Gå til innhold

Cøliaki og laktoseintoleranse


Anuket

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hva dere med cøliaki og laktoseintoleranse spiser før og etter trening? Jeg har fått tips om sjokolademelk, men jeg har til nå ikke fått tak i soyasjokolademelk eller en laktosefri versjon her jeg bor.

Jeg er ganske fersk med treningsopplegget nå, og trener på egenhånd, men trenger litt råd om kosthold :)

(Det kan godt være det finnes en tråd om det før, i så fall beklager jeg :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg har prøvd banan inni mellom, jeg unngår å spise det for ofte siden jeg reagerer litt merkelig på det (jeg blir svimmel og veldig kvalm). Jeg er litt usikker på hva det er, men av en annen så fikk jeg høre at siden jeg har hatt underskudd av kalsium (fått bekreftet det av lege) så kan det være jeg får litt "sjokk" når jeg spiser banan.. Aner ikke om det ligger noe i det, men skal spørre legen min neste gang jeg er der :)

Har for det meste spist eple etter trening, men er litt smålei nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny, Ica og Kiwi pleier å ha Alpro Soya sjokomelk. Den er god på smak, men personlig blir jeg slimete i halsen av ugjæra soyaprodukter, vet ikke om noen opplever det samme? :sick:

Jeg har cøliaki og har fått positivt svar på melkeproteinintoleranse tidligere, men tåler rene myseproteinpulver godt. Det bør heller ikke være laktose i dem. Det allerbeste er såklart et produkt laget av økologisk melk: Jarrow Formulas, Organic Whey Protein Powder, French Vanilla Flavor, 1 lb (454 g) - iHerb.com

Lag deg en smoothie med frosne bær eller ha i litt kakaopulver, så har du en knall etter-trenings-drink (y)

P.S.: Holder jeg meg helt glutenfri tåler jeg faktisk også kasein, kan det være en lignende sammenheng for laktose og gluten, mon tro..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meny, Ica og Kiwi pleier å ha Alpro Soya sjokomelk. Den er god på smak, men personlig blir jeg slimete i halsen av ugjæra soyaprodukter, vet ikke om noen opplever det samme? :sick:

Jeg har cøliaki og har fått positivt svar på melkeproteinintoleranse tidligere, men tåler rene myseproteinpulver godt. Det bør heller ikke være laktose i dem. Det allerbeste er såklart et produkt laget av økologisk melk: Jarrow Formulas, Organic Whey Protein Powder, French Vanilla Flavor, 1 lb (454 g) - iHerb.com

Lag deg en smoothie med frosne bær eller ha i litt kakaopulver, så har du en knall etter-trenings-drink (y)

P.S.: Holder jeg meg helt glutenfri tåler jeg faktisk også kasein, kan det være en lignende sammenheng for laktose og gluten, mon tro..?

Da jeg var på mitt dårligste, tålte jeg verken laktose eller gluten.

Etter å ha kuttet ut begge deler noen måneder, så kunne jeg innta laktose igjen.

Men gluten blir jeg styggdårlig av, så det holder jeg meg langt unna.

Mulig det er en sammenheng, det var det hvertfall hos meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at det er lignende forhold mellom gluten og laktose. Men jeg tåler ikke melkeprodukter ennå og jeg har holdt meg laktosefri i et par år nå. ;)

Gluten er ikke et alternativ for meg med cøliaki, jeg får som regel ettervirkninger i et par uker hvis jeg har vært uheldig og blitt "forurenset".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Banan er jo bra etter trening :) Det finnes også proteinpulvere uten myse!

Hva har myse med denne tråden å gjøre? Trådstarter er laktoseintolerant, det er ikke snakk om melkeallergi.

Jeg har cøliaki og har fått positivt svar på melkeproteinintoleranse tidligere, men tåler rene myseproteinpulver godt.

Fordi det er laktosen du reagerer på, ikke proteinet.

Det allerbeste er såklart et produkt laget av økologisk melk

Økologisk melk har like mye laktose om ikke-økologisk melk, det er ingen grunn overhodet til at en laktoseintolerant skal tåle dette bedre.

P.S.: Holder jeg meg helt glutenfri tåler jeg faktisk også kasein, kan det være en lignende sammenheng for laktose og gluten, mon tro..?

Folk med cøliaki kan ofte ha en sekundær laktoseintoleranse eller melkeproteinintoleranse (ikke allergi) på grunn av påvirkningen på tarmveggene. Ved å spise glutenfritt vil man etterhvert tåle melk dersom dette er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysen kom vel inn i tråden som forslag til noe å innta etter trening.. det kan godt være laktosen jeg har reagert på, selv om testen fra NeuroZym mente det var kasein. Men ettersom de holder til på Snåsa er det jo grunn til å være skeptisk!

Jeg sa heller ikke at det var mindre laktose i økologisk melk, bare at det er bedre :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...