Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er da en gutt på 20år, 170cm og 60kg med en skeiv rygg (skoliose på 30 grader, om det er forståelig for noen her). Så har jeg da startet med "Gunnars bastard-variant av starting strengt" som det så fint heter i denne artikkelen: 3 treningstips + 4 svært effektive treningsprogram - Fitnessbloggen

Det som da er problemet er at jeg ikke kan ta markløft eller pendlay roing pga. ryggen min. Kjører i tillegg frontbøy isteden for knebøy. Og lurte da på om noen her viste om noen andre øvelser/varianter av markløft/pendlay roing som ikke har like stor risiko på korsryggen? :joyful:

Har drevet med rygghev, men det vil jo ikke trene kroppen i nærheten så bra som markløft ville gjort. Skal ikke mye til for at jeg merker smerter i ryggen, feks om jeg slurver med teknikken i frontbøy. :dry:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14679-starting-strength-markl%C3%B8ft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lamar Gant hadde ganske kraftig skoliose i ryggen.

Han er en av tidenes beste styrkeløftere. Han veide 55 kg og løftet 280 kg i markløft.

Det er ingen garanti for at du kan gjøre det samme. Men det illustrerer at du kanskje også kan trene markløft.

Hei, jeg er da en gutt på 20år, 170cm og 60kg med en skeiv rygg (skoliose på 30 grader, om det er forståelig for noen her). Så har jeg da startet med "Gunnars bastard-variant av starting strengt" som det så fint heter i denne artikkelen: 3 treningstips + 4 svært effektive treningsprogram - Fitnessbloggen

Det som da er problemet er at jeg ikke kan ta markløft eller pendlay roing pga. ryggen min. Kjører i tillegg frontbøy isteden for knebøy. Og lurte da på om noen her viste om noen andre øvelser/varianter av markløft/pendlay roing som ikke har like stor risiko på korsryggen? :joyful:

Trap bar deadlift.

Annonse

Så lenge teknikken er som den skal vil det i de fleste tilfeller gå fint. Har selv hatt mange kunder med scoliose og har det også selv.

Når det er sagt er det som nevnt i tråden mindre belastende med sumo-markløft og frontbøy, så det kan være smarte alternativer. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...