Gå til innhold

12km/t vs 15km/t på mila?


Heihopro

Anbefalte innlegg

Har en konkurranse i april hvor jeg skal løpe en mil (sentrumsløpet) med noe venner.

Som med all idrett er det vanskeligere å trene jo høyere nivå, men for en person som trener kardio under en time i uken og sprang dette på 50min i fjor og jeg røyket. Hvor mye innsats krever det å komme ned til rundt 40 minutter?

Er distansen såpass kort at trening ikke er der det er mest å hente ? ( som 3000m i militæret hvor folk som røyka og aldri trente sprang inn på 11 tallet bare fordi de var litt psyko? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

jeg trente meg opp til halvmaraton på 1,31.. løp mye i et halvt år. og kanskje 5 ganger i uka siste par mnd. løp mye langkjøringer jeg da, og progressivt. hata intervall :p

Nå har jeg ikke løpt på ca 2 år, samt det er vel en 20kg siden. Men jeg skulle nok fullført et halvmaraton på mindre enn 1.31 uten trening før det. Så det sier seg selv at folk har forskjellige utgangspunkt. Han sa jo selv at han alt har løpt på 50min. Så om han trener kondisjon 2-3 ganger i uka med blanding av langkjøring og mer intervall så burde det være oppnåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke løpt på ca 2 år, samt det er vel en 20kg siden. Men jeg skulle nok fullført et halvmaraton på mindre enn 1.31 uten trening før det. Så det sier seg selv at folk har forskjellige utgangspunkt. Han sa jo selv at han alt har løpt på 50min. Så om han trener kondisjon 2-3 ganger i uka med blanding av langkjøring og mer intervall så burde det være oppnåelig.

jaja, da er du søren meg sprek:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor raskt kondisjonen forbedres, og hva som kreves for å oppnå resultatene du ønsker, vil variere veldig fra person til person. Jeg kjenner mange gode løpere, hvorav noen har som Anny92 behøvd å trene fire-fem ganger i uka for fremgang, mens andre har opplved stor fremgang på 2-3 ganger, og de startet alle fra noenlunde samme nivå.

Som med styrke er det også viktig å huske at det er hva du gjør når du trener, ikke hvor ofte og lenge du trener, som er av størst betydning. Dersom du er relativt fersk starter du galant med noen få ganger i uka, og øker hastighet og lengde fra gang til gang eller uke til uke. Skulle progresjonen stoppe opp kan du enten prøve å trene annerledes, eller eventuelt legge til en ekstra gang i uken.

Tror ikke det finnes noen fasit her, men at man må prøve og feile, som med alt annet. Om det er realistisk å komme inn på ti minutter mindre enn du løper nå, det kommer an på hvor mye innsats du legger i det :) Kjør på (med en hvis forsiktighet!) og vær fornøyd med den fremgangen du får og det resultatet det medfølger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at dette er veldig personavhengig,men er det noe sammenheng med de som øker fort i styrke øker tilsvarende fort i kondisjon ?

SKAL kjøre PHAT til Jul. Tenker å supplere med 2 morgenøkter, ligger på daglig kaloriinntak på rundt 1500-2000(ingen vits med fett når man skal løpe ;) Spiser lite tomme kalorier og ingen alkohol.

Slik trener jeg nå (endringer):

Mandag:Tung overkropp (hær vil jeg legge til cardio)

Tirsdag:tung underkropp

Onsdag:Hvile

Torsdag: skuldre,rygg (legger til lett cardio)

Fredag: Bein (bytter fredag med Lørdag hær)

Lørdag: Bryst og armer

Søndag: Hvile

Første mål er 100 i benk(92,5) 180 i mark(155) 150 knebøy(135) og springe mila på rundt 45 min. Så vil endre fokus ettersom jeg når målene mine.Skal ta en max test på disse øvelsene ut på nyåret. Men ser for meg noe som skrevet under , evt 3x fullkropp med 3 kardio dager og supplere med lette joggeøkter om det ikke holder.

Mandag: Morgen kardio langkjør.overkropp

Tirsdag: underkropp

Onsdag: Hvile

Torsdag:Bein

Fredag:overkropp

Lørdag:Kardio intervall

Søndag: hvile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke. Det er vel heller motsatt tror jeg. Folk som gainer veldig fort styrke har som regel en litt annen muskelfibertype enn de som løper mye og langt. 1500-2000 er da veldig lite kalorier? Har hørt at PHAT fungerer veldig dårlig med kaloriunderskudd, noe jeg går utifra at du kommer til å ha med så mye kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okies, har du noen kilder på dette ? (er interessert i slikt :))

PHAT har funket bra for meg på dette kcal nivået, har hatt økninger i volum(på de rette plassene;-) ) økt i styrke samtidig som jeg har gått litt ned i vekt.

Har ikke begynt med cardio enda, vil øke kcal inntaket med tilsvarende jeg forbrenner på cardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...