Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Scapula alata - englevinge - winged scapula.

De sier kjært barn har mange navn... det har visst de ikke fullt så kjære også.

Siden 13 års alderen har jeg slitt med dette fenomenet. Oppdaget det på en eksamen i klassisk ballett og har siden det vært på utredning hos legen, på nevrologisk, kiroprator, akupunktør, fysio, naprapat og alle andre som kunne tenkes å mene noe om det.

for et år siden falt jeg ned en trapp og fikk et brudd i C5 i nakken. ikke noe voldsomt alvorlig, men 2 måneder med nakkekrager og kjipe greier. dette har komplisert skulderen min noe og gjort det vondt. sliter nå litt med armen og nakken. pectoralis major er temmelig kort og drar skulderen fremover og jeg mangler muskler på baksiden som kan dra skulderen inntil. jobber kontinuerlig med tøying og øvelser.

Trener crossfit og mye styrke, ønsker å få problemet bort da det kommer i veien for mye av det jeg er glad i.

Nervene er ikke skadet og nakken er nå helt fin igjen. Noen som har tips, triks, råd, øvelser eller noe av noe slag? noen som har vært borti lignende og blitt god som ny?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14622-scapula-alata-englevinge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg inn et tonn med ro øvelser:

Stående roing med strikk, manualer, stang med curl grep, sittende roing med forskjellige grep og lignende VIL bygge bra med styrke og muskelmasse på baksiden din og dra deg bakover. Vil ikke anbefale for mye horisontale øvelser som chins o.l da de kan være med å dra skudleren din fremover pga stramme lats og pec minor.

Legg inn noen spesifikke scapula øvelser som disse:

Denne kan du legge inn om en stund da denne er krevende, men som den fungerer:

Ellers så ville jeg virkelig gått inn for å massere ut både pec minor og lats, da begge kan være med på å skape skulderproblemet som du skriver om. Fiks brystet ditt på denne måten:

Du kan fikse utrolig mye selv så ta tiden til hjelp, ikke gjør noe som forverrer problemet, ha god teknikk på alle øvelser og legg inn disse tipsene til det fulle så kan jeg nærmest love deg bedring.

lykke til

Scapula alata eller vingescapula skyldes hovedsakelig en svekket serratus anterior muskel. Serratus anterior sin hovedfunksjon er å stabilisere og rotere/dreie skulderbladet opp slik at du kan reise armen din fritt over 90 grader og samtidig ha en hensiktsmessig funksjon i skulderleddet. En svekket serratus anterior vil føre til dårlig samspill mellom skulderbladet og skulderleddet (dette samspillet kalles i faglitteraturen som scapulohumeral rytme) som igjen vil resultere i skulder-og nakkeproblematikk samt redusert bevegelsesutslag i skulderleddet. Serratus anterior har også som oppgave å assistere under siste fasen av pushup-øvelser som for eks. pushups på gulvet eller pushups i slynge. Trapezius muskelen har også en viktig funksjon når det gjelder å stabilisere og dreie skulderbladet ved arm- og skulderbevegelser.

Vil du forebygge eller rette på det problemet du sliter med så anbefaler jeg at du jobber systematisk med å stimulere både serratus anterior ( ved pushups og pushups med slynge for eks) og trapeziusmuskulatur (ved forskjellige roøvlser og omvendt flyes) slik at du får bedre stabilitet og bedre funksjon i skulderleddet. Tøyning av pectoralis minor (forsiden av brystmuskulatur) vil også være hensiktsmessig i ditt tilfelle. Håper dette var forståelig nok og lykke til! :)

pectoralis major er temmelig kort og drar skulderen fremover og jeg mangler muskler på baksiden som kan dra skulderen inntil. jobber kontinuerlig med tøying og øvelser.

For å kunne gi best mulig opptrening må vi skille mellom om scapula vinger eller er tiltet fremover. Ved vinging vil hele den indre randen av skulderbladet være tiltet ut fra brystveggen, mens ved en fremovertiliting vil den nedre spissen stikke ut. Ved en ren vinging er det, som Jimmyboy sier serratus anterior som er svekket. Ved en fremovertilitng så er det brystmuskulaturen (særlig pectoralis minor) som trekker skulderbladet fremover og nedre trapezius som er for svak til å stabilisere motsatt vei.

For serratur aterior er øvelser som push ups plus og scapular pushups gode ting. Nøkkelen her er å legge belastningen på et nivå som gjør at du klarer å stabilisere skulderbladet ditt mens du gjør øvelsen, den skal ikke være så tung at du vinger gjennom hele utførelsen. Denne doseringen gjøres enklest ved å justere vinkelen på kroppen. Den letteste er helt oppreist inntilen veg, hvorpå det blir tyngre og tyngre jo lengre ned du plasserer overkroppen, tyngst med beina hevet og gjerne i slynger e.l. For nedre trapezius er Y'en i LYTP knall, for de aller fleste med denne problematikken holder det å gjøre den helt uten vekter i starten. Facepulls er også gode ting for dette.

Man bør også lege inn spesifikk øvelser for å jobbe med den scapulohumerale rytmen, men det blir for komplisert til å instruere over nett uten å ha undersøkt deg.

• 2 år senere...

Annonse

Gammel tråd dette, men jeg tror jeg kan ha litt å tilføre diskusjonen.

Fenomenet englevinge later til å være et relativt ubeskrevet blad innen fysikalsk behandling, selv om det antagelig er en relativt vanlig tilstand som kan være invalidiserende. Jeg har hatt englevinge siden 2001, og var sykemeldt mer enn to år. Betegnelsen hørte jeg imidlertid først ganske nylig.

En skulder fungerer ikke som den skal når den er ute av posisjon. Når forankringen til skulderbladet skades (f.eks. ved overdreven trening eller annen forkjær belastning), skjer det også noe med systemet som er forankret i skulderbladet. Typisk henger armen mer eller mindre og slenger, og toppen av skulderen synker ned opptil flere cm. Følgelig svekkes musklaturen og jobber på feil måte, inkludert musklene på fremsiden.

Det behandlere flest (i hvert fall de jeg har møtt, og det er en del) ikke ser ut til å skjønne, er at skulderen må plasseres i riktig posisjon før man kan gjøre en styrkeøvelse ifm rehabilitering. Driver man med slyngetrening eller vekttrening uten å være bevisst på dette, blir progresjonen fraværende eller flater ut ganske raskt. En dansk klinikk tilbyr et treningsopplegg kombinert med en såkalt «brase» som formstøpes og spennes på skulderen for å holde den i naturlig posisjon. Det norske helsevesenet kan gi støtte til behandling ved klinikken, men det sitter langt inne, og tilbudet er nok de fleste steder i landet helt ukjent.

Brasen er imidlertid ikke noen nødvendighet, såfremt man selv holder skulderen på plass under øvelsene. Det forutsettes selvsagt at man gjør gode øvelser, men det er ikke en enkelt fasit på hva som fungerer. Selv har jeg fått et virkningsfullt treningsprogram av en dyktig manuellterapeut i Tromsø. Fremgangen har vært veldig god på relativt kort tid. Tidligere har jeg gått en del på ski, og det har gitt en viss smertelindring. Nå når jeg passer på å dra skulderen opp og bakover til riktig posisjon når jeg skyver fra har skigåingen hjulpet atskillig mer. I sum har musklene i bakkant av skulderen nå langt mer "tak" i skulderen enn tidligere, og skjevheten i kroppen er mindre påfallende.

Det er skremmende å tenke på at mennesker blir ufør som følge av ganske minimale skader av denne typen fordi helsevesenet mangler basal kunnskap på området. Hvis man kjenner igjen symptomene som beskrives her, så ta gjerne kontakt med undertegnende. Jeg kan gi råd ut fra personlig erfaring og oppgi navn og nummer til behandlere der jeg har oppnådd resultater.

Mvh Einar Irgens, Tromsø

Epostadresse: fornavnetpunktumetternavnet (ætt) gmailpunktumcom

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...