Gå til innhold

Crossfit kombinert med styrketrening og ordinær cardio


Petter94

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg trente litt crossfit for ett års tid siden, ble forelsket, men grunnet lang reisetid ble det ikke aktuelt å fortsette. Men nå ser jeg at muligheten har bydd seg for å begynne igjen.

Men jeg har ingen som helst peiling på hvordan jeg skal legge opp treningsopplegget mitt deretter!

Jeg vet ikke hvordan jeg skal legge opp treningsopplegget mitt deretter.

Nå kjører jeg følgende: 4 styrkeøkter i uken, 2 økter løping/intervall, 1 økt, svømming. prøver å sykle litt og gå litt turer på fjellet med sekk i tillegg.

Grunnen til at jeg spør om hjelp er fordi crossfit innebærer å bruke hele kroppen hver økt, og jeg lurer på hvordan jeg skal trene styrke i forhold til før/etter, og hvordan ett styrkeprogram burde være kombinert med crossfit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For TS sin del: Hopp elegant over hele greia. Du skal fortsatt gå på VGS, og du trener 7 økter i uka, pluss fjellturer. Å legge til crossfit i tillegg vil ikke gi deg deg noe særlig tror jeg, annet enn senebetennelse og belastningsskader.

For å svare på spørsmålet; Jeg ville ansett crossfit som kardio, og dermed lagt det så langt unna tunge styrkeøkter som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener svært mye fra før, og i forhold til både tidsbruk og restitusjon vil du nok gjøre lurt i å enten droppe ideen om crossfit, eller eventuelt erstatte kondisjonstreningen med det, og redusert antall treningsdager. Føler du at du fungerer fint på så mye trening? Det handler jo om mer enn at bare treningen går bra, men om du da har tid til skole og andre sosiale aktiviteter i tillegg, uten at du alltid må nedprioritere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter94 har våpenskjoldet til MJK som avatar, trener mye, og går tur i fjellet med sekk. Det er naturlig å anta at han har tenkt å søke opptak i 2013. Han trener derfor så mye han kan, fordi han ikke har tenkt å gjøre noe annet.

Protip: Det er viktig å gjøre det godt på skolen for å i det hele tatt komme noen vei, etter opptaket. Du kommer ikke bare til å sove ute i regnvær, uten telt såklart. Du kommer til å bli testet på mye annet også. Du er ubrukelig hvis du ikke har evner til å utføre operasjoner. Forstår at du trener masse for å bli vant til belastning, men dette er ikke fasen du skal ødelegge deg helt på. Du skal bygge et grunnlag for å tåle belastningen. Tilnærmet alle som dropper ut av opptak, gjør det fordi kroppen svikter. Ingen ting av det du blir prøvd på er spesielt vrient som et isolert element. Det er vrient fordi du ikke har sovet på 30 timer, har gnagsår som ser ut som et utgangsår, og du har blitt utsatt for ekstreme påkjenninger. Målet er alltid å være skade og sykdomsfri, og ha størst mulig overskudd. Lær deg arbeidsøkonomi, og juks. Du kommer aldri gjennom uten å jukse. Ikke ekstrem juksing, men ta pushups med litt svikt i rumpa, og en bredde som er komfortabel. Når instruktøren hyler som verst, ta det med ro. Ting går ikke fortere fordi du stresser. Pass på at laget ditt støtter hverandre, og alltid ha kontroll på makkeren din.

Det betyr ikke at du skal stå på toppen av bakken og si "kom igjen, dette klarer du". Det betyr at de som sliter mest, skal hjelpes frem. Hvis du kan, så fordeler dere litt utstyr, sånn at det blir lettere for den som sliter mest. Samhold gjør alt mye lettere. Fem enkeltindivider kan aldri vinne over et femmannslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min egen del kjørte jeg også wendler i tillegg til den daglige programmeringen på stedet der jeg trente. Jeg kjørte styrken før dagens økt, med visse modifikasjoner. Dvs at jeg ikke kjørte knebøy dersom det var tunge knebøy på programmet senere.

Nå har jeg sluttet med wendler for å følge programmeringen vi bruker frem til open, i denne perioden er det mye fokus på olympiske løft og eksplosiv styrke. Er vel egentlig veldig forskjellig hva folk gjør her, men for min egen del, føler jeg at det ufnker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...