Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Meg og en veninne prøvde ut noe nytt idag på treningssenteret for å få litt variasjon i treningen vår. Ideen går som følger (dette er bare eksempler på øvelser slik at dere forstår hva jeg mener):

RYGG

Pulldown

20kg x 1 min = ?

25kg x 1 min = ?

30kg x 1 min = ?

3-4 min pause

Nedtrekk bredt grep

20kg x 1 min = ?

25kg x 1 min = ?

30kg x 1 min = ?

3-4 min pause

Stående roing

20kg x 1 min = ?

25kg x 1 min = ?

30kg x 1 min = ?

3-4 min pause

Nedtrekk smalt grep

20kg x 1 min = ?

25kg x 1 min = ?

30kg x 1 min = ?

3-4 min pause

Sittende roing

20kg x 1 min = ?

25kg x 1 min = ?

30kg x 1 min = ?

Mellom hvert sett på hver øvelse har man i overkant av 1 min pause (mens den andre personen tar sitt sett), så man får jo hvilt litt. Mitt spørsmål er om dette har noen hensikt i det hele tatt? Jeg selv ble kjempesliten, pulsen gikk fort opp, fikk god kontakt med musklene i 2. og 3. sett, jeg fikk pump i ryggen og syntes det var kjempe morro. På noen av øvelsene merket jeg jo at vi kunne ha startet med en høyere vekt eller økt med mer vekt, men alt må jo prøves ut før det kan forbedres. Ideen er at vi skal gjøre det samme igjen en annen gang for å se om vi har forbedringer på siste sett.

Er dette helt latterlig og skadelig for kroppen, eller kan det faktisk ha en posetiv virkning på noen måte?! Og om det er "lov" å trene slik, har det noe forbedringspotensiale? Jeg syntes det var skikkelig gøy og motiverende, så det hadde vært kjekt om jeg kunne ha gjort slik en gang i blandt. Selv vil jeg prøve det ut i praksis for å se hvordan kroppen reagerer og om det fungerer, men er ikke kjekt å bruke tid på noe som er helseskadelig... :)

Hva syntes dere: Er jeg helt på villspor eller har det et godt "utgangspunkt" med forbedringspotensiale?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14319-maks-antall-reps-p%C3%A5-1-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kva er målet? Kjem du over 15 repetisjonar blir det mindre og mindre utbyte i form av styrke og muskelvekst, mens det går meir på uthald. Du kan samanlikne det med å jogge eller sykle. Mange lette repetisjonar.

Om målet er å forbrenne kaloriar så vil det nok svi av litt meir enn vanleg styrketrening, men neppe snakk om dei store verdiane.

Det vil bare gå ut over teknikken

Men gjør det det om det er tungt nok da? Jeg kan se at teknikken "forsvinner" litt på de letteste settene, for det gjorde det idag, men når det begynner å bli tungt og sakte vil jo teknikken komme mer i fokus. Og det kommer jo litt ann på hva man legger i det selv; for man kan si at uten riktig teknikk så vil ikke de repsene telle, eller man kan gjøre det så enkelt at man kjører med bra teknikk hele veien.

Kva er målet? Kjem du over 15 repetisjonar blir det mindre og mindre utbyte i form av styrke og muskelvekst, mens det går meir på uthald. Du kan samanlikne det med å jogge eller sykle. Mange lette repetisjonar.

Om målet er å forbrenne kaloriar så vil det nok svi av litt meir enn vanleg styrketrening, men neppe snakk om dei store verdiane.

Ja det var det jeg var redd for, men det var utrolig gøyt altså! Men går det ann å snu ligningen, og heller kjøre:

Antall kg x Antall reps = Tid

At man da sier at man tar for eksempel 50kg i stående roing og skal gjøre dette 12 ganger, og heller kan se forbedringer i tiden?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...