Gå til innhold

Anbefalte innlegg

heisann

er en gutt på 18 år som i flere år har slitt med overvekt, men har som mange andre bare unnskyldt det med kraftig beinbyggning også videre.

det var først når jeg nå i høst gikk på vekten at jeg virkelig oppfattet hvor langt det hadde gått. vekten visste 151 kg og jeg innså at nok var nok. Gikk da uken etter å meldte meg inn på treningsenter og er nå kommet igang med trening, er nå kommet ned til 141 kg, og elsker å se at det er fremgang. er super motivert på å fortsette, men trenger noen tips til hva jeg skal trene. har til nå bare gått i jogging/ springing.

noen som har noen tips til hva og hvordan jeg burde trene?

også tips til kosthold og eksempler på mat til forskjellige måltid tas imot med stor takk! har sluttet med de verste tingene som godterier og brus :)

Fortsetter under...

I begynnelsen er det viktig med kardiotrening (altså ting slik du har gjort som jogging og ting som du blir sliten og kjenner på kondisjonen), men husk det er også viktig med styrketrening husk å begynn forsiktig og heller bygg deg opp. På denne siden finnes det mange gode videoer og tips om hvordan og hva som fungerer for hva det vil nok være til stor hjelp. Husk det er også viktig å få i seg nok proteiner 1-3 gram per kilo kroppsvekt og grønnsaker så mye som mulig, prøv å ligg unna ting som juice, ris, pasta, poteter og glutenprodukter! Lykke til

spørs veldig hva du vil fokusere på? men knebøy er en styrkeøvelsen jeg uansett vil anbefale! Begynn gjerne med styrketrening 4x4 på hver øvelse så går du til kardio etterpå noe som vil gjøre at fettforbrenningen er på sitt absolutt høyeste! Og tren gjerne intervaller om du greier, husk det er bedre med 20 veldig harde tunge minutter enn 40 rolige!

fokus er å få ned fettprosent å gjerne bygge muskler, men først og fremst altså å få ned fettprosenten i kroppen.

ok, helt vanlig knebøy? skal prøve å få igang noe styrketrening imorgen etterfulgt av interfall trening da :)

se her så kan du søke litt rundt på om det er six packen du ønsker eller armene du vil bulke Øvelser - Fitnessbloggen virktig å gjøre øvelser riktig for å unngå skader!! velg deg ut 5-6 øvelser du vil gjøre varier gjerne øvelser annen hver treningsøkt med tanke på at ditt mål er å forbrenne fett! Men husk kosthold er superviktig her les gjerne om PSMF-dietten!

Annonse

Jogging kan være veldig hart for knærne når du er så tung, så du bør nok finne andre øvelser å spe på med slik at du ikke får skader. Fine aternativer er sykkel, stepmaskin, elipsemaskin, roing og svømming.

Knebøy er en kongeøvelse, men jeg ser at altfor mange utfører øvelsen feil, noe som også kan føre til skade, og igjen er knærne utsatt. Du bør ikke unngå knebøy, men lære deg å utføre den skikkelig, og utføre den på en trygg måte. Dvs i smithmaskin, squatrack eller/og med spotter.

Armhevinger, kroppshevninger som pull-ups og chins er sikkert uaktuelle, men du kan kjøpe ett kraftig strikk til å avlaste med. Google "assisted pull up bands". De tre øvelsene dekker ditt primære behov.

Jeg er fan av å kjøre kardio etter styrkeøkta, da kan du legge inn helt treningsfrie dager for god restitusjon.

Men fremfor alt, det er i kostholdet de store resultatene skapes. Til å begynne med, fyll talerkenen din med grønnsaker og frukt. Hver posjon skal bestå av minst halvparten (volum) grønnsaker eller frukt. Deretter skal minst halvparten av resten være kjøtt og fisk, resten er til brød, poteter og ris. Innen vekten igjen stopper opp, leser du deg opp på kosthold her på forumet, men jeg tipper at du på det tidspunktet er godt fornøyd, og har funnet deg til rette i en ny livsstil :-)

heisann

er en gutt på 18 år som i flere år har slitt med overvekt, men har som mange andre bare unnskyldt det med kraftig beinbyggning også videre.

det var først når jeg nå i høst gikk på vekten at jeg virkelig oppfattet hvor langt det hadde gått. vekten visste 151 kg og jeg innså at nok var nok. Gikk da uken etter å meldte meg inn på treningsenter og er nå kommet igang med trening, er nå kommet ned til 141 kg, og elsker å se at det er fremgang. er super motivert på å fortsette, men trenger noen tips til hva jeg skal trene. har til nå bare gått i jogging/ springing.

noen som har noen tips til hva og hvordan jeg burde trene?

også tips til kosthold og eksempler på mat til forskjellige måltid tas imot med stor takk! har sluttet med de verste tingene som godterier og brus :)

Hei! Så bra at du har tatt steget inn på treningssenteret og har bestemt deg for å gjøre noe med det! (y)

Anbefaler deg å lese gjennom denne et par ganger for å få litt basic kunnskap rundt styrketrening og finne et program i oversiktiten, samt litt om kosthold. : Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Kan f.eks. anbefale dette programmet, som går over 3 dager i uka.

Jeg ville fått inn noen kardioøkter 1-3 dager i uka, alt etter hvordan det passer. Få til både intensiv kardio (av typen du blir skikkelig sliten og anpusten av), da fortrinnsvis på sykkel eller et av de andre alternativene som Mr P lista opp, og gåturer med moderat/rask gange. Få noe god musikk på ørene og ta deg en fin kveldstur, f.eks. :)

Prøv å få inn litt 'hverdagsmosjon' også. Gå/sykle mest mulig, til skole til trening, til butikken, til venner etc. Bruk kroppen i steden for å ta buss/bil, gå omveier hvis du bare skal en kort strekning osv.

Det viktigste er at du ikke går for hardt ut med alt for mange treninger i uka. Du kan risikere å fort bli lei og umotivert. Velg noe du mener vil være overkommelig i en lengre periode, og heller legg inn ekstra dager når det passer. Så kan heller gi deg selv en klapp på skuldra for at du trena en ekstra dag, i steden for å få skyldfølelse fordi du ikke rakk alle treningene du hadde håp om.

Kosthold er uansett alfa omega når du skal ned i vekt. Hva med å skrive opp alt du putter i deg i løpet av en dag og poste det her, så kan vi gi deg litt feedback på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...