synes jeg fremdeles at knebøy er ubehagelig i rygg/hofter hvis jeg skal gå dypt nok - jeg tipper liksom alt for langt frem med ryggen. Har lest flere steder at frontbøy kan være et bra alternativ da.

Men, jeg har ikke sjans til å holde stangen på plass med armene sånn som dette:

Games2011_WomenE6_ElyseUmeda_FrontSquat-1-672x403.jpg

Jeg får vondt både i armer, albuer, og skuldre når jeg prøver :p Så her har jeg en jobb å gjøre i forhold til mobilitet!

Noen som har tips til øvelser jeg kan gjøre for å forbedre mobiliteten i dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tøyet noe på underarmene? Sett deg ned på knærne, og legg håndflaten på gulvet med fingrene pekende mot deg og tøy på den måten.

Er du veldig stiv i ankler og hofter vil du kanskje og ha problem med å holde stanga når du går dypt, hvis du tipper fremover.

Du skal heller ikke bruke mye krefter på å holde stanga. Hvis du ser på bildet du postet så bruker hun bare 3 fingrer til å holde stanga. Selv bruker jeg to. Det hjelper hvis du ikke er veldig fleksibel i håndleddet. Du bruker bare hendene til å holde stanga i ro, du skal ikke holde den fast. Hvis du står oppreist som på bildet, så skal du kunne slippe stanga og strekke ut armene, og stanga skal kunne ligge oppå skuldrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint bruke et kryss grep også. Ta tak i stangen med hendene og kjør brystet under stangen med brystet høyt opp og albuene oppover. Det er ikke alle som bør kjøre med olympisk teknikk pga problemer med håndledd, sports situasjon eller for mye muskelmasse.

Søk på front squat cross grip og se bilder.

Du kan også feste drareimer og holde i disse for å klare å holde et tilnærmet olympisk grep.

Søk på front squat straps og se bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei dere! Jeg har ikke problemer med håndledd eller noe slikt, men syntes det gjør VANVITTIG vondt å ha stangen liggende. Stangen blir liggende på kragebenet og/eller helt inntil halsen som gjør det å puste helt umulig. Jeg prøver å justere albuene rett frem, men dette går ikke heller. Hele grepet virker bare innmarri ubehagelig og unaturlig for min del. Noe jeg gjør galt? Jeg har prøvd med kryssgrep, og dette går greit, men sliter med grepet når jeg øker på vektene.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...for mye muskelmasse.

b216.jpg

Hvor mye muskelmasse må man ha før det er for mye til cleangrep? :p

Det tok meg ca 1 mnd å venne meg til cleangrepet, men det er ganske overlegent når man først har det inne. Eksternrotasjonen i skulderen (i motsetning til internrotasjonen i kryssgrepet) gjør en stor forskjell når det kommer til ekstensjon i brystryggen og holdning gjennom løftet.

Jeg tror det beste alternativet hvis man absolutt ikke vil kjøre cleangrep er å bruke reimer.

image005.jpeg

Men jeg tror 99,5% kan kjøre cleangrip enkelt etter litt jobbing.

Olga: Sjekk fra ca. 20 sekunder ut her:

Håper det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...