Gå til innhold

Hvordan leve sunnest mulig som veganer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært veganer i tre måneder nå, og føler at kroppen min har veldig godt av det. Jeg har gått ned en god del i vekt(før var jeg 162 høy og 67 kg, nå vet jeg ikke, men får kommentarer på det jevnlig). Min frykt nå er å gå ned for mye i vekt.

Så hva må jeg tenke på? Jeg tar allerede B12 tilskudd, spiser en del nøtter, bestilt meg omega 3-tilskudd og prøver å ha et balansert kosthold. Jeg føler jeg har et greit kosthold, men alle tips tas imot uansett!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14487-hvordan-leve-sunnest-mulig-som-veganer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke spiser hverken fisk, egg, kjøtt eller meieriprodukter så står du igjen med kun soya som fullverdig proteinkilde.

Men nå vet jeg ikke helt hvor du drar grensa da omega-3 produktet vel kommer fra fisk?

Hvis du ikke spiser hverken fisk, egg, kjøtt eller meieriprodukter så står du igjen med kun soya som fullverdig proteinkilde.

Men nå vet jeg ikke helt hvor du drar grensa da omega-3 produktet vel kommer fra fisk?

Valnøtter innholder vistnok omega 3, så det finnes vel kanskje alternativer for veganere der ute...

Omega-3-tilskuddet er fra alger. :)

Jeg er veldig strikt, spiser ingenting fra dyr på noen måte. Jeg har ikke oversikt over om jeg får i meg nok protein, men jeg spiser soya-produkter omtrent daglig, i større eller mindre mengder.

Edit: er gluten-sensitiv også, så jeg spiser minimalt med hvete, bare ryvita knekkebrød noen ganger i uka.

Annonse

Omega-3-tilskuddet er fra alger. :)

Jeg er veldig strikt, spiser ingenting fra dyr på noen måte. Jeg har ikke oversikt over om jeg får i meg nok protein, men jeg spiser soya-produkter omtrent daglig, i større eller mindre mengder.

Om du vil beholde muskelmasse er det jo greit å holde styr på proteinmengden. Bortsett fra soya så er vel bønner en grei proteinkilde for veganere.

Jeg teller ikke kalorier, da dette bestandig har vært problematisk for meg. Har hatt et ganske anstrengt forhold til mat, men som veganer har jeg klart å for det meste bli kvitt alle disse slitsomme tankene rundt mat. Spiser på PF og føler meg sjeldent sulten. Det hender enkelte ganger at jeg fortsatt tenker at "shit, nå har jeg spist altfor mye nøtter" eller lignende, men det er mye, mye sjeldnere enn før. Jeg burde nok hatt litt bedre oversikt over hvor mye protein jeg får i meg, men som jeg har lest mye om, så er dette at veganere får i seg for lite protein bare en myte. Det er sjeldent at vi får i oss for lite dersom vi spiser variert og sunt.

De fleste veganere som ikke holder styr på hva de spiser får i seg for lite.

Mye mindre protein pr 100g i vegetabilsk mat sammenlignet med kjøtt.

Tell kalorier, da vil du få en oversikt hvor mye proteiner du får i deg.

Om det blir et problem å få i seg nok proteiner, så kan du kjøpe inn erteprotein. (proteinpulver)

Det er sjeldent at vi får i oss for lite dersom vi spiser variert og sunt.

Joda, men for å vite at det du spiser er variert og sunt nok, så er det jo greit å holde litt kontroll. En bør hvertfall ha oversikt over hva som finnes i maten en putter i seg. Jeg kjenner flere veganere som med gjevne mellomrom må ha innsprøytning av diverse vitaminer, så pass på...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...